China a construit prima sa navă de croazieră, echipată cu motoare şi tehnologii din Elveţia, Finlanda şi Suedia

22 Decembrie 2023, 21:47
Redacţia PiataAuto.md
China e o ţară cu multiple şantiere navale şi e totodată unul din constructorii cei mai mari de nave, dar specializarea sa de până acum era mai mult în nave foarte practice şi utilitare, specializate în transporturi de containere şi alte din categorii apropiate. Acum, însă, China a construit şi prima sa navă de croazieră, numită Adora Magic City, marcând astfel un salt enorm. Nava, însă, are toate motoarele furnizate de compania elveţiano-suedeză ABB, iar toate tehnologiile de bază furnizate de Finlanda, prin compania Wartsila.
Adora Magic City e o navă de croazieră de 323,6 metri lungime, 37 metri lăţime şi cu 12 nivele dedicate pasagerilor unde poate adăposti un număr de 5.246 de pasageri şi 16 nivele în total. Pe lângă asta, nava va avea şi un echipaj format din circa 1.300 oameni.
Nava a fost construită timp de 4 ani la şantierul naval Waigaoqiao din Shanghai, şantier care aparţine companiei China State Shipbuilding Corporation, sau CSSC cum e cunoscută mai pe larg. Definitivarea navei acum vine exact în momentul potrivit, când piaţa croazierelor de lux cunoaşte o cerere la un nivel record şi e estimată să se menţină aşa cel puţin pentru câţiva ani înainte.
Propulsia navei e una diesel-electrică, ceea ce înseamnă că există generatoare diesel care produc electricitate, dar punerea în mişcare a elicelor are loc prin electromotoare. Aceste elice sunt două la număr pe noua navă chinezească şi ele sunt de model Azipod XO2100, provenind de la compania elveţiano-suedeză ABB.
Corpul elicei se poate roti la 360 grade în jurul axei sale, contribuind astfel la o manevrabilitate excelentă a navei. Fiecare din cele două corpuri cu elice Azipod XO2100 are 16,8 MW putere, deci asigură 33,6 MW putere totală de propulsie sau 45.683 CP.
Tot de la ABB vin şi toate 5 generatoare, toate transformatoarele şi convertoarele pentru producţia electricităţii, iar cele 5 motoarele diesel care pun în mişcare generatoarele vin de la finlandezii de la Wartsila.
Pentru că vorbim de o navă de croazieră, unde consumul de electricitate la bord e foarte mare şi nu mai ar doar un rol auxiliar, generatoarele pot produce mult mai multă putere când sunt incluse toate 5 decât e nevoie pentru propulsie. Cele 5 motoare diesel şi generatoare aferente pot produce 62,4 MW putere, deci practic dublu decât consumul pentru propulsie al navei, iar cu cele peste 30 MW de putere rămas nava asigură viaţa la bord pentru oraşul de 16 etaje pe care-l poartă pe ape.
Cei de la Wartsila n-au furnizat doar motoarele pentru această navă, ci şi toate tehnologiile şi sistemele de control avansat. Consolele camerelor de comandă, sistemele de gestionare inteligentă a motoarelor, colectarea de senzori de la fiecare unitate şi integrarea lor în sistemul de control automatizat NACOS Platinum Valmatic — toate sunt furnizate şi realizate de finlandezii de la Wartsila, astfel, încât nava să poată fi operată în mare parte semi autonom, cu minime monitorizări din partea echipajului.
Tot ei au furnizat radarele, navigaţia şi micile motoare cu elice pentru manevrări în port — deci practic tot ce ţine de propulsie, control al propulsiei, tehnologii de ghidaj şi automatizare au fost furnizate de aceste două companii din Elveţia, Suedia şi Finlanda, cu o experienţă enormă în această industrie. China nu are deocamdată experienţa unor tehnologii atât de sofisticate, necesare pentru navele de croaziere dar construcţia acestei prime nave şi a unei similare plasate în producţie acum un an vor fi ocazia perfectă pentru şantierul celor de la CSSC de a învăţa şi prinde aceste tehnologii.
Desigur, am putea intui că cei de la şantierele navale din China, de la CSSC ar putea copia şi fura rapid tehnologiile pe care le-au implementat şi există şanse să se întâmple cel puţin parţial aşa. Însă e la fel de adevărat că Wartsilla şi CSSC sunt parteneri de afaceri de mai mult de un deceniu încoace şi deţin împreună compania elveţiană WinGD, cunoscută anterior ca Sulzer. Acea companie a devenit acum specializată în principal pe motoarele navale diesel în doi timpi, pe bază de tehnologie finlandeză, dar construite inclusiv în China, şi chiar motorul naval cu putere record de 109.000 CP e construit tot de WinGD acum, deci de o companie deţinută împreună de Wartsilla şi chinezii de la CSSC. Deci, cumva există un interes comun de decenii încoace între cele două părţi de a profita împreună de experienţa lor imensă şi de infrastructura uriaşă a şantierelor navale din China.
Foto: Ambianţa de la bordul noii nave de croazieră

Noua navă de croazieră din China, Adora Magic City, a trecut cu bine testele preliminare şi va porni în prima sa călătorie la 1 ianuarie 2024. În această călătorie pasagerii vor fi alintaţi de nenumărate restaurante, zone lounge şi chiar de un teatru de 1.000 de locuri, prezent la bordul navei!
0
21,364
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!