Porsche va folosi aluminiu produs cu impact de CO2 mai mic datorită hidrocentralelor din Norvegia

12 August 2024, 17:02
Redacţia PiataAuto.md
Când producătorii vor maşini mai uşoare, în special din cele cu o ţinută sport, de multe ori apelează la aluminiu, cel puţin parţial, în loc de oţelul clasic. Chiar dacă în ultimul timp preţurile la aluminiu au crescut, iar disponibilitatea lui e uneori limitată, ceea ce a determinat unii producători să reducă folosirea lui, unii producători, precum Porsche, nu pot să taie din el, pentru că maşinile n-ar fi la fel de savuroase în condus. Pe lângă asta, deşi aluminiul e mai uşor şi determină un consum mai mic în timp, iar odată cu asta şi mai puţine emisii CO2 în exploatare, producţia propriu-zisă de aluminiu e mult mai energofagă şi generează la nivel global între 11 şi 16 kg de CO2 per kilogram produs, faţă de doar 1,8-2,5 kg CO2 în cazul oţelului, care e preponderent reciclat. Respectiv, atunci când producătorii auto sunt obligaţi să-şi minimizeze impactul CO2 al întregii maşini în etapa de fabricare, aceştia trebuie să găsească soluţii care să-şi reducă substanţial această amprentă. Iar Porsche a găsit de curând una.
Porsche foloseşte mult aluminiu în producţia mai multor maşini, dar cea mai mare proporţie o au modele precum 911 şi Taycan în toate variaţiile lor. La 911 e vorba de greutate totală redusă pentru a garanta senzaţii sportive şi manevrabilitate, iar la Taycan se mai adaugă şi dorinţa de a menţine la un minim posibil greutatea finală a acestor maşini electrice, care au baterii mari şi grele.
Acum Porsche a anunţat că va folosi aluminiu de înaltă calitate produs preponderent în Norvegia, de compania Norsk Hydro, unul din cei mai mari producători de aluminiu din lume şi totodată operator de hidrocentrale.
Conform acordului încheiat de Porsche şi compania norvegiană, aceasta va produce aluminiu pentru Porsche folosind doar energie regenerabilă, preponderent de la hidrocentralele din Norvegia. Norsk Hydro mai are şi contracte de achiziţie a energiei regenerabile de la câteva parcuri eoliene, dar acele surse sunt minoritare în portofoliul companiei, majoritatea energiei venind de la hidrocentrale.
Astfel, norvegienii vor livra aluminiul către fabricile Porsche cu un impact total de CO2 de sub 4 kg per kilogram de aluminiu, în această cifră fiind incluse toate emisiile generate de la extragere până la electroliza oxidului de aluminiu şi toate procesările necesare în fabrici, pentru livra la final blocurile de aluminiu ca materie primă direct utilizabilă în fabricile auto.
La un indicator de 4 kg de CO2 per kilogram, aluminiul norvegian folosit de Porsche va însemna o reducere de -75% faţă de cifrele globale, aplicate în industrie, deci impactul acelor hidrocentrale norvegiene în reducerea emisiilor CO2 aferente producţiei de aluminiu pentru Porsche va fi semnificativ.
Mai mult ca atât, cele două companii planifică în următorii ani să folosească o cotă mult mai mare de aluminiu reciclat pentru această materie primă, ceea ce ar putea reduce cu încă 1,5-2 kg, sau chiar mai mult, cifra actuală de 4 kg. Iar dacă şi în procesul de reciclare se va implementa doar energie regenerabilă, după cum sugerează planurile Porsche şi ale norvegienilor, atunci impactul final va tinde spre o valoare idealistă de zero CO2 aferentă acelui aluminiu.
Desigur, Porsche mai trebuie să topească ulterior din nou acel aluminiu în rulouri pentru a turna caroseriile şi componentele maşinilor sale, dar asta e un proces care are lor peste tot, şi e un proces care trece şi el prin tot soiul de inovaţii şi pregătiri pentru a avea impact zero CO2.
Iar aici e vorba de subiectul pe care-l menţionăm adeseori, al furnalelor industriale şi al căldurii industriale energofage, unde se consideră că aplicarea de hidrogen în ardere produs din energie regenerabilă, ar fi cea mai fezabilă metodă. Tot pentru asemenea scopuri a fost contractat de curând şi Siemens să producă instalaţii de electroliză ultra eficiente pentru cea mai mare fabrică de hidrogen din Germania.
Deci, lucrurile se schimbă enorm în industria europeană, iar impactul producţiei iniţiale, atât la maşini cu combustie, cât şi la cele electrice, e într-un continuu proces de reducere a acestor emisii CO2.
1
752
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!