Producătorul chinez BYD a ajuns la 20% cotă de import de maşini electrice în Japonia şi se lansează şi în Coreea de Sud
14 Februarie 2024, 13:37 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul chinez BYD reuşeşte să obţină în Japonia cifre curioase la niciun an de la lansarea sa pe piaţă, punând presiune pe producătorii locali japonezi. În luna ianuarie, BYD a ajuns să cuantifice 20% din importurile maşinilor electrice în Japonia, dând semne clare ale unei evoluţii care e pe cale să eclipseze producătorii japonezi mai conservatori în maşini electrice la ei acasă.
Japonia e o piaţă foarte diferită în vânzările de maşini electrice, întrucât are aşa-numitele kei car-uri, care au acum şi stimulente speciale dacă sunt cu propulsie electrică. Acele maşini sunt cât se poate de elementare, rudimentare chiar, dar contribuie mult la cifrele totale de vânzări, depăşind maşinile electrice de dimensiuni standard. În 2023, în Japonia s-au vândut în total 88.535 maşini electrice, dar din ele doar 43.991 sunt electrice de dimensiuni standard şi 44.544 sunt kei car-uri electrice. Cifrele sunt foarte mici dacă le comparăm la numărul total de maşini vândute în Japonia. Dacă facem această comparaţie, atunci maşinile electrice standard au o cotă de vânzări de doar 1,7%, iar kei car-urile electrice au o cotă de doar 3,3% dintre toate kei-car-urile, celelalte 96,7% fiind preponderent pe benzină, cu motoare mici.
Foto: Nissan Sakura, cel mai popular kei car electric din Japonia
Deci, vânzările de electrice sunt foarte mici în Japonia, ceea ce e în continuare oarecum paradoxal dacă e să gândim că prima maşină hibridă cu adevărat populară, Toyota Prius, vine de acolo, iar apoi prima maşină electrică admisă pe autostrăzi, Mitsubishi i-MiEV, a fost concepută tot în Japonia, iar mai târziu şi primul model electric cu adevărat funcţional şi practic, Nissan Leaf, a fost gândit din nou în Japonia, şi a fost prima maşină care a avut vânzări globale cu adevărat importante. Deci, după toate aceste acţiuni de producători vizionari, acum producătorii niponi sunt mai lenţi ca oricare alţii în a adopta maşini electrice şi a aduce inovaţii cu adevărat consistente.
Aşa că nu e de mirare că producătorii din China au început a-şi face locul pe piaţa lor. BYD s-a lansat în Japonia abia anul trecut şi în câteva luni a vândut 1.446 maşini electrice. Poate părea puţin, dar Toyota a vândut pe parcursul întregului an doar 2.929 maşini electrice la ea acasă, aşa că în acest an BYD are toate şansele să devanseze Toyota în patria ei, la maşini electrice. În ianuarie, BYD a cuantificat deja 20% din toate importurile de maşini electrice în Japonia, şi asta în timp ce sedanul BYD Seal, concurent pentru Model 3, încă nici n-a fost lansat în această ţară. Mai mult ca atât, în luna ianuarie, pe fundalul unor vânzări mai slabe a producătorilor japonezi, BYD a avut o cotă de piaţă de 1% din totalul vânzărilor din Japonia, ceea ce ar trebuie să fie un mare semnal de trezire pentru producătorii niponi.
Iar chinezii nu se opresc aici, ci anunţă că-şi fac lansarea şi pe piaţa Coreei de Sud, acasă la Hyundai şi Kia, mărci cu inginerie de top în prezent printre maşinile electrice şi cu vânzări domestice foarte bine. Aici celor de la BYD le va fi mult mai greu pentru că Hyundai şi Kia sunt mult mai puternici în maşini electrice decât japonezii, deci lupta de cucerire a pieţei sud-coreene va fi mai grea.
Însă chinezii au şi aici tactici de cucerire şi au anunţat un parteneriat cu un grup industrial local pentru construcţia unei fabrici de baterii, iar cu baterii de provenienţă locală, maşinile electrice ale celor de la BYD nu vor mai fi privite ca fiind total străine. Şi toţi aceşti paşi vor contribui cu siguranţă şi în cifre globale de vânzări ale celor de la BYD, care să-i ducă mult peste cifrele Tesla, fortificând devansarea la vânzări, atinsă în ultimul trimestru al anului 2023.