Portul Rotterdam din Olanda are acum prima macara mobilă complet electrică Liebherr, care poate ridica 300 tone

28 Martie 2024, 21:30
Redacţia PiataAuto.md
Portul Rotterdam din Olanda, unul din cele mai mari şi mai intens operate din Europa, a primit acum prima sa macara mobilă complet electrică Liebherr, care poate ridica 300 tone, numită LHM 800e. În mod normal, asemenea macarale folosesc propulsoare diesel de mare putere. Macaraua instalată acum, însă, se bazează doar pe electromotoare, muncind la fel de intens, dar cu zero emisii CO2. Şi parametrii ei tehnici sunt deosebit de interesanţi.
Macaraua a fost livrată în terminalul Hartel al portului, care e operat de compania Marcor Stevedoring. Terminalul maritim are o suprafaţă de 130.000 metri pătraţi şi un cheu de 600 metri cu o fâşie alăturată lată de 16 metri.
Aici pot acosta de la nave mici până la nave mult mai mare, de până la 120.000 tone deplasament, deci se întâmplă adeseori ca aici să existe greutăţi mari de manevrat. Mai mult ca atât, în ultimii ani acest terminal a devenit foarte folosit de tot soiul de producători de tehnologii verzi, pe aici făcându-se atât transporturi de minereuri sau componente ce ajung în tehnologiile finale, cât şi produse finite. Şi pentru că în aceste produse finale contează foarte mult amprenta de CO2 lăsată în timpul fabricării lor, care include şi transporturile, cei de la Marcor au optat pentru o macara electrică în locul uneia diesel, iar astfel toate produsele finale ce beneficiază de manevrări cu această macara în port vor avea la final o amprentă totală ceva mai redus de CO2.
Asta e important pentru că de multe ori se spune că producţia unei maşini electrice sau a unei baterii pentru acestea generează un anumit impact major iniţial la fabricare. La fel şi în cazul unei turbine eoliene, spre exemplu. Dar acel impact iniţial e generat de câte emisii s-au produs la încălzirea oţelului, la prelucrarea litiului, la transportarea lui pe mare, la manevrarea cu utilaje miniere, cu macarale în porturi şi cu camioane ulterior. Şi dacă tot acest lanţ îşi scade amprenta, atunci şi suma finală a impactului va fi mai mică. Deci, pentru cei de la Marcor, motivaţia pentru a alege o macara electrică e una clară, solicitată în primul rând de clienţii lor, iar după această primă macara, a doua deja a fost plasată în producţie şi va fi livrată ulterior. Acum, că am înţeles motivele, să vedem şi parametrii acestei macarale.
Aşa cum spuneam, în mod normal asemenea macarale sunt propulsate de motoare diesel şi chiar Liebherr are un model aproape identic cu motor diesel. Această macara, însă, are propulsie pur electrică, inclusiv toate sistemele hidraulice ale braţului fiind puse în mişcare prin electromotoare.
Deci, spre deosebire de unele excavatoare mai mici unde se renunţă la sisteme hidraulice în favoarea mai multor electromotoare care să mişte fiecare segment al braţelor această macara a ales varianta mult mai sigură şi mai fiabilă de a păstra sistemul hidraulic, schimbând doar sursa de energie pentru propulsia acestuia.
Macaraua Liebherr LHM 800e are un braţ de 64 metri lungime şi poate ridica până la 308 tone cu un unghi restrâns al braţului său. În condiţii ideale, poate opera cu 2.000 de tone de greutăţi pe oră, având un randament admirabil.
Baza sa e relativ mică, având suporturi extensibile. Aceste suporturi pot fi retrase şi atunci macaraua începe a înainta pe propriile roţi ale şasiului de care e fixată, cu o viteză de 4 km/h. Astfel ea are mobilitate pe teritoriul portului, putând migra de la o navă la alta şi chiar în diverse zone ale terminalului. În cazul acestei macarale Liebherr, şi acest tip de propulsie e tot electrică.
Acum, marea întrebare e cum e alimentată această macara complet electrică? Ei bine, ea are cabluri lungi, însă acestea sunt insuficiente pentru tot teritoriul portului şi are nevoie fie de soluţii suplimentare prin asigurarea mai multor puncte de alimentare în port, fie de purtarea unui container alături, care are baterii în el sau pile de combustie cu hidrogen.
În momentul livrării, macaraua a fost furnizată cu un container de energie de la Aggreko, pentru a putea fi manevrată în port, însă nu e clar dacă acesta e temporar sau va fi folosit în permanenţă, şi nici modul exact în care acesta îşi furnizată energia. După culoarea containerului, pare a fi un generator pe gaz, dar, dacă e aşa, atunci e cu siguranţă o soluţie aplicată temporar. Însă Aggreko are şi containere similare cu baterii electrice, care pot fi schimbate şi încărcate pe rând.
2
9,081
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!