După succesul primei nave de containere condusă autonom şi construită în România, Norvegia va avea şi primele feriboturi de pasageri navigate autonom
10 Iunie 2024, 19:08 Redacţia PiataAuto.md
După succesul primei nave electrice transportatoare de containere, condusă autonom şi construită în România, care operează deja de 2 ani în Norvegia, şi despre rezultatele căreia scriam ieri, aceeaşi companie care a asigurat toată tehnologia de condus autonom, Kongsberg, va echipa acum şi primele feriboturi de pasageri navigate autonom din Norvegia, la comanda operatorului de linii de feribot Torghatten
Acesta din urmă e unul din cei mai mari operatori din regiunea scandinavă şi spune că vrea astfel să rezolve şi problema lipsei de angajaţi pentru flota sa de feriboturi. Iar dacă tehnologia tot permite deja nave autonome, cu toate procesele aferente de acostare, cei de la Torghatten au decis acum că toate feriboturile de pe ruta Flakk-Rorvik, din apropiere de oraşul Trondheim, vor deveni autonome.
Nu e o rută izolată şi neimportantă, ci dimpotrivă, una intens circulată, care leagă in oraş mare de zonele aferente din nord-vestul său, despărţite de ape. Ruta maritimă a feribotului măsoară circa 7,2 km şi durează cam 25 minute, dar ea îi scuteşte pe pasageri şi şoferi de o rută ocolitoare de 3,5 ore pentru înconjurarea fiordului. Deci, economia de timp e esenţială, ruta e intens circulată, fiind asigurată de 2-3 feriboturi în funcţie de cerere şi sezon, iar în curând toate aceste feriboturi vor naviga autonom, fără a avea nevoie de un echipaj.
Conform contractului, cei de la Kongsberg Maritime, o companie de stat din Norvegia ce deţine şi dezvoltă tehnologii strategice, vor echipa feriboturile cu capacităţi de navigare autonomă, incluzând acostarea automată, urmărirea orarului de traversare şi analiza datelor în timp real, capacităţi de evitare a coliziunilor în situaţii neprevăzute, dar şi adaptări la orice schimbări situaţionale de trafic şi condiţii meteo.
Deci, feriboturile vor fi capabil să aibă un ciclu complet de muncă asigurat autonom, iar oamenii, maşinile şi camioanele vor urca la bordul lor ştiind că nava nu e condusă de vreun căpitan sau marinar. Paradoxul e că de obicei aceste feriboturi au personal de asistenţă, care dirijează traficul pentru eficientizarea amplasării lui. Şi s-ar putea ca oamenii să rămână în rol de asistenţi necalificaţi, în timp ce munca cea cu adevărat calificată şi sofisticată de navigare va fi preluată de noile tehnologii.
Cei de la Torghatten spun că sunt absolut încrezuţi în tehnologia de condus autonom, chiar dacă la început reglementările legale vor impun prezenţa unui echipaj care să urmărească lipsa de erori. Acelaşi operator de feriboturi, Torghatten, a lansat în iunie 2023 primul feribot autonom de pasageri din lume în Suedia, în Stockholm, unde feribotul electric conectează două maluri ale oraşului în rol de transport public şi cursează de 8 ori în fiecare oră, timp de 15 ore pe zi.
Foto: MF Estelle, primul feribot autonom de pasageri din lume, lansat acum un an în Stockholm
Prin urmare, având experienţa de acolo cu un feribot mici, cei de la Torghatten i-au ales acum pe cei de la Kongsberg, care au la rândul lor experienţa de succes a navei mari conduce autonom Yara Birkeland, să asigure condusul autonom al feriboturilor de pe linia Flakk-Rorvik.
Iar întrucât inovaţia de acum e motivată şi de lipsa de oameni calificaţi, care să fie angajaţi, e foarte posibil ca această tehnologie a feriboturilor conduse autonom să se răspândească rapid în nenumăratele rute din Norvegia.