Lucrările la podul de la Sagaidacul Nou, lăsat neterminat timp de 30 ani, sunt în toi, iar podul va fi finalizat în acest an
2 Aprilie 2024, 09:43 Redacţia PiataAuto.md
Podul de la Sagaidacul Nou, de pe traseul M3 din Moldova, e în plin proces de construcţie a elementelor lipsă, după 30 de ani de pauză. În 1993 acest pod a fost lăsat neterminat, când au fost abandonate planurile iniţiale de construcţie a traseului M3 sub forma unei prime autostrăzi din Moldova, iar de atunci până în prezent s-a circulat doar pe o fâşie a podului, traficul fiind redirecţionat de 30 de ani încoace într-o soluţie care trebuia să fie temporară, dar s-a perpetuat 3 decenii. Acum, în sfârşit, acest pod are parte de lucrări consistente, care să-i definitiveze structura şi partea carosabilă şi să-l facă utilizabil în circulaţie.
Problema abandonării podului era nu doar în partea superioară nefinalizată a zonei carosabile, ci şi în breteaua de la marginea acestui pod, dar şi părţi neterminat la culeea lui. Cu alte cuvinte, existau elemente lăsate vraişte în însăşi structura podului, ceea ce făcea imposibilă turnarea asfaltului pe partea superioară şi deschiderea circulaţiei. Şi, aşa cum s-au întâmplat cu multe lucruri în Republica Moldova în ultimii 30 de ani, nimeni n-a văzut o urgenţă firească în a face acele 20% de lucrări de structură rămase, pentru a duce la bun sfârşit podul şi a restabili circulaţia în siguranţă în zonă.
Foto: Aşa arăta structura podului înainte de începerea lucrărilor actuale
Cu cât mai mult timp trece după abandonarea unui proiect, cu atât mai grea devine continuarea lui, uneori din cauza degradării structurii iniţiale, alteori din cauza dificultăţii de a continua o lucrare începută de altcineva.
Din fericire, a existat până la urmă iniţiativă de a finaliza acest pod şi profesionişti care au putut identifica exact lucrările necesare, iar în noiembrie 2023 acesta a intrat în reparaţii.
Acum s-au făcut deja cea mai mare parte a lucrărilor la bretele şi culee, şi se consolidează şi baza acestuia prin construcţii de sferturi de con. Terasamentului podului a trebuit umplut, iar la structură au trebuit turnate şi construite şi straturi de egalizare, pentru a avea la final un pod modern, aliniat corect.
E una din acele lucrări care a fost lăsată atât de mult timp în paragină, încât nimeni n-ar fi crezut că mai poate fi reluată după 30 de ani de pauză. Acum, însă, cei de la ASD confirmă că lucrările se desfăşoară în ritm intens, fără întârzieri, iar până în decembrie 2024, aşa cum se anunţase anterior, podul va fi complet operaţional.
Odată deschis, el va fi parte din traseul M3 Chişinău-Giurgiuleşti spre frontiera cu România şi mai departe spre Galaţi. Drumul M3 în forma sa nouă va fi un traseu mult mai rapid de circulare până la Chişinău, datorită faptului că pe întreaga sa lungime de la Giurgiuleşti la Chişinău va trece prin doar 5 localităţi, restul fiind trasee moderne ce ocolesc localităţile.