Chinezii de la BYD anunţă construcţia unei fabrici uriaşe pentru producţia bateriilor cu stare solidă, înainte ca acestea să fie dezvoltate
23 Noiembrie 2023, 13:24 Redacţia PiataAuto.md
Ieri vorbeam despre o realizare istorică în dezvoltarea bateriilor electrice, prin anunţul companiei suedeze Northvolt că aceştia au reuşit să definitiveze şi să treacă toate testele pentru o nouă baterie cu stare solidă, cu o densitate energetică record de 160 Wh/kg, care nu mai necesită litiu, cobalt sau alte metale rare în componenţa sa. Northvolt a oferit detalii complete despre ce materiale vor fi folosite pentru electrozii bateriei şi a anunţat că urmează punerea în producţie de serie la scară mare, compania urmând a fi prima din lume care implementează producţia într-un proces industrial de scară mare a bateriilor cu stare solidă. Şi tot ieri un cititor întreba în comentarii dacă cei din China sunt deja prin apropiere, făcând notiţe despre acest salt tehnologic. Ei bine, n-a durat foarte mult ca producătorul chinez BYD să anunţe că a semnat câteva zile în urmă un contract de construcţie a celei mai mare fabrici din lume destinate doar producţiei de baterii cu stare solidă.
Foto: Noua baterie cu stare solidă, creată de Northvolt
Marele paradox, însă, este că cei de la BYD nu au încă o baterie cu stare solidă definitivată şi testată complet, care ar fi gata de plasarea în fabricare. În ultimii ani atât ei, cât şi cei de la CATL, au anunţat de mai multe ori că lucrează la asemenea baterii şi chiar se aştepta că noul model electric BYD Seagull, lansat în acest an, ar fi trebuit să debuteze cu baterii cu stare solidă. Însă, de facto, acesta a fost lansat cu baterii LFP obişnuite, produse de BYD, semn că bateriile cu stare solidă încă nu au ajuns la etapa în care pot fi anunţate şi puse în producţie la BYD.
Pentru a fi complet obiectivi, trebuie să amintim că BYD e unul din cei mai mari producători de baterii la nivel mondial, pe lângă faptul că produce maşini electrice, iar actualele baterii din seria Blade de exemplu sunt printre cele mai performante din lume. Prin urmare, anunţul lor de acum, aproape sincronizat cu cei de la Northvolt, nu înseamnă neapărat că au copiat sau sustras tehnologia de la suedezi, dar e clar că e un anunţ de ripostă, în care BYD vrea să amintească tuturor că e unul din pretendenţii la podium în domeniul bateriilor cu stare solidă la nivel mondial.
Foto. Bateria Blade a celor de la BYD
Tocmai de aici vine şi mişcarea bizară de a anunţa construcţia unei fabrici, înainte de a anunţa că tehnologia bateriei BYD cu stare solidă e deja definitivată. Şi mai bizar e că, deşi fabrica va fi uriaşă, având 310.000 metri pătraţi şi o capacitate de producţie de 30 GWh anual de capacitate totală a bateriilor, ea ar urma să fie gata în mai puţin de 6 luni! Deci e cât se poate de clar, chinezii s-au antenat cu acceleraţia în podea în această cursă a bateriilor solide!
Asta pare să sugereze că BYD e suficient de încrezător că până la sfârşitul lui martie 2024 bateriile sale cu stare solidă vor fi deja gata de producţia de serie. Anume atunci ar urma să înceapă producţia la scară mică, de test, iar după alte câteva luni ar urma să demareze şi producţia la scară deplină. Deci, se pare că BYD ar avea intenţia şi să reuşească să pună în producţie noul tip de baterie înaintea celor de la Northvolt, luându-le întâietatea la acest capitol. Doar că Northvolt are deja două fabrici construite, inclusiv una în Polonia unde există capacităţi libere şi unde ar trebuie să ia startul producţia noii baterii cu stare solidă. Deci mai există şanse ca suedezii să fie totuşi primii.
Foto: Materialul folosit pentru unul din electrozii din bateria Northvolt
Aşadar, suntem în pragul unui nou mare capitol în tehnologia bateriilor pentru maşini electrice. Şi marile companii aspiră pentru poziţia de lideri în inovaţie şi în implementarea cât mai rapidă în producţia de serie deja. Doar Toyota tot promite baterii cu stare solidă de 6 ani încoace şi ne anunţă în 2023 că le va avea gata prin 2029, dar şi atunci le va produce pentru doar vreo 2% din maşinile sale, după cum aflam dintr-un articol de ieri. Până atunci se pare că o mare parte din maşinile electrice la nivel mondial vor folosi deja baterii cu stare solidă, iar acestea ar putea deveni foarte curând reperul de normalitate pentru maşinile electrice, dând beneficii majore de minimizare a riscurilor de incendii, de imunitate la temperaturi ridicate şi mai ales de producţie fără metale rare, folosind doar materiale răspândite pe larg.