Mazda a lansat noul CX-80, care sfidează tendinţele, debutând cu cel mai mare diesel din Europa, de 3,3 litri

19 Aprilie 2024, 11:07
Redacţia PiataAuto.md
Mazda lansează un nou SUV în Europa, numit CX-80, care debutează cu 7 locuri la bord şi care sfidează tendinţele actuale, debutând cu cel mai mare diesel care mai e în producţie pentru autoturismele vândute în Europa, de 3,3 litri. În cazul Mazda, e vorba de un propulsor relativ nou, care a apărut iniţial pe modelul CX-60.
Noul SUV are 4.995 mm lungime, deci aproape exact 5 metri, şi se bazează pe aceeaşi platformă tehnică superbă a lui Mazda CX-60, practic unica din afara mărcilor premium consacrate, care a fost dezvoltată cu motor amplasat longitudinal şi cu tracţiune transmisă preferenţial spre puntea spate. Noul model japonez are un ampatament uriaş de 3.120 mm, similar cu marile limuzine cu ampatament mărit.
Iar cu noul model, Mazda demonstrează încă o dată încăpăţânarea de a nu se lăsa conformată de tendinţe, cel puţin nu până la urmă. Da, noul CX-80 va avea şi un sistem de propulsie plug-in hibridă, dar cel mai impresionant e faptul că acesta debutează în continuare cu un motor diesel imens, de 3,3 litri. Şi întrucât Audi a scos din producţie motorul său de 4,0 litri V8 diesel, iar noile Land Cruiser 300 şi 250 nu au motoare diesel mai mari în Europa, cilindreea maximă a motoarelor diesel care au mai rămas în producţie pentru autoturismele de pe continentul european îi revine acestui propulsor de 3,3 litri de Mazda.
Pe CX-80, noul motor va fi totuşi micro-hibrid, ajutat de un mc electromotor de 17 CP. Propulsorul va livra 254 CP şi 550 Nm din cei 6 cilindri ai săi, a valoare ce-l califică drept un motor destul de relaxat faţă de potenţialul său maxim, dar asta-l face să poată promite un consum de doar 5,7-5,8 litri/100 km pentru acest SUV de 5 metri.
Noul CX-80 3,3 litri diesel va beneficia doar de o cutie automată cu 8 trepte, combinată doar cu tracţiune integrală, şi va putea accelera de la 0 la 100 km/h în 8,4 secunde, atingând 219 km/h. Sunt performanţe decente, dar fără excese. Motorizarea diesel cântăreşte 2.086 kg la gol, fără şofer.
Aşa cum spuneam, există şi o versiune plug-in hibridă, care combină propulsorul de 2,5 litri şi 191 CP cu un electromotor de 175 CP. Cu ambele componente, sistemul poate genera 327 CP şi 500 Nm, ceea ce-i permite să accelereze până la prima sută în 6,8 secunde, dar vitza maximă e de doar 195 km/h.
Sistemul plug-in hibrid foloseşte o baterie litiu-ion de 17,8 kWh, care cântăreşte 177,5 kg, deci are o densitate energetică de doar 100 Wh/kg, ceea ce o califică drept relativă înapoiată tehnologic. Întreaga maşină cântăreşte 2.165 kg fără şofer.
Autonomia pur electrică e foarte mică în comparaţie cu modelele plug-in hibride mai noi, având doar 60 km, cu un consum electric de 23,9 kWh/100 km. Teoretic, prima sută de kilometri, Mazda CX-80 va consuma doar 1,9 litri de benzină, pe lângă cei 23,9 kWh de electricitate, dar Mazda e suficient de onestă încât să anunţe şi consumul ulterior, când bateria e descărcată. Acesta va fi de 8,1 litri/100 km.
La nivel de design, Mazda vorbeşte din nou de acelaşi limbaj Kodo despre care am auzit de un deceniu încoace, dar adevărul e că noul model nu face nimic în exces, preferând să meargă pe o reţetă sigură a unui design uşor evoluat faţă de CX-60, cu care unii s-au putea să-l confunde. Da, noul model nu aduce absolut nimic neaşteptat în materie de design, fiind un fel de alege sigură, puţin palidă poate, dar care va avea şanse mai mari să rămână imun la trecerea timpului.
Aceeaşi predictibilitate absolută e prezentă şi la interior, în stilul lui CX-60. Mai mult ca atât, Mazda rămâne unul din puţinii, dacă nu deja singurul producător care mai păstrează un display multimedia care nu tactil, şi care trebuie operat printr-o rotulă poziţionată pe tunelul central.
Desigur, marele avantaj al noului model e spaţiul mult mai mare, atât pentru rândul doi de scaune, cât şi pentru acel al 3-lea rând de scaune cu care se distinge noul mode.
Astfel, noua Mazda CX-80 e un soi rar de maşină în zilele noastre, care debutează cu design fără dorinţa de a epata, cu parametri de putere fără dorinţa de a goni cel mai rapid pe autostradă, cu sistem multimedia pentru cei care nu se grăbesc să asimileze prea repede toate tehnologiile noi şi se mulţumesc cu lucrurile care contează cel mai mult, fără niciun artificiu sau un condiment în plus. În acelaşi timp, e fascinant faptul că maşina asta debutează cu un motor diesel atât de mare, care e totodată excepţional de eficient, iar celor de la Mazda nu pare să le pese deloc despre faptul că asta e împotriva tendinţelor. Ei merg pe bucătăria tradiţională a ingineriei şi ne arată că într-o epocă în care toţi au uitat cum se fac asemenea maşini sau nu mai au curaj s-o facă, ei pot merge în continuare pe ingrediente aproape dispărute, amintindu-ne gusturi autentice uitate.
2
12,464
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!