După ce s-a clasat pe ultimul loc în testul norvegienilor de autonomie de iarnă a maşinilor electrice, Toyota îi atacă pe organizatori cu acuzaţii derizorii

3 Februarie 2024, 12:26
Redacţia PiataAuto.md
Toyota se dă din nou în spectacol la capitolul maşinilor electrice şi de această dată o face în ţara cu cea mai mare cotă a vânzărilor de maşini electrice, Norvegia, unde vânzările de electrice au constituit în anul 2023 tocmai 82,4% din totalul maşinilor noi! Problema de această a venit în urma rezultatelor ultimului test major de măsurare a autonomiei reale în condiţii de iarnă a maşinilor electrice, în care au participat 23 de automobile şi unde modelul electric Toyota bZ4X s-a clasat pe ultimul loc la autonomia real obţinută, faţă de cea indicată în datele tehnice.
Mai exact, Toyota bZ4X a putut parcurge doar 313,5 km, în timp ce autonomia promisă e de 460 km, rezultatul din lumea reală fiind cu 31,8% mai mic decât promisiunea din fişa tehnică. Niciun alt model electrice din cele 23 nu a avut un decalaj atât de mare, iar Toyota a reacţionat ciudat, cu nişte explicaţii şi acuzaţii bizare, în adresa organizatorilor testului. Apropo, testul a fost organizat de clubul automobilistic norvegian NAF, un soi de paralelă a lui ADAC din Norvegia, dar total independentă şi finanţată din contribuţiile şoferilor care plătesc contribuţii anuale, iar pe lângă NAF a participat şi publicaţia auto norvegiană Motor.no.
Iniţial, Toyota refuzat să le furnizeze organizatorilor testului un exemplar de bZ4X, motivând că în lumea noastră a maşinilor electrice care se pot încărca deja mult mai rapid autonomia nu mai e un criteriu important. Organizatorii au menţionat, însă, că Toyota bZ4X are vânzări mari în Norvegia, fiind în top 10 a maşinilor electrice, şi prin urmare au considerat că publicul are dreptul să cunoască parametrii comparativi ai acestora, aşa că au găsit un automobil prin forţe proprii. Aşa cum am menţionat mai sus, maşina a avut rezultate slabe şi s-a clasat pe ultimul loc.
Toyota a publicat o reacţie imediat după anunţarea rezultatelor, menţionând că rezultatul înregistrat de maşina fabricată de ei nu a fost unul onest şi echidistant, întrucât maşina lor a fost dezavantajată de faptul că o maşină deja cu istoric de exploatare, în timp ce celelalte maşini erau practic noi. Doar că „istoric de exploatare” în menţiunea Toyota înseamnă mai exact că maşina a fost înmatriculată în martie 2023, adică acum avea circa 10-11 luni de exploatare, nici măcar 1 an! Despre înmatricularea maşinii în martie 2023 menţionează chiar Toyota în comunicatul său.
Toyota merge mai departe cu acuzaţiile şi spune că maşina este una ce aparţine unei companii de închirieri şi are 33.000 km parcurşi, ceea ce, atenţie, îi scade performanţele faţă de o maşină nouă! Deci, Toyota recunoaşte, practic, că maşina sa electrică la 33.000 km nu se mai comportă ca una nouă şi are deja performanţe mai slabe. Toyota mai spune că „o maşină de 1 an n-ar trebui să fie comparată cu cele noi”.
Toyota mai menţionează că jantele de pe maşina din test nu erau identice cu cele cu care ar fi fost echipată o maşină din parcul de presă, dacă ea ar fi fost oferită de producător, ca să fie identice cu cele folosite în măsurările WLTP. Dat tot Toyota uită să menţioneze că le-a fost solicitată o maşină de presă pentru acest test, doar că ei au refuzat să participe. Deci, întâi refuzi invitaţia şi participarea cu alţi concurenţi, apoi te plângi că maşina ta a pierdut pentru că n-a fost în specificaţii exacte cum ai fi oferit-o tu şi că a avut 11 luni de exploatare, faţă de 1-6 luni cât au alte maşini din test.
Toyota a mai comunicat că versiunea exactă folosită în test nu se mai produce, întrucât a fost actualizată „consistent”, printre actualizări numărându-se posibilitatea încărcării mai rapide şi modificări de soft la recalcularea autonomiei indicate şi a afişării consumului. Deci, nimic din aceste actualizări nu se referă la capacitate de baterii, electromotoare, sau orice altceva ar putea influenţa cu adevărat consumul şi autonomia în mod substanţial.
Organizatorii testului i-au întrebat exact pe cei de la Toyota cu cât s-a mărit autonomia după actualizările lor şi cu câţi kilometri cred ei că s-ar fi mărit autonomia reală dacă s-ar fi folosit jante de specificaţia dorită de Toyota. De asemenea, i-au întrebat cât cred ei că a pierdut din autonomie maşina lor la doar 33.000 km parcurşi şi 11 luni de exploatare, dacă tot menţionează asta ca principalul motiv de condiţii injuste. Toyota a răspuns cu un mesaj în care a menţionat că nu doreşte să mai detalieze şi să mai coopereze cu răspunsuri în plus faţă de ceea ce a menţionat în comunicatul său oficial.
Foto: Alte modele din acelaşi test norvegian

Cei de la NAF şi colegii lor din presa norvegiană au indicat în detalii şi faptul că aşa numita versiune actualizată a lui Toyota bZ4X a fost anunţată abia la 9 ianuarie 2024 şi printre actualizări se menţionează câteva elemente de siguranţă, dar şi putere mai mare de încărcare, inclusiv graţie actualizării sistemului de încălzire a bateriei. Nimic, însă, nu e menţionat de mărirea autonomiei, scăderea consumului sau diferenţe în capacitatea de stocare a bateriei.
În final Benny Christensen, expert tehnic la NAF, a menţionat că tot ceea ce invocă Toyota ar trebui să aibă diferenţe neglijabile într-un asemenea test, iar o maşină electrică nu ar trebui să aibă o diferenţă semnificativă de autonomie la doar 11 luni de exploatare şi 33 mii km parcurşi. Dacă Toyota consideră că modelul său are deja degradări majore de performanţă la acest termen de exploatare, înseamnă că există o mare problemă cu acest model. Benny Christensen nu şi-a ocolit exprimările: „Dacă o maşină de 11 luni şi 33 mii km nu poate face faţă unui test de autonomie împreună cu alte maşini, toate cu câteva luni de exploatare, atunci maşina asta e pur şi simplu prea proastă din punct de vedere tehnic, iar cumpărătorii ar trebui să ştie asta.”.
Foto: Benny Christensen, expert tehnic NAF

Aşadar, Toyota pare să-şi fi paraşutat imaginea în domeniul maşinilor electrice în ţara în care aceste maşini contează cel mai mult. Toyota a vândut 5.395 maşini electrice bZ4X în Norvegia în 2023, modelul clasându-se pe locul 4 în topul de vânzări. Şi întrucât de curând am aflat că Toyota a vândut la nivel mondial un număr total de maşini electrice Toyota şi Lexus de doar 104.018 exemplare, doar Norvegia asigură 5,2% din vânzările sale globale de electrice, deci fiecare a 20-a maşină electrică produsă de Toyota se vinde în această ţară mică, cu doar puţin peste 5,4 milioane de locuitori, care e locomotiva întregii lumi în electrificare. Să acţionezi atât de iresponsabil aici, ca producător auto, e pur şi simplu de neînţeles, dar se încadrează în negarea continuă a celor de la Toyota a maşinilor electrice şi a tot ce ţine de ele.
2
44,793
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!