Prima pagină  »  Ştiri  »  PiataAuto.md la o ceasca de cafea cu oamenii-cheie ai BMW
13 MARTIE 2010, 08:18
2,354
0
PiataAuto.md la o ceasca de cafea cu oamenii-cheie ai BMW
De Ilie Toma
1
Calatoria noastra din acest an catre Salonul Auto de la Geneva ne-a oferit si oportunitatea intalnirii mai multor figuri-cheie ale producatorilor mondiali. Nu puteam rata o astfel de ocazie de a discuta cu cei care stau de fapt in spatele crearii si dezvoltarii de noi modele, cei care traseaza directiile de dezvoltare a unui producator.

Standul BMW de la Geneva a fost in acest an dominat de premiere extrem de importante, prima din care este, evident, noua Serie 5. La fel de multa atentie a atras si noul BMW X5, dupa un facelift discret la exterior, dar foarte important in materie de motorizari. Si mai importante din punct de vedere al strategiei de viitor sunt lansari precum Seria 5 ActiveHybrid si Seria 1 ActiveE. Si, intr-un final, presa mondiala vuieste despre apropiata lansare a noului BMW M5, spionat deja pe traseul de la Nurburgring in cadrul testelor intense desfasurate de producator. Ne-am dorit, prin urmare, sa patrundem dincolo de cortina oficiala si sa aflam mai multe despre prezentul si viitorul apropiat al modelelor BMW!



Primul nostru interlocuitor a fost Dl. Werner Bauer, cel care a participat intens in dezvoltarea noii Serii 7, dar si noii Serii 5. Este de asemenea unui din principalii responsabili pentru platformele cu propulsie alternativa ale acestor modele.

PiataAuto.md: Dle Bauer, pentru generatia precedenta a Seriei 7 au fost depuse eforturi majore pentru dezvoltarea modelelor cu propulsie pe hidrogen. Noua generatie pare aleaga calea propulsiei hibrid. Care ar fi calea viitorului pentru acest segment – hibrid sau hidrogen?

Werner Bauer: Intr-adevar, tehnologia propulsiei pe hidrogen, dezvoltata de noi, merita multa atentie si cu siguranta isi va gasi si utilizarea pe modele de serie, in anumite segmente. Spun in anumite segmente, pentru ca de multe ori nu putem utiliza tehnologia pe care am dori sa o utilizam, si asta se intampla din cauza lipsei infrastructurei de statii de alimentare, din cauza costurilor prea mari la o anumita etapa de timp, etc. La acest moment, pentru segmentul de lux, este relevanta dezvoltarea sistemelor hibride de propulsie, care pot de asemenea oferi o eficienta foarte buna, cu posibilitatea utilizarii reusite a acestor modele in exploatarea cotidiana.

PiataAuto.md: Standurile grupului BMW contin lansari noi foarte importante in directia propulsiilor alternative: Mini E si BMW Seria 1 ActiveE – modele cu propulsie pur electrica. Exista planuri in interiorul BMW pentru a dezvolta un viitor sedan de lux cu propulsie pur electrica?

Werner Bauer: Nu, nu exista la acest moment. In segmentul de lux, nu exista deocamdata o relevanta economica pentru modelele cu propulsie pur electrica. Insa propulsia electrica are un potential foarte mare in segmentul compact, tocmai de asta am si lansat modelele BMW si Mini pe care le-ati mentionat. Clientii acestor segmente de automobile cauta astfel de modele si ele pot avea o rezonanta suficienta in materie de cerere de piata, in segmentul de lux deocamdata aceasta rezonanta lipsind. Noi dezvoltam insa si motoare diesel si pe benzina tot mai eficiente pentru segmentul de lux, si, dezvoltam, iata, si propulsii hibrid, care aduc o eficienta mai buna si un nivel tot mai scazut de poluare, care sunt, in acest moment, atractive si ca relevanta economica. Poate intr-un viitor in care tehnologia bateriilor ar putea evolua si mai mult, astfel incat timpii de incarcare sa fie substantial redusi pentru un model electric, propulsia pur-electrica si-ar putea face loc si in segmentul de lux.

PiataAuto.md: Vorbind de motorizari conventionale, se pare ca echiparea cu turbine este tot mai mult o solutie viabila pentru a putea oferi motoare mai ecologice, dar nu mai putin performante. Este posibil sa gasim in viitor motoare turbo si de capacitati mai mici sub capota Seriei 7?

