Prima pagină  »  Ştiri  »  Maşinile înmatriculate în Lituania şi Bulgaria – da sau nu?
14 APRILIE 2011, 09:40
27,427
0
Maşinile înmatriculate în Lituania şi Bulgaria – da sau nu?
De Redactia PiataAuto.md
7
Dupa ce saptamana trecuta au fost anuntate modificarile operate in cadrul legislativ, care impun restrictii pentru aflarea pe teritoriul Moldovei a masinilor inmatriculate in alte state pe o perioada cumulativa mai mare de 90 de zile timp de un an, spiritele s-au incins cu adevarat in randurile automobilistilor din tara noastra, iar saptamana curenta a fost marcata de cateva actiuni de protest cu participarea proprietarilor de astfel de automobile. Ne-am propus, astfel, sa tratam acest subiect in detaliu.

Cand si de ce au aparut in Moldova masinile inmatriculate in Lituania si Bulgaria?

Cetatenii straini au putut intotdeauna intra pe teritoriul tarii noastre cu automobilul fara vreo restrictie, cu exceptia perioadei maxime de 90 de zile de aflare pe teritoriul tarii – o uzanta aplicata si in foarte multe dintre tarile europene. Se considera ca cei care au nevoie sa stationeze mai mult timp pe teritoriul Moldovei vor detine deja permise de sedere, care le ofera si posibilitatea inmatricularii cu statut temporar a vehiculelor pe care le detin (asa-numitul regim de admitere temporara).

Pentru cetatenii Moldovei, pana anul trecut exista o restrictie la intrarea intarea la volanul unor automobile inmatriculate in alte state. Aceasta restrictie presupunea plasarea unui gaj echivalent cu suma accizelor vamale pentru eventuala vamuire a acelui automobil, iar banii lasati drept gaj erau rambursati proprietarului la parasirea tarii. Aceasta norma facea ilogica si neinteresanta mentinerea permanenta a automobilelor cu numere straine in tara, chiar daca se efectua cate o iesire la fiecare 90 de zile. Mentinea lor si exploatarea in Moldova aducea, la modul practic, costul echivalente cu procedura de vamuire, dat fiind faptul ca suma lasata drept garantie ar fi fost blocata pentru intreaga perioada de exploatare. Prin urmare, masinile inmatriculate in alte state, precum Lituania sau Bulgaria, dar exploatate preponderent in Moldova, erau o raritate.

Anul trecut guvernul Republicii Moldova a considerat taxa de garantie la vama drept un impediment in libera circulatie a cetatenilor, si, in incercarea de a elimina orice restictii financiare la acest capitol pentru cetatenii moldoveni care muncesc peste hotare, dar revin pe perioade scurte in tara, taxa de garantie la vama a fost anulata. Cu putin timp inainte de anularea acestei taxe, au fost majorate considerabil si accizele la importul masinilor, avand de suferit mai ales automobilele cu motoarele de peste 3000 cm cubi. Accizele vamale la aceasta categorie de masini fusesera majorate pana la 3.50 Euro/cm3.



Aceste doua elemente par a fi premisele care au impulsionat importul masiv al automobilelor inmatriculate in alte state, dar exploatate ulterior de cetatenii moldoveni. Pe aceasta cale se putea evita si limita de 7 ani, impusa de legislatia Moldovei, la importul de masini. Schemele de import erau relativ simple, un cetatean "cooperant" din Lituania sau Bulgaria, proprietar, de obicei proaspat, al automobilului, perfecta o procura prin care delega dreptul de exploatare si comodat asupra masinii unui cetatean moldovean, care era de facto si cumparatorul masinii. Dincolo de riscurile personale pe care le implica detinerea iluzorie a unui vehicul a carui proprietar nu esti de fapt (o procura sau un contract de comodat poate fi oricand anulat de proprietarul de jure al unui bun), multi dintre cetatenii moldoveni s-au lasat totusi ademeniti de pretul considerabil mai mic al acestor masini sau de posibilitatea de a exploata masini cu cilindree mare, importul carora pe cale oficiala nu si l-ar fi permis.



Mai mult ca atat, Lituania are un renume deosebit de negativ legat de provenienta automobilelor. Zeci si sute de mii de automobile avariate sau furate sunt importate initial in Lituania, acolo sunt "reparate", adeseori primesc o noua identitate, iar datele despre istoria lor nu ajung niciodata la urmatorii proprietari. Iar cand ne referim la masini avariate, nu vorbim de mici tamponari care ar afecta vreo bara de protectie sau o aripa, ci la accidente care lasa masina cu statut de fier vechi, acel vehicul devenind unul nedorit de nimeni intr-o tara civilizata. Totusi, deseori aceste vehicule sunt cumparate si importate in Lituania, iar procesele de reparatii pot contine chiar si "lipiri" la propriu a masinii finale din mai multe segmente preluate de la cateva automobile aproape distruse. In fine, masinile pregatite "cu aspect de vanzare", iau calea statelor CSI si mai nou si a Moldovei. Aici vin cu un pret atractiv, ademenindu-si proprietarii si constituind adevarate "bombe cu efect intarziat" pe roti.


Cine are de pierdut si de castigat?

