Un drum în stare deplorabilă dintre satele din sud-estul Moldovei, va intra de urgenţă în reconstrucţie capitală la nivel european
22 Mai 2024, 09:50 Redacţia PiataAuto.md
Deşi în ultimii ani Moldova şi-a îmbunătăţit considerabil calitatea drumurilor, în special a traseelor naţionale, mai există multe drumuri între satele ei, care au o calitate mult mai proastă. Unele din ele au asfalt cu gropi, care a fost doar periodic astupat şi e atât de vechi, încât impune o circulaţie foarte lentă. Altele însă, nu mai au nici asfalt, ci doar urme de pietre înfiltrate adânc în pământ, care zdruncină orice vehicul care circulă pe ele. Administraţia de Stat a Drumurilor din Moldova anunţă că un asemenea drum deplorabil din sud-estul Moldovei va intra de urgenţă în lucrări de reconstrucţie capitală, urmând să treacă printr-o transformare majoră de la starea deplorabilă în care e azi la un drum de standard european, cu toate elementele aferente de infrastructură rutieră.
Cei de la ASD spun că acest drum a degradat constant atât de mult, încât simpla reparaţie a lui nu mai are sens, pentru că nu ar fi nici durabilă, nici n-ar asigura calitatea dorită finală a acestui drum. Prin urmare, s-a dispus reconstrucţia lui capitală, iar ASD anunţă şi licitaţia pentru aceste lucrări.
E vorba de traseul G113 din sud-estul Republicii Moldova, între satele Copanca, Leuntea, Plop-Ştiubei şi Cârnăţeni. Sectorul supus reparaţiei capitale acum e cuprins între bornele kilometrice 28,760 şi 35,070, din apropiere de satul Leuntea, de la intersecţia cu traseul G114, până după Cârnăţeni, la intersecţia cu traseul naţional R30, pe centura de ocolire a oraşului Căuşeni.
Bugetul estimat pentru reconstrucţia celor 6,31 km de drum 76,56 milioane lei, deci echivalentul a aproximativ 3,99 milioane euro, într-un cost de circa 630 mii euro per kilometru.
Conform documentelor de licitaţie, reparaţia acestui tronson ar trebui finalizată până în decembrie 2025, iar segmentul menţionat acum constituie etapa 1 din lucrările de reconstrucţie a traseului G113, urmând să fie anunţate licitaţii similare şi pentru celelalte segmente.
Conform aceloraşi acte, drumul va fi decopertat total de terasamentul actual şi va fi asigurată construcţia unei fundaţii absolut nou, cu canale de drenare a apelor pluviale, cu straturi groase de susţinere a drumului, iar în arealul localităţilor — cu trotuare amenajate pentru confortul pietonilor.