Cum a fost organizat cel mai impresionant transport agabaritic din Germania, în care un submarin a fost mutat pe uscat cu un convoi de camioane
21 Aprilie 2024, 20:52 Redacţia PiataAuto.md
Submarinele nu prea au ce căuta pe uscat de obicei, dintr-un motiv cât se poate de evident. Chiar şi atunci când sunt fabrciate, construcţia acestora are loc ani la rând în incinta unor şantiere navale poziţionale pe coaste maritime, astfel încât atunci când sunt gata, să poată fi inaugurate din start în ape suficient de adânci încât să poată naviga de unele singure. Dar un submarin uriaş de 500 tone a fost transportat totuşi pe uscat, pe o platformă imensă, în ceea ce a fost probabil cel mai impresionant transport agabaritic din Germania.
Transportul a avut loc în 2023, iar compania de transport care l-a organizat şi realizat e Kubler Spedition, una din cele mai vechi companii de transport din Germania, cu o experienţă enormă în transporturi agabaritice dificile. Periodic, cam o odată în an, aceştia publică informaţii din culise despre cele mai impresionante proiecte pe care le-au realizat.
Transportul despre care vorbim azi a vizat submarinul U17 din Germania, unul din clasa 206, construit din 1970 până în 1972. Acesta a servit în marina germană mai multe decenii la rând, în iar în ultimul deceniu a tot fost mutat dintr-o unitate în alta, având rol mai mult de decor, întrucât este deja prea vechi pentru a se putea miza pe el ca o forţă de apărare.
Prin urmare, autorităţile germane au decis în cele din urmă că locul cel mai potrivit ar fi în muzeul de tehnică din Sinsheim, care se află pe uscat, undeva între Stuttgart şi Frankfurt-pe-Main. Acesta are o mulţime de exponate speciale, de la maşini şi motociclete clasice din toate perioadele până la două avioane supersonice, un Concorde şi un Tupolev TU-144. Prin urmare, era muzeul cel mai potrivit să deţină şi un submarin, expus spre admiraţia publicului.
Doar că expunerea unui submarin în muzeu necesită câteva etape de pregătire, care în Germania durează ani de zile. În 2021, submarinul a navigat spre şantierul naval ThyssenKrupp din Kiel, de pe coasta nordică a Germaniei, pe malul Mării Baltice, unde a submarinului i-au fost demontate toate armele şi sistemele militare.
În 2023, acesta trebuia transferat către Speyer, un orăşel din vestul Germaniei, lângă râul Rin, înc are e amplasată o filială a muzeului de tehnică din Sinsheim. Aici, în Speyer, mai urma să se desfăşoare lucrări la submarin, înainte ca acesta să poată fi transformat spre Sinsheim. Iar operaţiunea de transport din 2023 a durat în total 3 săptămâni — atât i-a trebuit submarinului să ajungă din Kiel în Sinsheim.
Însă nu tot drumul a fost pe uscat, bineînţeles, autorităţile încercând a folosi maxim posibil calea apelor, or, submarinul e prea mare şi prea greu pentru a fi transportat atâtea sute de kilometri pe autostrăzi şi drumuri obişnuite. Submarinul a fost pus pe o platformă construită special din pontoane şi iniţial a traversat canalul Kiel, care leagă Marea Baltică de Marea Nordului pe cea mai scurtă cale în această regiune.
Apoi structura plutitoare cu submarin a navigat pe coasta Mării Nordului până în Rotterdam, Olanda. De acolo, submarinul a urmat calea râului Waal, care a una din cele două ramificări spre care derivă râul Rin din Germania pe teritoriul Olandei.
Apoi, submarinul a ajuns şi pe Rin, până aproape de Speyer. Deci, marea parte a călătoriei a avut loc pe ape, cu multiple staţionări pentru ca submarinul să poată fi admirat de public. Dar partea cea mai spectaculoasă şi dificilă a fost cea înc are submarinul a fost preluat de pe malul Rinului şi transportat la filiala muzeului din Sinsheim, care urma să-i facă lucrările necesare.
Aici a fost nevoie de folosirea pentru prima dată în Germania a unei remorci cu 30 de punţi, pentru a asigura acest transport agabaritic! Cele 500 tone au fost astfel distribuite pe 30 punţi, câte 16,67 tone pe fiecare punte.
Fiecare punte are două module motrice, fiecare având câte două roţi duble, de o parte şi de alta, deci vorbim de 8 roţi pe fiecare punte, iar asta însemnă puţin peste 2 tone forţă de apăsare pe fiecare roată.
Toată remorca are comenzi separate, unde fiecare din acest elemente motric poate vira şi totodată contribui la propulsie, iar virarea are loc gradual pentru fiecare element, cu cât mai departe de centru fiind, cu atât mai mare fiind unghiul de virare.
Pe tot parcursul drumului de uscat, care a avut loc în week-end pentru a genera minime inconvenienţe, oamenii au urmărit acest transport, iar pe unele porţiuni l-au urmat la pas. Desigur, a fost nevoie de coordonarea demontării unor elemente de infrastructură rutieră pentru ca transportul să poată încăpea, dar în cele din urmă submarinul a ajuns cu bine la destinaţie.
Iar aici submarinul U17 va sta până în iulie 2024, pentru a i se demonta 100 tone de baterii de la bord. Da, deşi tehnologia de propulsie a acestuia e relativ obişnuită şi veche, el având două motoare diesel V12 de la MTU, care au un generator electric pentru a produce electricitate care să alimenteze singurul motor electric, de 1.100 kW sau 1.495 CP al submarinului, în ecuaţie mai există şi baterii pentru stabilizarea acestei sarcini necesare şi a solicitărilor de propulsie de moment. Iar întrucât densitatea energetică a bateriilor era cu totul alta anterior, ele cântăresc peste 100 tone.
Astfel, cu bateriile demontate pentru a fi reciclate şi alt utilaj aferent, în luna iulie 2024 submarinul va cântări puţin 350 tone şi atunci aceeaşi companie Kubler Spedition va fi cea care va transporta submarinul până la locaţia muzeului central din Sinsheim.
Până şi cei de la muzeu, spun că această ultimă porţiune va fi cea mai dificilă, pentru că are o porţiune mult mai mare de uscat, însă submarinul va fi ceva mai uşor. Însă cei de la Kubler Spedition spun că ei au deja totul pregătit şi organizat pentru viitorul transport din această vară şi chiar dacă acesta va fi complicat, experienţa lor uriaşă în transporturi agabaritice îi face siguri că şi de această dată submarinul imens, de peste 48 metri lungime, va fi transportat cu bine la destinaţia finală.