Lasand la o parte starea tehnica a multor dintre aceste vehicule, practica exploatarii acestor automobile pe teritoriul tarii de cetatenii moldoveni, prejudicia in mod evident bugetul tarii si crea posibilitatea unei eschivari continue de la importul oficial al unitatii de transport si neachitarea astfel, a taxelor vamale pentru acestea.



Desigur, cei care au ales sa cumpere astfel de automobile ar putea fi impartiti in cel putin doua categorii – cei care nu isi permit o masina mai scumpa, care sa includa si taxe vamale, si costul automobilului, si cei smecheri, care au vazut in cadrul legislativ o metoda excelenta de a circula cu masini cu iz de lux si cilindree mare fara a achita vreo taxa vamala pentru acestea.

Pe de alta parte, majorarea accizelor de la inceputul anului 2010 nu a adus in suma cumulativa mai multi bani la buget, ci dimpotriva acumularile din accize la importul de automobile s-au diminuat. Diminuarea poate fi corelata si cu contractarea pietei, un numar mai mic de automobile importate si comercializate generand implicit si venituri mai mici din accize la buget. Care din aceste elemente are rol de cauza si care de efect – pare a fi un aspect discutabil.

Nu ar putea oare un nivel rezonabil al accizelor vamale laimportul de automobile sa genereze intr-un final venituri mai mari la buget si sa se atinga astfel scopul guvernului de a cumula venituri cat mai mari? Probabil raspunsul este unul pozitiv, pentru ca exista intotdeauna o limita a rezonabilului in directia taxelor si accizelor, iar cand aceasta limita este depasita, iau nastere si schemele de evitare a importurilor oficiale.


Permisiune de import oficial?

In contextul primelor actiuni de protest a proprietarilor de automobile inmatriculate in Lituania si Bulgaria, cativa politicieni au atuncat ideea unui proiect de lege care le-ar permite proprietarilor acestor automobile sa isi inmatriculeze oficial masinile, introduse in tara noastra pana la intrarea in vigoare a modificarilor recente, indiferent de anul de fabricatie, achitand accizele vamale. Propunerea a intampinat un refuz imediat din partea legislatorilor inca la etapa incipienta de proiect, neajungand a fi pusa la vot, insa aceasta pare sa fi starnit spiritele proprietarilor vizati de automobile.



Pana la urma, o astfel de manevra ar pune intr-o inegalitate absolut anormala pe cei care s-au limitat la ceea ce isi permit in achizitia unui automobil, luand in consideratie un pret final care include si accizele vamale, si cei care au preferat sa evite achitarea oricaror accize de import, ca ulterior sa devina favorizati. Nu ar simti oare o lipsa total de respect din partea autoritatilor cei care si-au cumparat, spre exemplu un automobil cu o cilindree de 2000 cm cubi si cu o varsta de maxim 7 ani si au achitat statului taxe de 2260 Euro, atunci cand altii mai smecheri au preferat sa isi achizitioneze masini mai luxoase dar mai batrane neachitand nici un leu bugetului,iar acum ultimii devin indreptatiti? Nu s-ar incuraja astfel practicile evazile in toate sferele?

Ieri, 13 aprilie, protestul proprietarilor de masini cu numere lituaniene si bulgaresti a culminat cu blocarea bulevardului Stefan cel Mare, creand un adevarat haos in circulatia rutiera din centrul capitalei. Raspunsul guvernului ramane a fi unul ferm: legea ramane valabila pentru toti, si nu va fi supusa vreunei modificari.


Care este parerea Dvs., a automobilistilor?

Pare o situatie de punct mort pentru cei ce detin automobile inmatriculate in strainatate si exploatate in Moldova. Acestia mai au, practic, 90 de zile la dispozitie pentru a perfecta importul oficial al acestora,in cazul in care varsta automobilului este mai mica de 7 ani, sau pentru a scoate automobilul din tara in cazul in care importul este imposibil sau nedorit. Unii dintre acestia spun ca nu le mai ramane nimic decat sa-si predea masinile la fier vechi, altii se intreaba daca vor putea cel putin sa revanda masinile in tara de origine, toti declarandu-se, insa, pagubiti de politica statului de a completa bugetul "pe seama cetatenilor simpli".

Care este opinia Dvs. vizavi de situatia creata? Cine se face responsabil de situatia in care s-au pomenit cei care detin automobile cu numele lituaniene si bulgaresti – autoritatile statului sau fiecare dintre cei care au ales sa riste prin achizitia lor?



P.S.: Acum cateva luni, redactia noastra a primit un mesaj pe posta electronica de la un domn care ne ruga sa cream o optiune prin care sa poata cauta in anunturile de vanzari auto doar automobilele inmatriculate cu numere moldovenesti. "Cu atatea automobile cu numere "transnistrene, lituaniene si bulgaresti, devine tot mai greu sa iti gasesti un automobil normal, inmatriculat in Moldova". Din pacate, distinsul domn avea dreptate, cota acestora incepuse sa atinga un nivel alarmant. Iesiti pe una din strazile centrale ale capitalei, nu ne-a luat decat 5 minute pentru a aduna o colectie bogata de fotografii cu masini cu numere de inmatriculare de Lituania sau Bulgaria…
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!