Werner Bauer: Sigur ca da, este posibil. Deja foarte multe din motoarele noastre adopta aceastra strategie, si, datorita inginerilor nostri, am reusit sa minimizam si timpul turbo-lag-ului, specific motoarelor turbo. Prin urmare, motorizarile turbo devin din ce in ce mai atractive si mai relevante, inclusiv din punct de vedere ecologic si economic. Aceasta tendinta se poate observa si pe noua Serie 5, prin urmare da, motozarile turbo au cu siguranta un viitor bun.

PiataAuto.md: De curand, Seria 7 a debutat in versiune cu tractiune integrala. Cum a fost intampinata de public aceasta optiune, sunteti satisfacuti de cererea pe piata pe care o inregistreaza Seria 7 cu tractiune integrala?

Werner Bauer: Da, cu siguranta suntem satisfacuti. Aceasta versiune a aparut ca urmare a cererii care exista in randurile potentialilor nostri clienti, si, odata cu lansarea Seriei 7 cu tractiune integrala, am venit sa intampinam aceasta cerere pe piata. Este un segment in care am reusit sa devenim prezenti cu succes si care a adaugat un impuls suplimentar cifrelor totale de vanzari pentru noua Serie 7.

PiataAuto.md: Seria 7 a mai cunoscut de curand si un pachet M, in premiera. Ne-am putea astepta, poate, la un viitor M.. M7?

Werner Bauer: Pai… avem deja un model de performanta inalta in segmentul de lux – 760i, care ofera foarte multe in materie de abilitati dinamice. Pentru un Seria 7 care sa poate emblema M cred ca nu exista in acest moment o asteptare suficienta pe piata, prin urmare cred ca este putin probabil dezvoltarea unui astfel de model.

PiataAuto.md: Si acum, poate cea mai provocatoare intrebare: Odata cu noua Serie 5, se observa ca liniile de design ale BMW devin tot mai musculoase, mai pronuntate, si se poate vorbi chiar de o reaccentuare a calitatilor sportive ale marcii. In timpul in care Chris Bangle era seful de design al marcii BMW, tendinta parea sa fie alta. BMW-ul isi schimba directia de design? Era gresita directia data de Bangle? Exprima noile tendinte o schimbare de durata?

Werner Bauer: Este intr-adevar o intrebare provocatoare. Pana si fiul meu, spre exemplu, uraste generatia precedenta a Seriei 7. Si totusi, acesta a fost un automobil minunat. Existau linii atat de iscusite, incat modelul a devenit imediat recognibil si unic. Eu consider ca “generatia Bangle” a fost una benefica pentru BMW, cu forme excelente la acel timp. Pana si faptul ca am fost copiati de concurenta ne spune cat de buni am fost! Nu voi ezita sa afirm ca generatia actuala a lui Mercedes-Benz S-Class este un model care a copiat foarte mult de la Seria 7, desenata de Bangle! Liniile si conceptul partii posterioare, interiorul – analogiile sunt cat se poate de evidente! Insa si noile generatii ale Seriilor 5 si 7 au un design destul de controversat, iar asta se dovedeste a fi de multe ori un lucru genial. Designerii talentati sunt de multe ori cu un pas inaintea timpului, iar un model care pare controversat in momentul lansarii devine actual si genial peste 1-2 ani, pentru ca ulterior sa isi gaseasca ecouri si in modelele concurente, trasand astfel, de facto, tendinte generale de design in industria auto.

PiataAuto.md: Ce puteti spune despre piata Republicii Moldova pentru modelele BMW?

Werner Bauer: Mmm, aveti o piata foarte buna, chiar impresionant de buna, pentru Seria 7, X5 si X6! Iar asta nu ne face decat sa o apreciem!


Dupa cum va spuneam mai sus, X5 facelift a fost un alt centru de greutate al standului BMW. Din fericire, discutiei noastre i s-a alaturat in scurt timp Andreas Lampka, responsabil de comunicarea publica vizavi de automobilele BMW.

PiataAuto.md: Odata cu facelift-ul lui X5, trei din patru motoare disponibile pentru acest model sunt noi, acestea fiind, desigur, si mult mai eficiente ca si consum. Ce cauta de fapt clientii unui BMW X5 atunci cand opteaza pentru acest model – eficienta in consum, performanta inalta, manevrabilitate la viteze ridicate, ori altceva?

