Nikola a livrat primele sale camioane propulsate cu hidrogen şi pile de combustie în SUA, cu 800 km autonomie
23 Februarie 2024, 14:03 Redacţia PiataAuto.md
Încă de la începuturile companiei Nikola, viziunea sa era să dezvolte atât camioane propulsate electric, cu energia stocată în baterii, cât şi camioane care să folosească hidrogenul pentru a-şi produce electricitatea la bord. E adevărat că Nikola a trecut prin acuzaţii de fraudă în direcţia companiei şi a fostului său şef şi fondator, dar ulterior compania a plătit despăgubiri într-o tranzacţie de împăcare cu procurorii americani şi a încercat să dreagă busuiocul cu un parteneriat cu Iveco, prin care să folosească platformele de camioane ale acestora ca să poate crea mai repede ceea ce promisese anterior şi tot mima că dezvoltă. E drept că între timp şi parteneriatul cu Iveco s-a rupt, dar cele două companii şi-au asumat nişte angajamente reciproce de a-şi furniza componente şi tehnologii. Camioanele electrice Nikola şi-au început livrarea mai demult şi existaseră şi câteva cu hidrogen, mai mult experimentale, dar iată că acum a venit şi momentul când Nikola a făcut primele livrări de camioane cu hidrogen în SUA, către clienţi finali care fac deja achiziţii adevărate.
Nikola a anunţat ieri despre aceste prime livrări în SUA, iar în scurt timp compania Biagi Bros a publicat propriile imagini pe reţele sociale, cu camioane Nikola pe hidrogen, pe care le-a recepţionat în flota sa. Surprinzător, dar sunt tocmai 10 la număr — o cifră impunătoare dacă e să ne gândim că anterior Nikola livra câteva zeci de camioane electrice pe an.
Aşadar, primele camioane cu hidrogen Nikola încep deja să ajungă în flotele companiilor care nu le vor mai folosi doar ca mici experimente de studiu, ci în munca adevărată. Cum era de aşteptat, compania Biagi Bros e localizată în California, singurul stat din SUA care are o infrastructură relativ dezvoltată de staţii de hidrogen, dar care e pe cale să se rarefieze după anunţul celor de la Shell că închid cele 7 staţii ale lor din cele 55 existente în California. Iar ieri scriam despre Toyota că oferă reduceri imense pentru modelul Mirai, propulsat cu hidrogen, din cauza perspectivelor sumbre a reţelei de hidrogen. Pentru camioane, însă, poate fi un pic mai uşor, mai ales dacă e instalată o eventuală staţie de hidrogen la sediul companiei operatoare.
E curios că tehnologia de la baza acestor camioane ale companiei americane Nikola e în mare parte europeană. Platforma şi cabina vin de la Iveco, bineînţeles, iar instalaţia cu pile de combustie, care transformă hidrogenul în electricitate şi vapori de apă, e furnizată de compania germană Bosch. Această instalaţie poate produce maxim 200 kW de putere electrică în regim continuu, însă sistemul de propulsie al camionului are 400 kW putere continuă şi 575 kW putere maximă. O baterie mare, de tocmai 164 kWh, asigură stocarea de electricitate necesară pentru a asigura diferenţele în momentele de variaţie a puterii. Spre exemplu, dacă un asemenea camion încărcat are nevoie de a urca o trecere montană dificilă şi lungă, electromotorul va solicita frecvent peste 200 kW pe care-i livrează unitatea de procesare a hidrogenului, iar diferenţa e luată din baterii, iar bateria trebuie să aibă rezerve mai mari ca să poate acoperi diferenţele pe o perioadă mai îndelungată. Ulterior, au loc şi recuperări de energie, ca şi la un camion electric.
Foto: Construcţia camionului Nikola pe hidrogen, demonstrată la etapa de prototip
Nikola Tre FCEV — pentru că ăsta e numele modelului — are rezervoare de 70 kg de hidrogen, care-i asigură o autonomie de 800 km. Încărcarea lor, însă, durează 20 minute, însă doar dacă e vorba de o staţie mare, care are deja pregătite 70 kg de hidrogen gazos, transformat anterior din lichid în gaz. În caz contrar, pot fi şi situaţii când camionul va fi alimentat cu 20-25 kg de hidrogen maxim, după care va mai fi nevoie de aşteptat încă 20 minute pentru ca staţia să-şi pregătească o nouă cantitate, după care ciclul se va repeta şi astfel timpul de încărcare aproape că-l echivalează pe cel al camioanelor electrice. Însă autonomia de 800 km e mai mare, desigur, faţă de multe alte camioane, cu excepţia Tesla Semi, care promite 800 km autonomie şi a lui Mercedes eActros, care promite 500 km autonomie. E interesant să vedem şi echivalentul de consum, însă.
Un Mercedes eActros consumă cam 115-130 kWh/100 km, încărcat, desigur. Tesla Semi, din datele analizate în viaţa reală a flotei PepsiCo, consumă cam 110 kWh/100 km. Nikola cu hidrogen, cu 70 kg stocaţi poate parcurge 800 km, ceea ce înseamnă cam 8,75 kg/100 km. Şi întrucât ştim că pentru producţia 1 kg de hidrogen se consumă între 53 şi 60 kWh de electricitate din surse regenerabile, asta înseamnă că hidrogenul consumat de camionul Nikola echivalează cu 465-525 kWh/100 km.
Deci de 4,0-4,5 ori mai multă energie efectiv consumată decât un camion electric! Iar această ineficienţă energetică se va traduce inevitabil şi în costurile de alimentare, chiar dacă temporar costurile hidrogenului mai pot fi subvenţionate de stat în unele părţi ale lumii.