Organizatorii International Engine of the Year au anunţat câştigătorii ediţiei din 2011 a unuia din cele mai râvnite premii auto. Supriză! Motorul anului este un propulsor de 2 cilindri, de la Fiat, pe care producătorul italian l-a lansat anul trecut pe Fiat 500.
Cu doar 875 cm cubi capacitate, micuţul motor a reuşit să bată greii industriei la cel mai râvnit titlu, cel de motor al anului. Propulsorul este disponibil în prezent în versiune turboaspirată şi beneficiază de tehnologia TwinAir a celor de la Fiat, dezvoltând 85 CP. În scurt timp, italienii vor lansa şi o versiune aspirată natural, care va produce 65 CP, dar şi o versiune ultra-performantă, care la livra 105 CP. Astăzi, motorul de 0.9 litri poate fi regăsit pe modele precum Fiat 500, 500 CC şi Lancia Ypsilon.
Şi acum, vom prezenta întreaga listă de câştigători, la fiecare din categorii:
Clasa sub 1.0 litri
Câştigător: Fiat, cu acelaşi propulsor de 0.9 litri, în doi cilindri. Cum era şi firesc, motorul care a obţinut marele premiu, s-a clasat primul şi în categoria sa specifică.
Fiat 500 TwinAir
Motorul de 2 cilindri, marele câştigător
Locul 2: Toyota 1.0 litri, 3 cilindri
(prezent pe Toyota Aygo, iQ, Yaris, Peugeot 107, Citroen C1, Subaru Justy, Daihatsu Sirion)
Locul 3: Hyundai/Kia, 1.0 litri, 3 cilindri
(prezent pe Hyundai i10, Kia Picanto)
Locul 4: Smart, 0.8 litri diesel
(prezent pe smart fortwo)
Locul 5: Mitsubishi, 1.0 litri, motorul turboaspirat în 3 cilindri
(prezent pe Smart fortwo).
Clasa 1.0 1.4 litri
Câştigător: Volkswagen, cu renumitul său propulsor de 1.4 litri TSI. În prezent motorul este disponibil în mai multe variaţii de putere, cea mai mare dintre ele fiind 185 CP. Poate fi întâlnit, cu diferite puteri, pe VW Golf, Polo, Eos, Scirocco, jetta, Tiguan, Touran, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza, Cupra, Alhambra, Audi A1.
Locul 2: Fiat 1.4 litri MultiAir
(prezent pe Alfa Romeo MiTo, Giulietta, Fiat Bravo, Lancia Delta)
Locul 3: VW, 1.2 litri TSI
(prezent pe VW Polo, Golf, Jetta, Touran, Seat Ibiza, Leon, Altea, Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Yeti, Audi A1, A3)
Locul 4: VW, 1.4 litri TSI turbo
(prezent pe VW Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Skoda Octavia, Superb, Yeti, Audi A1, A3, Seat Leon, Altea Freetrack)
Locul 5: Fiat General Motors, 1.3 litri diesel
(prezent pe Ford Ka, Fiat 500, Panda, Punto Evo, Linea, Qubo, Doblo, Opel Corsa, Meriva, Astra, Suzuki Swift).
Clasa 1.4 1.8 litri
Câştigător: BMW, cu propulsorul de 1.6 litri turbo. Prezent pe versiunile Cooper S pe modelel MINI: MINI Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, John Cooper Works, Clubman John Cooper Works.
BMW-MINI, 1.6 litri turbo
MINI Cooper S
Locul 2: Alfa Romeo, propulsorul DI turbo1750
(prezent pe Alfa Romeo 159, Giulietta, Lancia Delta)
Locul 3: Toyota, sistemul de propulsie hibridă de 1.8 litri
(prezent pe Prius, Auris HSD)
Locul 4: Audi, 1.6 litri TFSI
(prezent pe Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon, Altea, Exeo, Skoda Octavia, Superb, Yeti, VW Passat)
Locul 5: BMW PSA Peugeot Citroen, 1.6 litri diesel
(prezent pe MINI One D, Clubman D, Countryman D, Cooper D, Clubman Cooper D, Countryman Cooper D, Peugeot 207, 308, 3008, 508, 5008, Citroen C3, C3 Picasso, Berlingo, C4, C4 Picasso, C4 Grand Picasso).