Andreas Lampka: De fapt, daca e sa luam in calcul si motorizarea 35d, destinata pietii americane, putem afirma ca 4 din 5 motoare disponibile sunt noi pentru BMX X5. Desigur, ne-am axat pe eficientizarea propulsoarelor, toate oferind o putere mai mare decat predecesoarele lor, dar si eficienta mai buna in consum. BMW X5 este, in mare parte, un vehicul “on-road”, mai mult decat “off-road”, si cred ca pot spune despre cumparatorii lui ca sunt in cautarea unui numar cat mai mare de calitati de exceptie in raport cu concurentii, incepand de la putere si manevrabilitate mult mai buna decat cea a concurentilor, continuand cu eficienta in consum.

PiataAuto.md: Vorbind de modele mai eficiente, care este directia pe care o vedeti pentru generatiile viitoare ale familiei X, si mai ales pentru X5 – este aceasta directia hibrizilor, a propulsiei pur electrice, sau, poate, o alta directie?

Andreas Lampka: Toate directiile pot constitui, de fapt, o solutie de eficientizare. Daca e sa vorbim de X5 facelift, aici am pus un mare accent pe consumul record de mic al motorizarilor diesel – 30d si 35d (pentru piata SUA). Pentru X6, se poate deja admira un ActiveHybrid, care ofera performanta sporita la o eficienta foarte buna in consum. Intr-o etapa imediat urmatoare vom continua sa dezvoltam toate aceste directii – si eficientizarea propulsiilor conventionale si dezvoltarea celor noi, iar implementarea lor in modelele de serie depinde atat de cererea pietii, cat si de costurile de implementare a acestor tehnologii.

PiataAuto.md: In 2009, familia X a primit un nou membru, BMW X1, care a primit rolul pe care BMW X3 l-a avut inainte de aparitia sa – cel de a fi cel mai compact model al familiei X. Ne putem astepta la o crestere in dimensiuni a viitoarelor generatii X3 si X5, astfel incat acestea sa se deplaseze in segmente superioare?

Andreas Lampka: Un fapt cert, pe care il puteti observa, este ca fiecare noua generatie din familia X aduce si o crestere in dimensiuni, si implicit, si generatiile viitoare ale acestor modele ar putea aduce cresteri de dimensiuni.

PiataAuto.md: Deci ne putem astepta ca acestea sa concureze deja cu modele de un segment superior – viitorul X3 cu Mercedes-Benz ML, iar X5, eventual, cu Audi Q7?

Andreas Lampka: Nu, nu! Noi suntem cei care am creat aceste segmente, si ar fi pacat sa spunem ca urmarim incadrarea modelelor noastre in segmente definite de concurenti! Noi suntem cei care seteaza dimensiunile modelelor si ale segmentelor, iar modele ca Audi Q5 si Mercedes-Benz GLK au aparut abia dupa X3, pentru a concura cu modelul nostru!

PiataAuto.md: Intorcandu-ne la BMW X1, care are deja cateva luni bune de cand a fost lansat pe piata, am vrea sa aflam cum a fost acesta intampinat de clienti, cat de bine arata cifrele de vanzari?

Andreas Lampka: A fost intampinat excelent! La aceasta etapa, toata productia pana in luna iulie este deja vanduta, deci, in acest moment, daca va doriti un X1, s-ar putea sa asteptati cateva luni pana primiti unul!

PiataAuto.md: Si acum, o intrebare amaruta: de mai multe ori, mai multi jurnalisti auto au criticat BMW X5 pentru performante slabe in conditii dure de off-road. Ne putem astepta la o imbunatatire a performantelor in offroad a unei viitoare generatii de X5?

Andreas Lampka: Suntem constienti de abilitatile lui X5 pe teren cu adevarat accidentat si pot sa va spun ca X5 este de fapt un on-road car, si nu un off-road-er veritabil. A fost conceput sa fie asa si asa vor si cea mai mare parte a clientilor nostri. Prin urmare vom mentine aceeasi linie de performante excelente cu accent spre on-road.

Prezenta Presedintelui Diviziei M a BMW Group, Dr. Key Segler.


Si cum discutia noastra ia amploare, suntem onorati si cu prezenta Presedintelui Diviziei M a BMW Group, Dr. Key Segler.

