Vânzările de maşini electrice au continuat să scadă semnificativ în Germania în iulie 2024, iar maşinile diesel au surclasat din nou electricele

7 August 2024, 11:19
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice continuă să scadă dramatic în Germania, într-un fenomen care e mult mai diferit în această ţară, chiar dacă o comparăm cu ţările din jur. Se pare că regimul de condus al germanilor, cu mulţi kilometri parcurşi pe autostrăzile de mare viteză, ataşamentul lor faţă de maşini diesel, lansarea a mai multor modele şi versiuni cu combustie şi mai ales hibride şi plug-in hibride din partea producătorilor, dar şi excluderea subvenţiilor pentru maşinile electrice şi-au spus împreună cuvântul, iar efectul lor cumulat continuă să fie imens în cifrele statistice.
Mai exact, în luna iulie 2024 vânzările de maşini electrice au scăzut cu -36,8% în Germania, raportat la luna iulie 2023. În iulie 2023 în Germania au fost vândute doar 30.762 de maşini electrice cu baterii, dintr-un număr total de 238.263 automobile vândute cu toate tipurile de propulsie, ceea ce înseamnă că electricele au avut o cotă 12,9% în Germania, în timp ce acum un an ajunseseră la aproape 20%.
Vânzările de 30.762 maşini electrice din iulie 2024 reprezintă o scădere şi faţă de luna anterioară, iunie, 2024, când au fost vândute 43.412 automobile electrice. Acum o lună raportam că şi cifrele pentru prima jumătate de an de vânzări din Germania indicau o scădere pentru electrice, însă acea scădere era de doar -16,4% raportată la toate 6 luni, în timp ce scăderea pentru luna iulie, analizată separat, e mai mult decât dublă. Totuşi, în primele 6 luni au fost şi vânzări mai slabe, astfel încât cota generală a electricelor în primele 6 luni în Germania a fost de 12,5%, în timp ce în iulie ea fost de 12,9%.
Vânzările totale din iulie au scăzut cu -2,1% faţă de iulie 2023, iar această scădere a fost în pare parte determinată de electrice, pentru că celelalte tipuri de propulsie şi-au menţinut cifrele aproape neschimbate sau au crescut. Vânzările de maşini diesel în Germania au crescut cu +1,4%, spre exemplu. Nu e foarte mult, dar asta înseamnă că, la 43.107 maşini diesel vândute în iulie 2023 şi doar 30.762 maşini electrice, cele diesel au surclasat din nou electricele. Dacă electricele îşi menţineau cel puţin cifra obţinută în iunie 2024, de 43.412, atunci această schimbare de clasament nu ar fi avut loc. Însă, realitatea actuală din Germania e alta.
O surpriză poate fi şi creşterea mare de maşini cu propulsie hibridă şi plug-in hibridă, această categorie cumulată având +18,4% în iulie în Germania. Au crescut cu +8,8% şi maşinile cu gaz GPL, depăşind din nou cifra de 1.000 maşini vândute lunar.
Scăderea vânzărilor de maşini electrice deja îi face pe analişti să estimeze că la nivelul întregului an în Germania vor fi vândute probabil mai puţin de 400.000 maşini electrice, faţă de 523.000 vândut în 2023. Însă întotdeauna când vorbim de vânzările de maşini electrice din Germania în 2024 faţă de 2023, trebuie să menţionăm că anul 2023 era unul în care germanii mai primeau subvenţii la cumpărarea de electrice, iar acum aceştia nu mai primesc aceste stimulente, deci o oarecare scădere e explicabilă.
În Franţa, spre exemplu, acolo unde există un program de leasing social pentru electrice, şi alte beneficii, vânzările din 2024 au crescut semnificativ faţă de 2023, cu +22,9% indicate în primele 5 luni, faţă de aceeaşi perioadă din 2023. Chiar şi în Marea Britanie se înregistrează o creştere de circa 10%, iar Belgia avea +47% în primele 5 luni.
Şi în Germania trebuie să mai spunem că efectul e dictat şi de preţul electricităţii la prizele fast charge de pe autostrăzi, prize pe care germanii sunt nevoiţi să le folosească dacă circulă frecvent la distanţe lungi. Aceste preţuri ajung au ajuns o bună perioadă şi la 0,69 euro/kWh fără abonamente speciale şi azi, în reţeaua Ionity, preţul e de 0,49 euro/kWh fără abonament constant şi de 0,39 euro/kWh cu abonament lunar. Încărcarea incompletă a unei maşini cu 50 kWh va costa, deci, 24,50 euro fără abonament şi 19,50 euro cu abonament.
Cu această energie, la o viteză de autostradă de 130-150 km/h, unele maşini vor parcurge 200 km, altele doar 160 km. Respectiv, când germanii ajung să raporteze preţul energiei per kilometru, faţă de acelaşi preţ al unei maşini cu combustie condusă în acelaşi regim, cifrele nu sunt tocmai încurajatoare.
Şi de cele mai multe ori explicaţia vine cam din aceste motive raţionale, nu din faptul că maşinile electrice ar avea vreo problemă de exploatare sau că nu şi le-ar dori cumpărătorii. Pur şi simplu, atât timp cât cumpărătorii sunt nevoiţi să facă nişte sacrificii în timpul petrecut la staţii şi în planificarea unei călătorii, ar fi frumos ca aceştia să primească în schimb şi beneficiul unui cost mai mic. Altfel, ecuaţia rezultă în dezavantaje pentru aceşti proprietari.
1
1,648
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!