CITIRE ŞTIRE:
Renault a lansat Scenic E-TECH Electric, modelul care a evoluat într-un SUV cu autonomie de 620 km şi cu o baterie, schimbarea căreia nu va costa o avere
5 Septembrie 2023 - 12:06
Ilie Toma
Renault a lansat noul Scenic, dar nu mai vorbim de o simplă generaţie nouă a monovolumului, ci de o evoluţie a acestui model într-o maşină electrică, cu siluetă de SUV, care are acum denumirea de Scenic E-TECH Electric. Şi pentru că Scenic a fost întotdeauna o maşină concepută pentru călătorii lungi, şi noul model electric debutează cu o autonomie record pentru orice model Renault, de tocmai 620 km!
Faptul că Scenic E-TECH Electric a migrat de la silueta de monovolum la cea de SUV nu e deloc nefiresc, or, generaţia precedentă avea deja o gardă la sol un pic mai mare şi un posterior ce amintea de un SUV, iar pe lângă asta în anul 2000 a existat şi un Renault Scenic RX4, prin care Scenic îşi făcea simţită amprenta în segmentul SUV-urilor, având şi tracţiune integrală. Deci există o istorie de incursiune în lumea SUV-urilor pentru Scenic.
Foto: Renault Scenic RX4, lansat în anul 2000
Noul model, însă, ia doar silueta de SUV, dar păstrează lucrurile relativ simple şi eficiente, în stilul modelului Megane E-TECH. Are un singur motor şi o singură punte motrice, în faţă. Motorul dezvoltă 160 kW sau 218 CP şi 300 Nm. Dar există şi o versiune mai puţin puternică, de 125 kW, sau 170 CP şi 280 Nm.
Există şi două versiuni de baterie, una mai mică de 60 kWh, care va asigura o autonomie de 420 km, şi alta mai mare de 87 kWh. Iar dacă Renault menţionează o autonomie de 620 km obţinută cu ea, înseamnă că noul model va avea un consum admirabil de circa 14 kWh/100 km!
Renault mai spune că noul model electric e creat pentru a fi mai responsabil ca niciodată cu planeta. Circa 24% din toată greutatea actuală a maşinii e compusă din materiale care au fost reciclate, iar 90% din greutatea maşinii finite, inclusiv bateria, reprezintă materiale ce pot fi uşor reciclate ulterior.
Mai mult ca atât, Renault anunţă într-un mod neobişnuit pentru un producător că bateria noului Megane E-TECH a fost concepută astfel, încât modulele sale individuale să poată fi uşor înlocuite individual, fără a necesita înlocuirea întregii baterii! Deci, în sfârşit, un productor care nu va impune facturi de 20-40 mii euro pentru o baterie nouă integrală!
Bateria vine de la LG şi are o densitate energetică cu 6% mai mare decât cea de pe Megane E-TECH. Ea are un sistem de management termic avansat, care foloseşte datele din navigaţie pentru a preîncălzi bateria când maşina se apropie de staţia de încărcare, pentru a obţine o viteză mai mare de încărcare.
Noul Scenic E-TECH Electric are 4,47 metri lungime şi un ampatament de 2,78 metri, ceea ce ar trebui să ofere şi mai mult spaţiu interior decât generaţiile anterioare cu motoare pe combustie.
Pasagerii din spate au acum şi o cotieră specială, creată cu gândul la telefoane moderne, tablete şi laptopuri, şi comoditatea folosirii acestora la drum lung.
Şi celelalte scaune au fost gândite astfel încât şi staţionarea în maşină să fie plăcută, spre exemplu atunci când se va aştepta câteva zeci de minute la staţiile de încărcare. Iar deplasarea la viteze mici va fi însoţită de sunete compuse de marele Jean-Michel Jarre, un compozitor şi muzician legendar pe care Renault l-a contractat pentru a le defini identitatea acustică pentru maşinile electrice franceze.
Ei bine, vorbind de viteze mari, noul Renault Scenic E-TECH Electric nu aspiră la recorduri de viteză şi nici la galopări pe autostrăzi germane. Acceleraţia de la 0 la 100 e de 9,3 secunde pentru versiunea mai puţin puternică şi de 8,4 secunde pentru cealaltă, iar viteza maximă e de 150 km/h şi, respectiv, 170 km/h.
Renault anunţă doar greutatea pentru versiunea cu baterie mai mare, de 87 kWh, care va fi de 1.842 kg. E o maşină destul de grea, deci, pentru un SUV cu un singur electromotor şi 4,47 metri lungime. Şi asta pentru că Renault n-a mai transpus în realitate ceea ce prezenta anul trecut conceptual pe prototipul
Scenic Vision, unde ne vorbea despre o baterie mai mică, de 40 kWh, dar totodată de un rezervor de hidrogen şi un mic sistem de pile de combustibil, iar maşina ar fi cântărit 1.700 kg în rezultat.
Foto: Construcţia prototipului Scenic Vision din 2022
Sincer vorbind, însă, având acum o baterie mai mult decât dublă şi scăpând de complexitatea unui sistem care să mai aibă şi hidrogen la bord, cei 142 kg în plus faţă de concept sunt o plată decentă pentru a avea o maşină mai simplă şi mai practică în rezultat.