Şeful BMW face declaraţii tranşante şi spune că interzicerea motoarelor cu combustie în 2035 în UE nu mai e realistă

16 Octombrie 2024, 11:39
Redacţia PiataAuto.md
BMW şi-a câştigat mai ales în ultimul an reputaţia poate singurului producător german cu o strategie de neclintit în calea trecerii la propulsie electrice, având printre cele mai bune vânzări de electrice şi totodată muncind temeinic la ingineria superbă a viitoarei generaţii de modele electrice, fără a renunţa la planurile sale, cum au făcut-o alţi producători germani în ultimul timp. Acum, însă, şeful BMW, Oliver Zipse, a făcut declaraţii surprinzătoare şi tranşante în cadrul unor discuţii publice la salonul auto de la Paris, menţionând că interzicerea în 2035 a motoarelor cu ardere internă în UE pur şi simplu nu mai este una realistă.
Zipse spune că Uniunea European ar trebui să-şi anuleze planul de a interzice motoare cu ardere internă în 2035 pentru a-şi reduce dependenţa de China în lanţul de furnizare pentru producţia bateriilor destinate maşinilor electrice.
Această impunere în termeni atât de restrânşi face ca producătorii europene să aibă timp şi resurse insuficiente pentru a putea dezvolta un lanţ complet de furnizori pentru producţia de baterii în Europa şi expune toată industria europeană, dar şi continentul în sine, la o dependenţă mult prea mare de China, spune şeful BMW. Europa are cu siguranţă potenţialul de a inova şi de a asigura întregul lanţ cu un randament bun, dar e nevoie de timp şi susţinere pentru ca aceste lucruri să se producă gradual şi corect, altfel se întâmplă turbulenţe periculoase, precum cele pe care le întâmpină acum cel mai mare producător de baterii din Europa, Northvolt.
Şeful BMW spune că menţinerea interdicţiei pentru motoarele cu combustie va duce inevitabil la o reducere substanţială în amploare a industriei auto din Europa. „Planul de interzicere a motoarelor cu ardere internă în 2035 pur şi simplu nu mai este unul realist din cauza vânzărilor generale mai slabe de maşini electrice şi de imposibilitatea continuării la nesfârşit cu subvenţii pentru aceste maşini.” — a mai spus Zipse.
„E nevoie de o corecţie a aceste ţinte de interzicere totală, care ar permite păstrarea motoarelor cu combustie, dar cu nişte condiţii de reducere a CO2-ului emis de ele”, spune şeful BMW. „Asta ar permite producătorilor să nu devină atât de dependenţi de lanţul de producţie al bateriilor din China şi ar avea timp să pregătească lucrurile pe termen lung, cu planuri mai eficiente de asigurare a lanţului de aprovizionare pentru baterii şi maşini electrice.
De ce în ultimul timp par să se înteţească aceste apeluri pentru renunţarea la interzicerea motoarelor cu ardere internă? În primul rând pentru că vânzările actuale de maşini electrice trec prin turbulenţe grave în multe pieţe unde se înregistrează şi scăderi, şi, deşi per total ele continuă să crească, această creştere e totuşi mai mică decât proiecţiile şi calculele pe care le făceau experţii şi legiuitorii în momentul adoptării acestor interdicţii, iar asta pune presiune enormă pe producători. De asemenea, şi furnizorii s-au pomenit într-o situaţie de scăderi majore a comenzilor către ei, atât din cauza componentelor mai puţine necesare pentru o maşină electrică, cât şi a faptului că mulţi producători îşi fac ingineria pe interior pentru acestea.
Dar cel mai important motiv a că în anul 2025 producătorii trebuie să se conformeze unei ţinte intermediare de emisii CO2, din cadrul aceluiaşi plan de interdicţie a motoarelor cu combustie în 2035, care stipulează că în 2025 media emisiilor CO2 pentru toate maşinile vândute de un producător trebuie să fie de 95 g/km. Asta înseamnă fie producţia de motoare super mici, puse pe maşini foarte mici, fie sisteme hibride şi plug-in hibride aplicate la greu. Aşa se explică lansări precum BMW M5 cu motorizare plug-in hibridă, care are 2,5 tone de masă proprie, doar ca să poată spune că are emisii mici în prima sută de km. Iar care nu se vor încadra sub această limită din 2025 deja riscă amenzi de miliarde.
Şi aceste ţinte intermediare vor fi tot mai dure, cu valori şi mai stricte în 2030, pentru ca să se atingă zero în 2035. Şi totul sună frumos în intenţia impactului pentru ecologie, doar că nu toată planeta face acelaşi lucru la unison, iar când UE îşi setează aceste ţinte stricte pentru regiunea sa, dar ele nu sunt urmate de China, SUA şi restul lumii, atunci toate aceste interdicţii par a fi o daună pe care UE şi-o provoacă singură pentru propria industrie.
În acelaşi timp, nu putem nega că de aceste interdicţii ar beneficia în final şi cetăţeni UE, care ar trăi într-un mediu mai curat, iar uneori în istorie, pentru ca anumite schimbări majore să aibă loc, e nevoie şi de asemenea interdicţii dure şi restrânse în timp. Marea provocare e să se meargă suficient de dur, încât a-i impune pe toţi să acţioneze, dar să nu se exagereze cu duritatea într-o direcţie a distrugerii ireversibile a industriei. Cert e că tot mai mulţi producători şi chiar guverne din unele ţări UE dau semnale că suntem la un pas de acea limită a distrugerii industriei, iar dacă şi şeful BMW a fost atât de tranşant acum, asta spune mult despre starea actuală de spirit din industrie şi presiunea pe care o înfruntă aceşti producători.
0
156
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!