Chinezii au cumpărat prima navă uriaşă specializată ro-ro, care poate transporta 7.000 de automobile la bord, pentru a face faţă exporturilor cât îşi construiesc propriile nave
6 Decembrie 2023, 13:35 Redacţia PiataAuto.md
Era luna septembrie 2023, când scriam că exporturile de maşini din China au crescut atât de mult, încât în acest an au fost plasate comenzi record pentru nave uriaşe, transportatoare de automobile. La nivelul lunii iulie, exporturile de maşini din China crescuseră cu 86%, maşinile electrice cuantificând peste 40% din exporturi, iar fabricile auto din China s-au pomenit în necesitatea acută de a transporta un număr mare de maşini pe mare către pieţele de export. Ei bine, aceste exporturi continuă să crească, iar cererea pentru nave transportatoare de maşini e atât de mare, încât acum chinezii au cumpărat prima lor navă specializată ro-ro, care poată transporta simultan 7.000 maşini la bord.
E paradoxal că până acum chinezii nici n-au prea făcut uz de nave specializate ro-ro proprii, ci le contractau pe cele de la companii internaţionale. O navă ro-ro are această denumire de la principiul roll-in / roll-out, adică permite rularea maşinilor pe propriile roţi în interior şi apoi la ieşire, eliminând nevoia de macarale. Agenţia de stat chineză CGTN a confirmat ieri inaugurarea primei nave uriaşe de tip ro-ro operată de o companie chineză.
Inaugurarea a fost loc cu o zi mai devreme, în ziua de lui, iar nava are numele de Jiuyang Blossom, fiind deţinută de operatorul Changjiu.
Nava nu e nou construită, însă, ci e cumpărată de la o companie norvegiană. Nava a fost construită în 2007 în Croaţia. Nava avea anterior denumirea de Hoegh Bangkok, aparţinând companiei Hoegh Autoliners, iar preţul de vânzare a fost de 63 milioane de dolari.
A urmat o reîmprospătare estetică şi mecanică a navei, iar acum ea e gata să transporte maşinile exportate din China. Nava are o capacitate de a transporta simultan 7.000 de automobile, iar la durata medie a călătoriilor pe mare o singură asemenea navă poate transporta anual 70-80 mii de automobile.
Luni a avut loc şi prima operaţiune de încărcare a automobilelor, la bordul navei urcând 3.000 de maşini Hyundai şi Lincoln. Da, paradoxal, dar maşinile nu sunt ale mărcilor chinezeşti. Iar asta e în mare parte pentru că producătorii mari chinezi sunt pe ultima sută de metri în a-şi construi propriile nave la şantierele navale din China, în loc să le cumpere pe cele deja folosite peste 15 ani de la alţii, cum e în acest caz. Aşa că în foarte scurt timp vom auzi despre nave noi lansate în Chine, specializate în transportul de maşini, dar deja construite şi create special pentru companiile chinezeşti, la şantierele navale din China.