Turcia anunţă taxe de import de 40% pentru maşinile chinezeşti pe piaţa sa, înainte ca Uniunea Europeană să decidă propriile taxe

11 Iunie 2024, 15:34
Redacţia PiataAuto.md
În contextul în care SUA a impus taxe de import de 102,7% pentru maşinile electrice fabricate în China, iar Uniunea Europeană e aşteptată să-şi anunţe propriile taxe aplicate aceloraşi maşini în această săptămână, Turcia a luat propria decizie de a taxa toate maşinile chinezeşti pe piaţa sa, indiferent de tipul de propulsie, cu 40%. Mai mult ca atât, dacă maşinile sunt prea ieftine şi cele 40% rezultă într-o sumă absolută mai mică de 7.000 dolari, atunci taxa minimă va fi de 7.000 dolari.
Turcia e o piaţă mare atât pentru maşinile chinezeşti la nivel general, cât şi pentru cele electrice, în 2023 cota electrice în vânzările de automobile noi ajungând la 7,5%. Între timp, în Turcia a demarat fabricarea de automobile şi primul producător autohton de maşini electrice, Togg, despre care scriam mai mult timp în urmă.
Foto: Inaugurarea producţiei Togg în Turcia

Respectiv, odată ce există un producător autohton de electrice, Turcia şi-a dorit să conglomereze alte câteva asemenea fabrici, eventual de la producători chinezi, pentru ca împreună să adauge scalare noii industrii şi astfel de devină mai competitivi. Acum câteva luni au fost anunţate discuţii cu producători precum BYD, Great Wall, BAIC şi Chery, pentru eventuale fabrici în Turcia.
Ceea ce e curios e că la sfârşitul anului 2023 Turcia deja impusese taxe de 40%, însă doar maşinilor electrice chinezeşti, scopul anunţat de atunci fiind formarea unei industrii locale de producţie de electric şi protejarea celei existente, adică a lui Togg. Acea nouă taxă trebuia să preseze producătorii chinezi ca aceştia să-şi dorească o fabrică în Turcia.
Se pare că niciunul din producătorii chinezi nu s-a lăsat convins, iar acum Turcia a decis să aplice 40% taxe de import tuturor maşinilor chinezeşti, nu doar celor electrice, pentru a-şi stimula propriul producător Togg, dar şi ceilalţi producători de maşini cu combustie din interiorul ţării, care au de înfruntat condiţiile unei inflaţii mari, de 75%.
Decizia Turciei a şi fost deja publicată în monitorul oficial al ţării şi va intra în vigoare peste 30 de zile.
Explicaţia oficială ţine de oferirea producătorilor locali a unor măsuri de protecţie în contextul scăderii cotei de maşini fabricate în Turcia în mixul total al vânzărilor şi creşterea celor de import. Asta ar fi necesar şi pentru echilibrarea balanţei de plăţi a Turciei, cu mai puţine importuri.
Producătorii chinezi iau astfel o nouă lovitură economică în zona euroasiatică, iar taxele de 40% vin de la o ţară considerată anterior a fi în relaţii cu multe interese reciproce. Şi dacă Turcia impune 40% taxe chinezilor, asta ar putea servi drept un fundal favorabil pentru a decide taxe mai mari şi de către UE, în aşteptata decizie a lor din această săptămână.
2
1,396
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!