Porturile europene sunt pline de maşini electrice chinezeşti nevândute, iar fenomenul ia amploare tot mai mare

16 Aprilie 2024, 12:56
Redacţia PiataAuto.md
Presa germană, olandeză şi belgiană a început a trage semnale de alarmă despre situaţia din porturile europene, nevăzută publicului larg, dar care devine o problemă de o amploare tot mai mare. Tot mai multe porturi europene care dispun de terminale pentru nave Ro-Ro specializate în transportul de automobile sunt pline de maşini electrice chinezeşti nevândute, în unele cazuri fiind pline nu doar parcările de pe teritoriile porturilor, ci şi parcările din apropiere. Câţiva factori au determinat această problemă, dar la mijloc poate fi vorba şi de o tactică a producătorilor chinezi de a efectua importuri masive în Europa înainte de aşteptatele anunţări de taxe de import pentru maşinile din China.
Spre exemplu, porturile belgiene din Antwerp şi Zeebrugge sunt umplute la capacităţi aproape de maxim cu maşini chinezeşti, iar autorităţile portuare lasă spaţiile rămase libere pentru alţi producători, care ar avea nevoie de câteva zile de staţionare, pe perioada descărcării. Producătorii chinezi, însă, preferă să plătească parcări îndelungate în porturi şi să nu-şi evacueze maşinile de acolo după descărcarea de pe nave, iar asta generează acum probleme logistice în operaţiunile portuare, care au puţine spaţii rămase pentru a recepţiona alte transporturi.
Belgienii spun că producătorii chinezi au o manieră de lucru diferită, şi preferă să stocheze aceste maşini electrice centralizat, în porturi, în loc să le distribuie către dealeri. Mulţi producători au ales deja să vândă maşinile şi direct cumpărătorilor, iar asta înseamnă că nici nu există dealeri spre care acestea să meargă, maşinile fiind preluate direct din port de către companii de transport şi livrare. Iar în ultimele luni vânzările de automobile electrice şi automobile noi în general au scăzut în Europa, ceea ce s-a reflectat şi în cererea faţă de aceste maşini chinezeşti, iar stocurile acumulate se epuizează mai lent decât aparent se estima.
Belgienii mai spun că există şi probleme logistice pe partea de transport de camioane, în Europa existând din nou fenomenul lipsei de şoferi pentru camioanele cu trailere, iar astfel şi livrările maşinilor din aceste porturi au un lanţ logistic întârziat.
Germanii au situaţii similare în porturile lor, dar spun că problema ar fi piaţa slăbită pentru maşini electrice în Europa, arătând şi scăderile din Germania în vânzări, pe fundalul retragerii subvenţiilor pentru maşini electrice.
Toate astea sunt adevărate, dar în acelaşi timp în 2024 se remarcă un nou fenomen, prin care producătorii chinezi trimit nave întregi cu maşini electrice în Europa. E elocvent exemplu celor de la BYD, cu nava lor proprie Explorer No1, care a adus 7.000 maşini electrice în Europa, descărcând 3.000 dintre ele în Germania şi restul în Olanda şi Belgia.
Livrări mari se înregistrează şi din partea altor mărci chinezeşti, iar volumele de livrări sunt mult mai mari în 2024, deşi piaţa scade per general. Prin urmare, aceste livrări seamănă ca o formare de stocuri pentru întreg anul 2024 şi posibil spre 2025, astfel încât se va vorbi deja de introducerea de taxe, aceste maşini să poată fi vândute la preţuri promoţionale, asigurând o perioadă de tranziţie în vânzări şi câştigare de cote de piaţă, până când producători chinezi vor avea puse pe roate acordurile de producţie locală în UE a maşinilor proprii, ca în cazul fabricii Chery din Spania, producţie Leapmotor în Polonia la fabrica Fiat sau cazul fabricii proprii pe care BYD o construieşte în Ungaria.
Iar dacă aceste maşini electrice ajunse acum în porturi trec procedurile de import cu taxele actuale vamale, ele nu vor fi afectate de aşteptata introducere de taxe pentru maşini chinezeşti. Iar când vorbim de nave întregi de maşini chinezeşti descărcate în porturile europene, cantitatea lor devine una suficient de mare încât să influenţeze piaţa şi să asigure garantarea acelor scopuri strategice de care menţionam mai sus.
2
8,870
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!