Comisia Europeană a constatat în cea mai mare monitorizare din istorie că cifrele de consum real ale maşinilor sunt prea departe de cele din fişa tehnică, mai ales la plug-in hibride

1 Aprilie 2024, 11:59
Redacţia PiataAuto.md
Comisia Europeană a publicat primul raport din cea mai mare monitorizare a consumului real al maşinilor, făcută vreodată în istorie, care a cuprins 600.000 de automobile, conduse în regim normal pe drumurile publice din UE. Constatările Comisiei Europene sunt îngrijorătoare — cifrele de consum real sunt prea departe de cele din fişa tehnică omologată, iar cea mai gravă situaţie e la plug-in hibride, unde cifrele real sunt de 3,5-4 ori mai mari decât cele promise pe hârtie.
Dacă ar fi să ne întrebăm cum de a reuşit Comisia Europeană să desfăşoare o monitorizare atât de amplă, care să cuprindă tocmai 600.000 de automobile din UE, răspunsul poate fi puţin neaşteptat. Adevărul e că toţi cei care au cumpărat maşini noi în UE din ianuarie 2021 încoace participă la această monitorizare la nivelul UE.
De atunci, din ianuarie 2021, toate maşinile care sunt vândute UE sunt echipate obligatoriu cu un dispozitiv aprobat de monitorizare a consumului real al maşinii, numit abreviat OBFCM, care înregistrează şi kilometrii parcurşi. Datele sunt stocate de acest dispozitiv, iar producătorii auto sunt obligaţi să colecteze periodic acele date fie prin transmiteri de date de la distanţă, fie prin conexiuni fizice, atunci când maşina vine la un service oficial. Odată ce producătorul obţine datele, e obligat să le trimită Comisiei Europene pe o platformă centralizată, care cumulează acest date.
Cele 600.000 de automobile procesate acum reprezintă datele adunate până în aprilie 2022. Respectiv, între timp a crescut şi numărul de maşini care transmit asemenea date, iar în viitor vor fi publicate noi asemenea rapoarte. Acum, însă, primul raport a scos la iveală date pe care Comisia Europeană le califică drept îngrijorătoare şi care impun acţiuni.
Astfel, la cele 600.000 de maşini monitorizare s-a constatat că cifrele de consum real sunt în mediu cu 23,7% mai mari la maşinile cu motoare pe benzină şi 18,1% la cele diesel, faţă de datele din fişa tehnică, cu o deviere proporţională şi la emisiile reale CO2. Totuşi, pentru aceste motoare cu combustie, Comisia Europeană spune că devierea e în limita a ceea ce se estima, inclusiv în calculele UE despre impactul real asupra ecologiei al acestor maşini. Explicaţia vine că multe maşini sunt exploatate în condiţii de climă şi relief de viaţă reală care nu poate fi replicat întocmai în laborator la omologare. Deci, la benzină şi diesel există devieri semnificative, prea mari faţă de cât s-ar dori, dar asta nu a fost neapărat o surpriză.
La motoarele plug-in hibride, însă, devierea e enormă, fiind de facto de 3,5-4 ori mai mare. Modul de calcul al consumului pentru aceste maşini implică prima sută de kilometri, când acestea au energie stocată în baterii şi folosesc mai mult propulsia electrică. Însă în viaţa reală bateria poate să nu fie plină, mai ales că multe modele încarcă lent, sau distanţa parcursă e mai mare, iar după prima sută consumul e uriaş. Practic, promovarea unei cifre mici de consum la un model plug-in hibrid e o practică iluzorie, menită să ademenească proprietarii cu promisiuni, fără a specifica foarte clar că această promisiune e valabilă doar pentru prima sută de kilometri şi doar dacă ai grijă să încarci.
Comisia Europeană a constatat, însă, că foarte multe din aceste maşini nu sunt încărcate cu regularitate la priză şi sunt exploatate ca hibrizi tradiţionali de multe ori, iar cifrele de consum sunt astfel mult mai mari. Asta face inutilă însăşi existenţa acestor maşini, întrucât ele poartă sute de kilograme în plus pentru o funcţie aparent admirabilă, dar pe care foarte mulţi proprietari nu o folosesc, la nivel de fenomen. Iar astfel şi multe facilităţi acordate de statele UE pentru aceste maşini nu au oglindire în viaţa reală prin reduceri reale de emisii.
Astfel, Comisia Europeană a introdus deja schimbări în metoda de omologare a consumului la plug-in hibride, care vor intra în vigoare din 2025 şi care vor interzice producătorilor să se laude cu cifrele incredibile de azi fără a menţiona exact ce reprezintă ele. Cifrele comunicate vor trebui să menţioneze şi proporţia de condus pur electric estimată realist în exploatare, iar în urma acestor date de acum s-ar putea ca şi cifra finală de consum să fie luată în calcul la distanţe mai mari, nu doar în prima sută de kilometri.
Deci, maşinile plug-in hibride vor avea parte cu siguranţă de o perioadă în care vor fi sub lupa autorităţilor din UE, pentru ca cifrele prea optimiste comunicate de acestea să fie ajustate la realitatea din exploatare.
1
42,122
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!