Marca Volga a fost reanimată în Rusia pe baza a trei modele chinezeşti Changan, care vor fi asamblate la fosta fabrică VW şi Skoda
28 Mai 2024, 09:56 Redacţia PiataAuto.md
Au trecut circa 14 ani de când marca Volga şi-a încetat existenţa, iar ultimul automobil a părăsit poarta fabricii având o platformă americană veche de Chrysler Sebring. Acum, însă, în contextul actual al pieţei ruseşti unde producătorii occidentali nu-şi mai vând automobilele, iar cele chinezeşti domină piaţa, ocupând 9 din primele 10 poziţii, cu excepţia locului 1, care e deţinut de Lada, a avut loc şi reanimarea oficială a mărcii Volga, cu prezentarea simultană a 3 modele.
Volga a mers pe aceeaşi cale şi ca şi Moskvich, care a ales să renască făcând uz de modele chinezeşti JAC şi înlocuind efectiv doar embleme şi interfaţa multimedia. Mai mult ca atât, şi producţia locală Moskvich e deocamdată doar o asamblare finală de kit-uri mari fabricate în China şi expediate în Rusia.
Volvo a ales drept sursă marca chinezească Changan, lansând 3 modele simultan — două SUV-uri şi un sedan. Însăşi ideea unui SUV Volga pare bizară, dacă luăm în calcul ce tipuri de caroserii producea Volga altă dată, da tot aşa a apărut şi primul SUV Moskvich.
Noile modele Volga au încercat să creeze o conexiune vizuală cu ultimele modele Volga populare, adoptând o grilă frontală cromată cu lini verticale. Noile modele au numele de Volga C40, K30 şi K40. Toate trei modele, însă, folosesc acelaşi propulsor turbo de 1,5 litri, pe benzină, care dezvoltă 188 CP şi 300 Nm.
Modelele chinezeşti donatoare sunt Raeton Plus, Oshan X5 Plus şi Uni-Z, toate din gama Changan. Volga C40 e un sedan de clasă medie, cu circa 4,80 metri lungime, iar SUV-ul K40 are dimensiuni comparabile, măsurând 4,70 metru lungime. Modelul K30 e un SUV mai compact, de circa 4,50 metri lungime.
La prezentarea maşinilor, care a avut loc în Nijni Novgorod, până şi premierul Mişustin al Rusiei s-a arătat indignat, însă, că nici măcar volanul nu e fabricat în Rusia, deşi reprezentantul de alături încerca să-l convingă că sistemul multimedia a fost cel puţin tradus în rusă şi are aplicaţii ruseşti instalate pe el. Mişustin i-a apostrofat, însă, pe cei prezenţi, spunându-le că nu e atât de greu ca măcar volanul sau levierul cutiei de viteze să fie fabricat în Rusia, că nu e atât de complicat ca un motor sau o cutie de viteze.
Producţia acestor maşini ar urma să înceapă abia către sfârşitul anului şi va avea loc la fabrica din Nijni Novgorod, acolo unde până în anul 2022 erau produse modele VW, iar o perioadă şi Skoda Karoq, Octavia şi alte modele.
Anterior producţiei VW şi Skoda, care avea loc în bază de contract, aceeaşi fabrică a asamblat modele Volga, atât în perioada sovietică, cât şi post-sovietică, de la renumitele GAZ-21 şi GAZ-24 până la modele precum Volga Siber în ultimii ani. Fabrica şi-a început activitatea în anii 30 fabricând maşini clonate de pe modelele Ford A şi AA.
Acum, după 90 de ani de istorie şi o perioadă din ultimul deceniu în care fabrica avea contracte cu mulţi producători occidentali şi derula un ciclu aproape complet de producţie, ea va reveni la asamblare elementară din kit-uri mari trimise din China.
Desigur, anunţurile oficiale promit o localizare viitoare mare, dar asemenea promisiuni au fost făcute şi la Moskvich, fără ca acestea să fie îndeplinite plenar, pentru că producătorii chinezi nu sunt foarte deschişi în a-şi împărtăşi metodele lor de producţie şi randament pentru lucrurile esenţiale ale unei maşini.