Tesla a publicat rezultate mai slabe decât se aştepta pentru primul trimestru din 2024, care indică scăderi, însă marca îşi păstrează poziţia de lider în faţa BYD
2 Aprilie 2024, 17:59 Redacţia PiataAuto.md
În ultimele câteva zile, analiştii financiari şi investitorii sunt cu sufletul la gură în aşteptarea rezultatelor din primul trimestru pentru Tesla şi principalul său concurent pretendent la poziţia de lider la maşinile electrice în lume, BYD. Ei bine, în aceste ultime zile, Musk a semnalat că rezultatele nu vor fi tocmai bune, iar investitorii şi-au tot retrogradat aşteptările. Însă cifrele publicate azi sunt mai slabe decât cele mai pesimiste aşteptări şi indică fenomene îngrijorătoare.
Astfel, Tesla a fabricat în trimestrul 1 din 2024 un număr de 433.371 automobile, însă a vândut doar 386.810 automobile. Faţă de trimestrul 1 din anul trecut, cifra de automobile fabricate reprezintă o scădere uşoară, de la 440.808 mii la 433.371, dar cifra mai îngrijorătoare este cea a livrărilor de doar 388.810 automobile, ceea ce înseamnă o discrepanţă mare, când au fost fabricate cu 46.561 automobile mai multe decât au fost vândute. O anumită discrepanţă e firească în trimestrul 1, când se refac stocuri după luna decembrie, dar anul trecut diferenţa era de doar 18 mii maşini, iar Tesla vândute 422.875 automobile. Astfel, cifrele de acum ar putea să indice o diminuare a cererii, aparent. Doar că tabloul nu e tocmai complet, dacă am spune doar asta.
Tesla a indicat trei motive pentru aceste cifre mai mici — schimbările de producţie la Model 3 odată cu introducerea versiunii actualizate Highland, probleme logistice de livrare ale unor componente din cauza crizei din Marea Roşie şi problemele cu pauze de producţie de la fabrica din Berlin. Şi sunt motive cât se poate de realiste, care, puse împreună, pot da câteva procente de scăderi în producţie şi vânzări. Iar noi am adăuga aici şi efectul lui Cybertruck — un model care a necesitat eforturi mari de a fi pus în producţie la scară mai mare şi care acum îi poate face pe alţii care-şi doreau alte modele Tesla să-l aleagă, pentru că e atât de revoluţionar, încât eclipsează restul modelelor. Spre exemplu, dacă cineva îşi dorea un Model S sau un Model X, e mult mai cool acum să te pricopseşti cu un Cybertruck, iar dacă iei această decizie, nu primeşti maşina imediat, iar avansul plătit de tine către Tesla nu se reflectă încă drept vânzare sau producţie.
Dacă n-ar exista Cybertruck lansat şi cu o cerere atât de mare, poate ar fi existat motive de îngrijorare pentru viitorul Tesla. Dar aici există foarte multe premise realiste pentru o revigorare imensă în trimestrele următoare.
Şi când se emit îngrijorări despre Tesla, de obicei următoarea frază spune că va fi depăşită de cei din China, în special de BYD, care i-a depăşit la vânzări în trimestrul IV din 2023. Acum, însă, BYD a vândut 300.114 maşini electrice în primul trimestru, deci e la peste 87 mii maşini distanţă în urmă. Parte acare poate stârni cu adevărat îngrijorare e că BYD şi-a crescut vânzările faţă de primul trimestrul al anului trecut cu 13%, în timp ce Tesla a scăzut cu 8%.
Deci, situaţia Tesla poate fi temporară şi mai puţin dramatică decât ar putea părea la prima vedere, datorită lui Cybertruck, însă motive de îngrijorare cu siguranţă există, atât la discrepanţa de cerere faţă de maşini produse, cât şi la faptul că BYD a reuşit să crească, totuşi.