Costul bateriilor pentru maşinile electrice a scăzut cu 90% în decursul a 15 ani, arată un studiu al Departamentului de Energie din SUA

13 August 2024, 18:36
Redacţia PiataAuto.md
Cu toţii ne amintim, probabil, istorii de acum câţiva ani, când maşinile fabricate cu 7-8 ani mai devreme ajungeau în unele cazuri la momentul când trebuiau să schimbe bateria, iar dacă aceasta nu mai era în garanţie, atunci bateria putea ajunge să coste cât valoarea la mâna a doua a maşinii, iar în unele cazuri chiar să o depăşească. În unele cazuri se ajungea la casarea maşinii din această cauză, precum cea a finlandezului Tuomas, istoria căruia a ieşit la iveală în 2021, când pentru o baterie nouă la Tesla sa i se ceruse peste 20.000 euro şi acesta a decis să arunce în aer maşina. Ei bine, Departamentul de Energie din SUA a publicat de curând un studiu prin care arată că în decursul ultimilor 15 ani costul bateriilor litiu-ion s-a redus cu circa 90%!
Foto: Tesla finlandezului Tuomas, menţionată mai sus

În anul 2008, spre exemplu, un kWh de capacitate a unei baterii pentru o maşină electrică îi costa pe producători circa 1.415 dolari! E ca şi cum azi, dacă cineva şi-ar dori o baterie cu 80 kWh la asemenea preţ, ar trebui să plătească 113.200 dolari doar pentru acea baterie. E explicabil, deci, de ce primele maşini electrice aveau baterii foarte mici, de obicei mai mici de 20 kWh, şi abia Nissan Leaf a trecut bateria de 20 kWh.
În anul 2023, însă, preţul mediu al unui kWh de capacitate a bateriilor litiu-ion a fost de 139 dolari, deci cu peste 90% mai puţin decât acum 15 ani. Mai jos se poate vedea şi graficul evoluţiei în timp a preţurilor, conform studiului.
Desigur, aici mai pot interveni şi ajustări de inflaţie, dar e absolut cert că azi costul bateriilor a devenit mult mai mic, bateriile au devenit mai dense energetic şi pot asigura puteri mult mai mari de descărcare şi încărcare. Progresul făcut timp de 15 ani e gigantic, deci, iar creşterea performanţelor a avut loc în paralele cu reducerea preţurilor, scara tot mai mare de producţie ajutând la reducerea costurilor.
Preţul de 139 dolari anunţat pentru anul 2023, ar trebui să fi coborât deja pe la 130 dolari în anul 2024 sau chiar mai jos. Asta ar însemna că o baterie de 80 kWh dintr-o maşină electrică ar costa cam 10.400 dolari în componenţa preţului final, iar 80 kWh e o capacitate medie. Aici e interesant că preţul afişat poate varia, desigur, în funcţie de densitatea energetică şi performanţa bateriei — cele mai performante fiind mai scumpe, dar totodată în ultimul an bateriile LFP au luat un având enorm, iar ele sunt şi mai ieftine de atât. Industria estimează că în general, bateriile LFP costă cu cel puţin 30% mai puţin, iar pe unii producători chinezi îi costă chiar cu 40-50% mai puţin să fabrice acest tip de baterie, în comparaţie cu litiu-ion. Asta ar însemna că o baterie LFP de pe un model chinezesc obişnuit, care ar avea cam 75 kWh, ar trebui să coste doar 4.875-5.850 dolari — iar acest preţ e unul aplicabil la modele mai mari chinezeşti. Cele mai mici, car vin cu baterii de 60 kWh, precum BYD Dolphin, de exemplu, ar putea avea un cost al bateriei de doar 3.900-4.700 dolari. Prin urmare, e cât se poate de clar de ce producătorii chinezi sunt profitabili chiar şi atunci când anunţă preţuri joase şi eventual ajung să plătească taxe mai mari de import.
Aceste cifre fac ca în cazul multor modele costurile de producţie a maşinilor electrice să fie deja efectiv mai mici decât în cazul celor similare cu combustie. Şi, desigur, scăderea de preţ ar trebuie să urmeze, mai ales dacă bateriile LFP vor deveni mai răspândite, iar apoi şi cele cu stare solidă sau chiar cu sodiu-ion vor începe a fi produse la scară mare, făcând uz de mai puţine materiale rare.
Totuşi, trebuie să menţionăm că de multe orice aceste reduceri de preţ sunt valabile doar pentru modelele curente din producţie. Comandarea unei baterii pentru un model mai vechi, care nu se mai află în producţie de mult, poate însemna efectiv că producătorul transmite acea comandă a furnizorul care i-a livrat atunci bateria, iar întrucât ea nu mai e produsă în serie, costul unei unităţi e mult mai mare. Aşa că proprietarii care exploatează maşini electrice din primii ani mai pot avea parte de asemenea surprize cu preţuri mari. Cei care exploatează deja maşini mai moderne, produse în ultimii ani, în primul rând ar trebuie să întâmpine o păstrare mai bună în timp a bateriei, datorită managementului termic, dar şi un cost mai mic la o eventuală înlocuire.
2
1,254
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!