Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Am analizat statisticile complete de vânzări de maşini electrice la nivel global şi în Europa pentru prima jumătate a anului 2024

17 August 2024 - 17:49
Redacţia PiataAuto.md
Anul 2024 a fost plin de ştiri fie despre temperarea creşterii de vânzări pentru maşini electrice, fie despre ţări şi regiuni în care vânzările acestora chiar au scăzut, cum ar fi Germania. Desigur, au existat şi exemple în care maşinile electrice au câştigat mai mult teren în 2024, cum ar fi în Norvegia, unde în luna iulie acestea au ajuns să cuantifice 92% din totalul vânzărilor, sau China. Dar per total, e adevărat că valul de creştere a maşinilor electrice, remarcat în perioada 2022-2023, e mai temperat în 2024, iar mulţi producători s-au şi grăbit deja să anuleze platforme noi electrice, precum Mercedes, sau pur şi simplu să anunţe rezultate cu profituri mai mici, precum Tesla în trimestrul 2 al anului 2024. Aceste ştiri, deci, par să contrasteze între ele adeseori, aşa că marea întrebare este dacă, totuşi, maşinile electrice îşi cresc vânzările la nivel global sumar în 2024 sau vânzările acestora scad? Noi am vrut să aducem claritatea necesară, în cifre clare verificate din multiple rapoarte statistice şi comparabile între ele.
Marea problemă a multor ştiri şi articole despre asemenea statistici e că de multe ori în noţiune a de „maşini electrice” sau „vânzări ale maşinilor electrice” sunt incluse şi cele plug-in hibride, cu scuza că ele pot fi propulsate pur electric, beneficiind de o autonomie urbană. În timp ce nu le neglijăm meritele acestora, considerăm că e bine să facem totuşi menţiuni clare când aceste cifre conţin doar maşini electrice cu baterii (BEV), fără motoare cu combustie care să le ajută, şi când ele conţin plug-in hibrizi (PHEV) sau alte formule, cu ar fi cele cu range extender.
Tocmai de asta, de curând au fost vehiculate în presă mai multe ştiri despre creşterea globală a vânzărilor de maşini electrice în 2024, şi anume că ele ar fi crescut cu circa +20% în prima jumătate a anului 2024, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2023. E adevărat cu aproximaţie, şi cu specificarea foarte importantă că în această statistică sunt incluse şi maşinile plug-in hibride, care ar trebui analizate separat. Dacă analizăm maşinile electrificate împreună, cele cu baterii (BEV) şi cele plug-in hibride, atunci e adevărat că în primul trimestru creşterea globală a fost de +25%, conform unui raport detailat al Agenţia Internaţională de Energie (AIE), iar la nivelul primei jumătăţi de an, creşterea a fost de aproape +20%.
Mai exact, în prima jumătate a anului 2023 la nivel global au fost vândute 6,03 milioane de maşini electrificate (BEV + PHEV), iar în prima jumătate a anului 2024 la nivel global au fost vândute 7,0 milioane de maşini electrificate (BEV+PHEV) — conform unor surse cifra ar fi cu câteva zeci de mii de maşini mai mare, dar e oricum apropiată. Creşterea absolută este, deci, de circa +1 milion de exemplare, cea ce reprezintă aproximativ +17%, sau +16,08% dacă e să fim mai exacţi pe baza celor mai exacte cifre disponibile în acest moment. Aproape de cei 20% menţionaţi recent, iar cifrele noastre cuprind atât regiunile principale — China, SUA şi Europa — cât şi celelalte regiuni globale, de asta pot exista mici variaţi faţă de alte articole. Însă noi am menţionat din start că vrem să identificăm tabloul global.
Însă creşterea de +16,08% de mai sus e valabilă pentru maşinile electrificate, deci cele electrice cu baterii, adunate cu cele plug-in hibride în aceeaşi categorie. În acelaşi timp, în recentele noastre ştiri despre cifrele de vânzări din China şi Europa menţionam că în acest an se remarcă o creştere neaşteptat de mare a modelelor plug-in hibride. Prin urmare, asta ne duce spre cea mai preţioasă întrebare — dacă în contextul creşterii globale de maşini electrificate au crescut şi cele electrice cu baterii, sau ele de fapt au scăzut şi cifra totală a fost atenuată de cele PHEV?
Ei bine, în prima jumătate a anului 2023, maşinile pur electrice (BEV) au cuantificat 4,27 milioane la nivel global, iar cele plug-in hibride au cuantificat 1,76 milioane de exemplare. Împreună, cele două categorii au format cifra de 6,03 milioane electrificate, menţionată mai sus, cifră care, apropo, era într-o creştere de +40% în prima jumătate a anului 2023 faţă de 2022.

