Cum arată în prezent lucrările la podul de la Mihai Viteazul din Chişinău şi câţi ani vor mai dura
25 Martie 2024, 10:06 Redacţia PiataAuto.md
Podul de la Mihai Viteazul a devenit deja un exemplu elocvent de lucrări lente şi amânări din Chişinău, fiind anunţat din start un termen neobişnuit de mare pentru repararea acestuia, dar nici acest termen n-a fost suficient şi a fost ulterior extins. Acum Direcţia Generală Mobilitate Urbană (GDMU) din Chişinău a publicat o actualizare de informaţii cu starea actuală a lucrărilor şi noi promisiuni despre când ar putea fi gata podul.
Cei de la DGMU amintesc că lucrările de reparaţie a podului Mihai Viteazu au început în august 2022 şi au un termen de executare de 27 de luni, ceea ce înseamnă că în noiembrie 2024 ar trebui finalizate. Doar că în ştirea din primele zile ale luni septembrie 2022, când circulaţia fusese parţial suspendată, se anunţa iniţial un termen de 4 luni. Acea restricţionare a vizat doar o parte din benzi blocate, şi abia în aprilie 2023 s-a recurs la îngustarea podului de 6 benzi de circulaţie la doar benzi de trafic, când 1 pe fiecare sens.
Foto: Imagine din aprilie 2023, când podul a fost redus de la 6 la 2 benzi
Atunci, în aprilie 2023, se anunţa că podul va fi închis până în decembrie 2023, deci peste 8 luni de zile, şi termenul lung era motivat de necesitatea de a efectua lucrări la structura podului. Doar că imediat după ce au fost începute lucrările, se consta adeseori că la pod lucrau câte 2-3 muncitori. Antreprenorul — o companie pe nume Granbudservice SRL Ucraina prin filiala sa din Vulcăneşti, spunea atunci că aşa e normal, pentru că majoritatea lucrărilor se desfăşoară la baza podului, iar muncitorii nu se văd deasupra.
Însă termenul de decembrie 2023 a trecut, iar în ultimele zile ale anului primăria Chişinău anunţa extinderea termenului de extindere cu încă 7 luni, până la 31 iulie 2024.
Acum, la sfârşit de martie 2024, circulaţia încă se desfăşoară pe două benzi, iar lucrările au loc încă la prima jumătate a podului, după asta probabil urmând lucrări similare şi la cealaltă jumătate a podului, pe celălalt sens. Acum cei de la DGMU au publicat imagini cu starea actuală a lucrărilor şi spun că în martie 2023 s-au făcut demolări şi betonări de cuzineţi, coborâri şi ridicări de grinzi, armări, cofrări şi betonări de reazeme — deci vorbim încă de lucrări la structura podului, se ranforsare şi aliniere corectă a grinzilor, care, ar fi trebuit făcute încă acum minim jumătate de an probabil.
Astfel, deja e cât se poate de clar că la 31 iulie 2024 podul nu va fi gata complet, cel mai probabil, ci maxim partea la care se lucrează în prezent. Termenul de finalizare a lucrărilor, pe care DGMU îl menţionează în comunicatul său e de noiembrie 2024, iar acesta ar fi termenul în care toată lucrările ar trebui finalizate, deci şi cealaltă parte a podului.
Teoretic, dacă s-ar lucra cu echipe mari şi utilaje suficiente, ar fi posibil, însă judecând după ritmul de lucru demonstrat până acum de aceeaşi companie şi de termenii flotanţi cu amânările de până acum, considerăm că există mari şanse ca nici în noiembrie 2024 să nu vedem finalizarea completă a podului, pe ambele sensuri.