Acesta e MV Magellan Discoverer, primul spărgător de gheaţă electric hibrid din lume, capabil să ajungă în Antarctica

19 Februarie 2024, 20:48
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp, vorbim tot mai des despre nave propulsate electric, cu energia stocată în baterii, sau ajutate de anumite soluţii hibride. Dar toate navele electrice cu baterii operează deocamdată pe distanţe scurte, din cauza greutăţii mari a bateriilor, care limitează capacitatea lor. Deocamdată cel mai mare feribot electric din lume, care e încă în proces de construcţie, va naviga pe o rută de 200 km între Argentina şi Uruguay. Acum, însă, compania Antarctica21 din Chile anunţă definitivarea proiectării şi semnarea contractului pentru construcţia primei nave electrice hibride din lume, capabile să ajungă în Antarctica!
Noua navă, de 94 metri lungime, are numele de Magellan Discoverer şi este efectiv un spărgător de gheaţă de clasa PC6. Astfel, nava va putea naviga prin apele polare, fără frică de eventuale bucăţi de gheaţă din calea sa. Scopul său primar va fi să transporte turişti în croaziere luxoase spre Antarctica. Nava va putea adăposti 76 de turişti la bord, în 40 de cabine, repartizate în 3 nivele. Marea inovaţie de la bordul navei este sistemul de propulsie, însă.
Motoarele navei vor fi electrice şi vor veni de la producătorul elveţiano-suedez ABB. Sunt motoare electrice Azipod, proiectate să reziste pe cele mai înalte clase de spărgătoare de gheaţă, fiind eficiente în consum şi durabile la asemenea regimuri de exploatare.
Marele avantaj în folosirea unor asemenea motoare electrice în Antarctica e silenţiozitatea, or, regiunea are restricţii majore în a nu perturba viaţa marină şi adeseori cei care merg în croaziere sunt acuzaţi că distrug liniştea unora din ultimele zone cu adevărat sălbatice în oceanul planetar. Acum, aceştia se vor putea simţi mai puţin vinovaţi, întrucât vor naviga în linişte, fără a deranja balenele şi alte vietăţi marine.
Cilienii nu specifică foarte clar puterea motoarelor, însă judecând după parametrii existenţi în gama ABB pentru spărgătoar de gheaţă şi după ceilalţi parametri ai navei Magellan Discoverer, cel mai probabil vorbim de o putere cumulată de circa 30 MW, sau circa 40.000 CP.
Energia pentru propulsie va putea veni de la un set de baterii, proiectat de Corvus Energy. Dar, pentru că vorbim de până la 30 MW putere de propulsie necesară, la care mai putem adăuga circa 4 MW pentru alte necesităţi de la bord, bateriile acestei nave vor lua forma unei adevărate centrale de baterii, de tipul celor ce stochează electricitatea reţelelor electrice naţionale, devenite foarte populare în ultimul timp. Nici aici cei de la Antarctica 21 nu specifică deocamdată capacitatea, însă vorbim cu siguranţă de zeci de MWh capacitate, posibil chiar peste 100 MWh.
Însă chiar dacă am vorbi şi de 1 GWh de capacitate de stocare, energia stocată în ele tot n-ar fi suficientă pentru un drum spre Antarctica şi înapoi, de asta nava n-a fost lăsată cu o formulă pur electrică, ci una hibridă, în care există şi 4 motoare diesel MAN Energy Solutions, în 4 timpi, din familia de modele 21/31, capabile să utilizeze în combustie mai multe tipuri de diesel şi combustibil marin. Acestea însumează 34,4 MW de putere electrică generată, deci peste 46.000 CP dezvoltaţi.
Această putere va fi suficientă pentru a asigura energia necesară propulsiei normale de curs a navei, dar şi încărcarea concomitentă a bateriilor. Atunci când e nevoie electromotoarele pot lua parţial sau total energia din baterii, într-un regim similar unui sistem de propulsie plug-in hibrid. Desigur, nava poate şi staţiona, încărcând mai repede bateriile, înainte de a intra într-o regiune antarctică unde e nevoie de silenţiozitate în navigară, spre exemplu.
Teoretic, dacă ar avea baterii cu densitate energetică mai mare ulterior, nava ar putea să-şi crească şi mai mult ponderea propulsiei electrice ulterior, având acelaşi sistem de bază. Dar deja faptul că bateriile sunt adaptate condiţiilor antarctice de înaintare, cu tot cu propulsoarele de la ABB, reprezintă o inovaţie pentru o navă capabilă să navigheze spre Antarctica.
Contractul de construcţie a navei a fost semnat cu compania Asenav, iar construcţia ei va avea loc la şantierul naval Valdivia din Chile. Nava trebuie să fie gata până la sfârşitul anului 2026, pentru ca în decembrie 2026 să plece în prima sa croazieră.
1
4,890
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!