Rezumat cifre vânzările globale H1 2023:
• BEV — 4,27 milioane
• PHEV — 1,76 milioane
• BEV+PHEV: 6,03 milioane
• Creştere BEV+PHEV: +40% faţă de H1 2022.
Continuând cu anul curent, în prima jumătate a anului 2024, din cele 7,0 milioane de maşini electrificare (BEV+PHEV) maşinile pur electrice (BEV) au cuantificat 4,55 milioane, iar cele plug-in hibride — 2,45 milioane. Iar asta ne dă răspunsul la marea întrebare, dacă în 2024 au crescut şi maşinile electrice cu baterii. Da, maşinile electrice cu baterii (BEV) au crescut în prima jumătate a anului 2024 cu +6,5% la nivel global, de la 4,27 milioane la 4,55 milioane. Cea mai mare parte din contribuţia acestui rezultat îi revine Chinei, fără îndoială. Şi, în acelaşi timp, putem observa că vânzările de plug-in hibride au crescut mult mai mult, cu peste +39%, de la 1,76 milioane la 2,45 milioane, şi aici circa 90% din creştere revenindu-i Chinei.

Rezumat cifre vânzările globale H1 2024:
• BEV — 4,55 milioane
• PHEV — 2,45 milioane
• BEV+PHEV: 7,0 milioane
• Creşter BEV+PHEV: +16% faţă de H1 2023
• Creştere BEV: +6,5% faţă de H1 2023
• Creştere PHEV: +39,2% faţă de H1 2023
Deci, concluzia ar fi că în 2024 maşinile electrice cu baterii au continuat să-şi crească vânzările, dar e la fel de adevărat că această creştere e mai temperată. Însă nu e o scădere la nivel global, cel puţin deocamdată. Şi nu putem nici să spunem că e o creştere la fel de frumoasă ca atunci când ea e pusă la pachet cu plug-in hibrizii. Aceste date de mai sus aduc, prin urmare, claritatea care lipseşte de multe ori şi tabloul cu adevărat global.
Şi acum, după acest tablou global, e firesc să ne întrebăm dacă maşinile electrice (BEV) au crescut şi în Europa sau nu, dacă tot contribuţia ca mai mare vine din partea Chinei. Iar răspunsul e pozitiv — da, au crescut. Din cele 4,55 milioane de maşini electrice vândute în primele 6 luni în lume, 954.000 maşini electrice revin Europei (ţările UE + EFTA + Marea Britanie). Iar această cifră de 954 mii maşini electrice reprezintă o creştere de +1,6% faţă de perioada similară din 2023. E adevărat, însă, că piaţa per general a crescut mai mult, astfel încât creşterea de 1,6% a maşinilor electrice cu baterii a făcut cota lor procentuală în vânzările total mai mică.
Şi aici putem menţiona ţările din Europa care au avut cele mai mari variaţii de vânzări la maşini electrice (BEV), atât scăderi, cât şi creşteri, în prima jumătate a anului 2024.

Țările cu cele mai mari variaţii la vânzări BEV în Europa în H1 2024:
• Belgia: +47,8%
• Cipru: +61,0%
• Cehia: +38,6%
• Danemarca: +49,0%
• Finlanda: -30,9%
• Franţa: +14,9%
• Germania: -16,4%
• Ungaria: +59,5%
• Irlanda: -24,9%
• Letonia: -40,7%
• Lituania: -18,1%
• Luxemburg: +21,8%
• Malta: +129,9%
• România: -17,9%
• Slovenia: -23,8%
• Suedia: -19,9%
Aşadar, pe piaţă încă se mai produc variaţii mari de la o ţară la alta în Europa. Per general vânzările de maşini electrice au crescut în 2024 şi în Europa, deşi creşterea e mult mai mică decât aştepta anterior industria. Şi tocmai de aici vin acele decizii de renunţări şi recalculări. Creştere există, dar ea nu e la fel de rapidă pe cât se estima acum 2 ani. Şi în acelaşi timp creştere există la nivel general, dar ea e o sumă finală de multe situaţii foarte diferite cu creşteri şi scăderi mari per fiecare ţară analizată în parte, şi pe fiecare producător analizat în parte. Unii producători cresc pentru că au modele care atrag publicul şi au calităţi apreciate, în timp ce alţii s-au pomenit în situaţi neobişnuite pentru ei, când modelele lor au ajuns expirate pe piaţă mai repede decât se întâmpla la modelele cu combustie şi au fost prinşi pe nepregătite, sau problemele de soft le-au stricat imaginea.
În fine, acum avem un tablou complet al cifrelor din 2024 şi a felului în care au crescut maşinile electrice în 2024, cu date separate ale maşinilor electrice cu baterii, de cele plug-in hibride. Prin urmare, într-un amalgam de articole şi ştiri care par să se contrazică între ele uneori pentru că raportează despre lucruri, perioade şi date diferite, acest articol e menit să dea tabloul general, complet şi obiectiv pentru prima jumătate a anului 2024.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter