China a dezvăluit proiectul primei nave transportatoare de containere cu propulsie nucleară din lume, în locul motoarelor diesel în doi timpi

27 Decembrie 2023, 21:23
Redacţia PiataAuto.md
Navele transportatoare de containere au tot crescut în capacităţi în ultimele decenii, şi doar în anul 2022 de două ori au fost marcate noi recorduri pentru cele mai mari nave de acest tip construite în lume. Ultimul record îi aparţine navei Ever Alot, ea fiind omologată în august 2022 la o capacitate de 24.004 TEU, sau unităţi echivalente cu containerele pe care le lua la bord. Aceste nave uriaşe sunt eficiente datorită scalării lor, însă operează de obicei cu motoare diesel imense, în doi timpi, care folosesc combustibil marin poluant. Acum, însă, China a dezvăluit proiectul primei nave transportatoare de containere din lume care va adopta propulsia nucleară, iar noua navă ţinteşte să doboare şi recordul de 24.000 containere capacitate.
Foto: Proiectul noii nave chinezeşti cu propulsie nucleară

În cazul lui MV Ever Alot, motorul ei diesel în doi timpi e produs de compania elveţiană WinGD, deţinută de chinezii de la CSSC şi finlandezii de la Wartsila. Acel motor are 11 cilindri în linie, fiecare cilindru având un volum de 2.305 litri, ceea ce aduce cilindreea totală la 25.360 litri, motorul măsurând 21,03 metri lungime şi 16 metri înălţime, cam cât un bloc cu 5 etaje!
Foto: Motorul diesel în doi timpi de pe nava Ever Alot

Puterea totală a motorului e de 96.400 CP, ceea ce sună impresionant până realizăm că asta înseamnă doar 4 CP per container transportat, la o asemenea navă imensă.
În acelaşi timp, propulsia nucleară în lumea navelor nu e o noutate absolută, doar că asemenea tipă de propulsie se foloseşte preponderent la submarine, nave militare mari şi spărgătoare de gheaţă mari în cazul navelor ruseşti.
Foto: Spărgător de gheaţă cu propulsie nucleară

China, însă, vrea să adopte acest tip de propulsie şi la navele comerciale transportatoare de containere, eliminând astfel nu doar emisiile poluante sub formă de sufluri ale navelor similare cu motoare diesel în doi timpi, ci şi cantităţi uriaşe de CO2 emise de aceste nave anual.
Noua lor navă a fost prezentată acum sub formă de proiect de design şi are numele de KUN-24AP la această etapă, fiind dezvăluită de şantierul naval Jiangnan. Şantierul aparaţine tot celor de la CSSC, deci efectiv vorbim de acelaşi constructor ca şi în cazul navei Ever Alot, menţionată mai sus. Nava cu propulsie nucleară e proiectată pentru o capacitate de 24.000 de containere, însă s-ar putea găsi loc pentru încă cel puţin 5 containere, pentru a depăşi recordul mondial menţionat mai sus, creatorii săi declarând că-şi doresc ca nava lor să fie cea mai mare din lume printre transportatoarele de containere.
E la fel de curioasă şi ingineria noii nave. Ea va face uz de un reactor nuclear de generaţia a 4-a, pe bază de sare topită, care foloseşte toriul drept combustibil radioactiv, un material existent din abundenţă în China. Apropo, cu doar câteva zile în urmă China a inaugurat şi prima centrală cu reactor de generaţia a 4-a din lume. Reactorul anunţat pentru noua navă va fi astfel diferit faţă de cele cu uraniu, folosite în prezent pe ambarcaţiunile cu propulsie nucleară, fiind mult mai sigur şi mai ieftin în operare.
Apartenenţa lui la reactoarele de generaţia a 4-a înseamnă că acesta nu are nevoie de cantităţi abundente de apă pentru răcire, ca şi cele pe uraniu, întrucât este proiectat să opereze la temperaturi mult mai înalte şi la presiune joasă, minimizând astfel riscul de topire a centrului şi avarii. De asemenea, tehnologia cu toriu şi sare topită îi permite să poată fi oprit rapid în caz de urgenţă, inclusiv şi atunci când răcirea activă e sistată.
Foto: Construcţia generală a unui reactor cu sare topită, care funcţionează pe bază de toriu (TMSR)

Deşi ar fi primul reactor de acest tip pus pe o navă, chinezii au reuşit deja să-i asigure şi o certificare de la societatea internaţională de acreditare şi certificare DNV, sporind astfel credibilitatea ingineriei acestuia.
Iar autorii proiectului de la şantierul naval Jiangnan, au anunţat acum cu solemnitate că tehnologia lor ar permite industriei navelor uriaşe de transport de containere să atingă zero emisii într-un timp foarte scurt, contribuind astfel la ţelul global de reducere substanţială a emisiilor din sectorul transporturilor maritime.
Aceştia spun că au conceput reactorul astfel încât realimentarea lui să poată avea loc simplu şi în siguranţă, printr-o aşa-numită baterie nucleară, care ar fi de fapt o capsulă ce ar conţine toriu şi ar fi desigilată doar după ce e introdusă în reactor. Ca şi în cazul altor ambarcaţiuni cu propulsie nucleară, rolul reactorului e de a produce electricitate, în timp ce punerea în mişcare a navei are loc prin elice propulsate de motoare electrice.
0
18,864
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!