Chinezii de la CATL au lansat bateria Tener pentru centrale de stocare, cu zero degradare în primii 5 ani şi o capacitate cu 60% mai mare decât Tesla Megapack

13 Aprilie 2024, 17:43
Redacţia PiataAuto.md
Producătorul chinez CATL, unul din cei mai mari din lume în industria bateriilor pentru maşini electrice, a lansat acum şi prima sa baterie de forma unui container, destinată centralelor de stocare a energiei regenerabile. Noua baterie, numită Tener, va concura astfel cu Tesla Megapack, dar şi cu produse similare fabricate de Rimac, Mitsubishi, Wartsila şi alţi producători din lume, unul din ei, Prime Battery Technology, fiind localizat şi în România. CATL avea şi până acum baterii destinate centralelor, dar acestea veneau în module mult mai mici. Şi atunci când un producător dominant, precum CATL, face lansarea unui nou produs atât de important, e firesc ca acesta să vină cu un produs atât de bun, încât să le eclipseze pe celelalte.
Foto: Noua baterie CATL

Primele calităţi excepţionale, pe care le anunţă noua baterie, sunt lipsa totală a degradării în primii 5 ani, dar şi o capacitate de stocare cu 60% mai mare decât Tesla Megapack. La capacitatea de stocare, lucrurile sunt uşor de comparat, întrucât o baterie Tesla Megapack are 3,9 MWh capacitate de stocare, iar noua baterie CATL Tener are 6,25 MWh capacitate!
Foto: Baterii anterioare CATL, în module mult mai mici, destinate centralelor

Noua baterie chinezească are dimensiunile standard ale unui container de 20 de picioare, adică 5,9 metri lungime, 2,35 metri lăţime şi 2,40 metri înălţime, ceea ce o face mult mai compactă în dimensiuni decât Tesla Megapack, care are tocmai 8,8 metri lungime, 1,65 metri lăţime şi 2,8 metri înălţime. Deci, bateria chinezească are 33,3 metri cubi volum, în timp ce Tesla Megapack ar 40,7 metri cubi, dar totodată noua baterie din China are cu 60% mai multă capacitate de stocare.
Foto: Baterie Tesla Megapack

E evident, deci, că densitatea energetică a noii baterii chinezeşti e cu mult mai mare. Şi chinezii o şi anunţă — densitatea la nivel de celule fiind de 430 Wh/litru de volum! Mai mult ca atât, noua baterie e una de tip LFP, ceea ce înseamnă inevitabil mult mai multe cicluri de încărcare, cost mai mic de producţie şi rezistenţă bună la variaţii de temperatură. Iar o baterie LFP, care să atingă 430 Wh/l în densitate energetică în celulele sale, reprezintă deja un salt tehnologic imens.
Foto: Aşa arată o celulă LFP a noii baterii CATL

Dar cea mai uimitoare parte a tehnologiei nu e aici, ci în electrolit, pentru că anume de acolo vine calitatea de zero degradare în timp de 5 ani. Bateria foloseşte un electrolit biomimetic SEI, unde SEI înseamnă interfază de stare solidă, cu autoformare de electrolit. Sună extrem de complicat şi nu prea va explica nimeni ce înseamnă asta, dar noi o vom face totuşi, întrucât e vorba de o tehnologie descoperită de un grup de cercetători chinezi prin anul 2020.
Asta înseamnă că electrolitul are o stare obişnuită în formă de gel în acest caz, cu o structură ce aminteşte de fagurele de albină, de aici venind partea de biomimetic, deci ceva ce imită forme şi fenomene din natură. Primul ciclu de încărcare şi descărcare a bateriei formează un soi de depunere iniţială de ioni ca o reţea densă, forma şi textura căreia urmează acea formă de fagure iniţială, dar devine mult mai densă şi devine imediat solidă. Se formează în mod natural un strat adiţional în electrolit, care e solid şi care din acel minut începe să-i dea bateriei calităţile unei cu stare solidă!
Deci, începând cu a 2-a încărcare, bateria e deja efectiv una ce are calităţile uneia cu stare solidă, iar acel strat împiedică depunerea de alţi ioni, pentru că aceştia sunt filtraţi şi uniformizaţi de el şi nu mai sunt afectaţi de calităţile stratului de electrolit în stare de gel de mai departe. Astfel, se obţin aceleaşi efecte de evitare a degradării prin formare a dendritelor, iar bateria îşi păstrează neschimbată atât puterea, cât şi capacitatea de stocare. Şi totodată, păstrează o chimie LFP, care e deja mult mai ieftină în producţie şi are densitate energetică bună!
Deci, prin această tehnologie, chinezii cu ochit doi iepuri deodată, reuşind să asigure şi un cost de fabricaţie mic, dar totodată obţinând cam toate beneficiile bateriilor cu stare solidă! Deci, anume aşa s-a obţinut calitatea de zero degradare în primii 5 ani, iar la o baterie de reţea asta înseamnă multe mii de cicluri cu zero de degradare. Ulterior, bateria ar putea manifesta degradări minime, dar oricum durata ei de viaţa ar fi mult mai mare decât bateriile obişnuite, cu păstrarea parametrilor mai aproape de cei iniţiali pe un timp mult mai îndelungat.
1
14,733
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!