PiataAuto.md: Dr. Segler, stim ca pregatirile pentru noul BMW M5 sunt intr-o etapa intensa si aproape de final, acesta fiind si spionat pe circuitul Nurburgring intr-o serie de teste.

Dr. Kay Segler: Da, am auzit si eu ca a fost prins in cateva poze spion :).

PiataAuto.md: Intrebarea noastra este cat se poate de directa si succinta – sub capota vom gasi un V10 evoluat de pe generatia actuala sau un V8 turboaspirat, dupa tendinta inceputa odata cu X5M si X6M? (nota redactiei: generatia actuala M5 dispune de un motor V10 de 5.0 litri cu aspirare normala).

Dr. Kay Segler: Am uitat! :) De fapt, sigur ca nu pot sa divulg in acest moment date exacte, dar va pot spune ca va fi un motor care va emite cu 25% mai putin CO2. Atunci cand cream un nou model M, sau o noua generatie, nu mergem pe ideea unei anumite capacitati cilindrice doar pentru ca ne-o dorim din capriciu. Intotdeauna pornim de la filosofia M, iar odata ce ati participat asta toamna pe Salzburgring la testele X5M si X6M, ati putut observa ca, prin tehnologia de azi, si 4.4 litri pot garanta unei masini de 2.3 tone un comportament demn de emblema M. Prin urmare, pot spune ca nu mai avem nevoie de 5.0 litri. Mai mult de atat nu pot divulga! (nota redactiei: se pare totusi, ca Dr. Key Segler ne-a sugerat cat se poate de clar raspunsul! :) )

PiataAuto.md: Toate modelele noi lansate pe piata “trebuie” sa poarte emblema constientei fata de ecologie, pentru o perceptie mai buna din partea clientilor, si se pare ca acest trend devine tangential si pentru modelele de inalta performanta. Care va fi viitorul modelelor diviziei M pentru a tine pasul cu tendintele eco – vom vedea modele ActiveHybrid M sau se iau in calcul alte tehnologii?

Dr. Key Segler: Dupa cum am mentionat si mai sus, noi, cei de la BMW, si in special divizia M, ne definim initial filosofia unui model, scopurile pe care vrem sa le atingem. Abia apoi, alegem cele mai potrivite tehnologii pentru a atinge aceste scopuri si a incadra perfect un model in principiile filosofiei dorite. Cert este faptul ca ne dorim sa fim lideri in eficienta chiar si la modelele de performanta inalta ale diviziei M, prin urmare, ca parte a grupului BMW, divizia M beneficiaza intotdeauna de tehnologiile inalte ale grupului.

PiataAuto.md: Totusi, in principiul de functionare al lui X6 ActiveHybrid, propulsia electrica nu este destinata doar eficientizarii consumului, ci si sporirii performantelor de acceleratie. Tocmai de asta apare presupunerea daca un eventual sistem similar ar putea sa-si faca loc si sub capota unui model M?

Dr. Key Segler: Ar putea, insa la acest moment actionam doar prin preluarea anumitor elemente, care pot aduce eficientizare fara sacrificiu in materie de performanta. Spre exemplu, M3 dispune deja de sistem START-STOP, fiind un pioner in acest segment, precum si regenerare a energiei in momentul franarii. Acestea sunt elemente aplicabile in prezent unui model M. Intr-un viitor ar putea sa-si faca loc sub capota unui M si un motor electric, si un set de baterii pentru un sistem hibrid. Insa aceste elemente sunt deocamdata critice, din cauza kilogramelor pe care le adauga greutatii generale a masinii, iar pentru un model de inalta performanta greutatea este un factor crucial. Si, vorbind de filosofia diviziei M, puterea nu este factorul cel mai decisiv (!), ci comportamentul dinamic al masinii. Poti avea accelerare nebanuita, dar fara un control deplin si continuu al automobilului, nu poti obtine un adevarat M. Pot sa va spun si un secret al BMW si al diviziei M, un secret greu de copiat de catre concurenta: foarte multi dintre inginerii nostri sunt si antrenori in condus, or, experimentarea continua a ceea ce creezi e o parte inalienabila a filosofiei ingineresti BMW. Si cel mai bun antrenor in condus poate fi si cel mai bun inginer M, iar cel dintre noi care parcurge cel mai rapid Nordschleife este si cel mai bun inginer! In acest mod inginerul poate sesiza cele mai mici detalii de comportament al unui BMW, si poate intotdeauna identifica si elementele necesare pentru o imbunatatire pana la nivelul perfectiunii.

