VW mai taie o tură de la fabrica sa din Zwickau, Germania, unde produce maşini electrice
20 Noiembrie 2023, 11:23 Redacţia PiataAuto.md
La nivel mondial, cererea de maşini electrice continuă să crească, deşi ritmul creşterii a încetinit, pe fundalul unor regiuni în care acestea chiar au scăzut. Dar tabloul distribuit pe mărci de automobile e foarte diferit — BYD şi Tesla o duc excelent, iar Hyundai şi Kia raportează că vânzările le merg strună şi în pofida atitudinii mai rezervate din piaţă, ei vor continua să investească în noi fabrici de producţie a modelelor electrice şi noi modele. De cealaltă parte a spectrului e VW şi mai ales fabrica sa din Germania, destinată electricelor, care se zbate pentru a-şi asigura o cadenţă minimă de producţie.
Acum câteva luni raportam că fabrica din Zwickau redusese o tură din cele trei, şi anunţase că va renunţa la multe din posturile temporare, întrucât în perioada de creştere VW angajase un număr mare de oameni pe bază de contracte temporare de muncă. Acum, însă, VW face un anunţ şi mai dureros pentru angajaţi, anunţând că mai taie o tură din programul fabricii, iar astfel ea va funcţiona doar 8 ore din 24, la o treime din capacitate, practic. Fireşte, asta va afecta inevitabil şi angajaţii de la această fabrică.
De fapt, în noua sa configuraţie fabrica nu va funcţiona nici măcar la o treime din capacitate, ci doar la o treime din timp, pentru că până acum ea opera pe o singură linie de producţie, cu pauze frecvente din tot soiul de motive, precum indisponibilitatea suficientă e electromotoarelor sau altor componente. Şi asta chiar dacă aici se produc atât modele VW din familia ID.4 şi ID.5, cât şi Audi Q4 e-tron sau Cupra.
De ce sunt atât de grave probleme VW cu această fabrică din Germania, destinată maşinilor electrice? De ce nu poate ea funcţiona la capacitatea maximă pentru care a fost proiectată în 2018, atunci când a trecut printr-un program complet de renovare? Ei bine, sunt câteva motive care îşi cumulează efectele aici.
Marele paradox e că VW nu a vândut mai puţine maşini electrice în 2023 decât în 2022, ci dimpotrivă, în primele 9 luni, de exemplu, VW a vândut 531.500 de exemplare pur electrice la nivel global, ceea ce e cu 45% mai mult decât aceeaşi perioadă a anului trecut. Cum de se face, atunci, că în condiţie de creştere a cererii, fabrica din Germania îşi reduce numărul de ture şi angajaţi, şi se zbate pentru supravieţuire?
Ei bine, explicaţia e în faptul că în Europa numărul de comenzi pentru VW a scăzut simţitor. Cam cu 50% faţă de anul trecut. A doua problema, conectată cu prima, e că fabrica din Zwickau a fost renovată în 2018 cu ideea că ea va produce maşini electrice şi pentru SUA, urmând să aibă astfel un volum de producţie mare asigurat. Doar că ulterior, în SUA a fost adoptat IRA, acel document de politică de stat pentru reducerea inflaţiei, care dă susţineri uriaşe producţiei locale de maşini electrice şi baterii, iar VW a înţeles că va putea vinde în număr mare în SUA doar dacă va produce local. Astfel, planurile VW s-au reorientat rapid şi modelele electrice VW sunt acum fabricate şi în SUA. Doar că asta a însemnat că fabrica din Zwickau a rămas fără o componentă mare din planurile sale de afaceri. În contextul creşterii cererii pentru maşini electrice din 2021 şi 2022, se estima că doar cererea europeană şi cea din jur va fi suficientă să acopere capacitatea fabricii din Zwickau.
Însă acum, când cererea din Europa pentru modelele VW a scăzut considerabil, fabrica a rămas cu un gol imens de cerere pentru maşinile sale. Iar la întrebarea de ce a scăzut cererea în Europa pentru VW — unul din răspunsuri este că şi la nivel general lucrurile s-au temperat în domeniul maşinilor electrice, pe fundalul subvenţiilor mai mici, dar totuşi mulţi producători reuşesc să vândă foarte bine, şi aici ne referim din nou la Tesla, Hyundai şi Kia, ba chiar şi cei chinezi deja fac vânzări de top în unele ţări. Pe fundalul lor, modelele VW pur şi simplu nu sunt la fel e inovatoare şi hi-tech, se pare, iar permanentele probleme anunţate cu softurile le ştirbesc şi mai mult din imaginea de maşini vizionare. Aşadar, după cum spuneam, problemele de la Zwickau sunt rezultatul unei conjuncturi de pieţe pentru care această fabrică produce maşini, a scăderii de pe aceste pieţe, dar şi o problemă de produs în cele din urmă, care nu rezistă în condiţiile unei concurenţe mai dure. La nivel general, lucrurile pentru VW nu stau rău la maşini electrice, însă e clar că situaţia din Zwickau e un simptom ce nu poate fi neglijat şi e clar că maşinile propriu-zise au nevoie de o abordare şi mai consistentă pentru a fi mai competitive.