PiataAuto.md: Odata ce sigla M a fost aplicata cu succes pe un model cu tractiune integrala - BMW X5M si X6M – care sunt sansele sa cunoastem in viitor un sedan M cu tractiune integrala?

Dr. Key Segler: Deocamdata nu luam in calcul dezvoltarea unui asemenea model. Tractiunea integrala in divizia M revine deocamdata doar modelelor X5M si X6M. Pentru modelele sedan mentinem in acest moment linia clasica, cu tractiune pe spate. Pe de alta parte, comportamentul unui sedan M nu poate fi pus doar pe seama tractiunii spate – ceea ce iti ofera senzatia de M este acel echilibru perfect al masinii, care te lasa sa o controlezi pana la limita, putin peste limita, cand masina devine un pic instabila, apoi revine in limite, dar intotdeauna ramane sub controlul tau ca si sofer. Daca ar intra in curbe ca fixata pe sine, o masina nu ar mai fi un model M. Un M adevarat iti ofera tie sansa sa il controlezi, sa ii dictezi traiectoria intr-o curba asa cum iti dicteaza emotiile si capacitatile de sofer. De fapt fara un atrenament bun, facut tot de inginerii-antrenori din cadrul diviziei noastre, este deseori foarte greu sa poti forta limitele unui BMW M. Dar un fapt este cert, astazi doar tractiunea pe spate iti poate oferi aceasta conexiune emotionala directa cu un automobil M.

PiataAuto.md: Segmentul compact cunoaste tot mai multe lansari de modele de inalta performanta. BMW are planuri pentru un eventual M1?

Dr. Key Segler: Este o intrebare interesanta, dar si delicata. Pentru a crea un model de inainta performanta ca si versiune complementara, de top, al unui model deja existent, modelul de baza trebuie sa dispuna de medie tanara a varstei clientilor. Or, modelele compacte nu mai sunt conduse astazi doar de catre oameni foarte tineri. Iar eu nu as atinge niciodata un model al carui medie de varsta a clientilor nu este suficient de tanara, pentru a-i crea o versiune M. Totusi, vorbind de Seria 1, in aceasta etapa suntem in faza de analiza vizavi de un model de performanta si nu pot nici sa confirm, nici sa infirm dezvoltarea unui astfel de model. S-a putea ca spre sfarsitul anului sa putem sa va oferim mai multe informatii in acest sens.



PiataAuto.md: Intorcandu-ne la X5M si X6M, cat de cerute sunt acestea de clienti?

Dr. Key Segler: Foarte bine, iar incazul lui X6M – exceptional de bine. In acest moment, in majoritatea regiunilor vindem mai multe X6M decat X5M, X6M fiind o masina fara concurenta. In doua luni am vandut un numar de X6M egal cu numarul de ML 63 AMG vandute intr-un an! Pana si eu mi-am comandat un X6M ca masina personala in ianuarie, si a trebuit sa astept productia acesteia din cauza, sau, mai bine zis, datorita, cererii mare pentru acest model. Voi primi aceasta masina abia la sfarsitul lui martie.

PiataAuto.md: E un semn bun!

Dr. Key Segler: Cu siguranta!

PiataAuto.md: Care este cel mai vandut model M in prezent?

Dr. Key Segler: M3, in mod traditional. In 2009 piata a dictat e reducere generala a cererii pentru modelele de inalta performanta, iar noi am incercat sa mentinem un tempou bun al vanzarilor prin aducerea unor modele proaspete in divizia M – puteti vedea M3 GTS, spre exemplu, sau BMW M3 Competition Package – modele care vin sa aduca un impuls vanzarilor. Pentru crearea lui M3 GTS inginerii nostri si-au sacrificat vacanta din august, lucrand intens timp de o luna pentru crearea modelului, pentru ca in septembrie sa avem produsul final, iar in noiembrie l-am putut prezenta in Valencia. Iar prin promtitudinea cu care reactionam ne putem numi o echipa de ingineri cu adevarat talentati!



PiataAuto.md: Domnilor, Va multumim pentru onoarea oferita!
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!