Clasa 1.8 2.0 litri
Câştigător: BMW, cu propulsorul turbodiesel de 2.0 litri. Deşi BMW spera să obţină primul loc la această categorie cu noul propulsor pe benzină, debutat de curând pe X1 xDrive 28i, juriul a decis să puncteze la maxim anume propulsorul diesel al celor de la BMW, care este, de altfel şi primul propulsor diesel din lume cu turbocharger twin variabil. În gama BMW, motorul poate fi întâlnit pe BMW X1 şi Seria 1 123d.
BMW X1
Motorul câştigător, sub capota lui BMW 123d
Locul 2: Audi, propulsorul 2.0 TFSI
(prezent pe Audi S3, Seat Cupra R, VW Scirocco R, Golf R, Audi TTS)
Locul 3: Audi, 2.0 TSI
(prezent pe Audi A4, A5, A4 Allroad, Q5, S3, VW Scirocco, Tiguan, Passat, Golf, Jetta, Seat Exeo, Seat Alhambra, Skoda Octavia vRS)
Locul 4: Honda, 2.0 litri i-VTEC
(prezent pe Honda Civic Type R)
Locul 5: BMW, 2.0 litri diesel
(prezent pe BMW Seria 1 120d, X3, X1, 320d, 520d).
Clasa 2.0 2.5 litri
Câştigător: Audi, cu propulsorul tânăr, dar deja legendar, de 2.5 litri, în configuraţie de 5 cilindri în linie. Este probabil propulsorul cu cea mai distinsă personalitate în segmentul său. Motorul a debutat în 2010 pe TT RS, iar mai nou, acesta şi-a făcut loc şi pe noul Audi RS 3.
Audi, motorul de 2.5 litri si modelul RS 3
Locul 2: Mercedes-Benz, 2.1 diesel
(prezent pe Mercedes-Benz C-Class, E-Class, GLK)
Locul 3: Subaru, 2.5 litri turbo
(prezent pe Subaru Forester, Impreza, Legacy, Exiga)
Locul 4: BMW, 2.5 litri, în 6 cilindri
(prezent pe Z4 sDrive 23i)
Locul 5: Peugeot-Citroen-Ford, 2.2 litri diesel
(prezent pe Citroen C-Crosser, C5, Land Rover Freelander II, Range Rover Evoque, Peugeot 4007, 508, Ford Mondeo, S-Max, Galaxy).
Clasa 2.5 3.0 litri
Câştigător: Din nou BMW. Propulsorul 3.0 twin-turbo a câştigat din nou prima poziţie în segmentul său, marcând cel de-a şaselea an de dominare pentru BMW la această categorie. Cu o configuraţie clasică, de şase cilindri în linie, ultimul său debut pe un model s-a realizat pe Seria 1 M Coupe, unde dezvoltă 320 CP.
Locul 2: BMW, 3.0 diesel twin-turbo
(prezent pe BMW 335d, X5 40d, 740d, 535d)
Locul 3: Porsche, 2.9 litri boxer, 6 cilindri
(prezent pe Porsche Boxster, Cayman)
Locul 4: VW/Audi, 3.0 litri TDI, V6
(prezent pe Audi A4, A4 Allroad, A5, A6, A6 Allroad, A7, A8, VW Touareg, Phaeton, Porsche Cayenne, Panamera)
Locul 5: Audi, 3.0 litri supercharged
(prezent pe Audi S4, S5).
Clasa 3.0 4.0 litri
Câştigător: Şi din nou BMW. M3, ăsta este modelul pe care e instalat V8-ul câştigător. Aspirat natural, iubitor de rotaţii înalte, şi cu o greutate de doar 202 kg, motorul dezvoltă 420 CP pe M3, la 8250 pm.
BMW M3, propulsor V8, 420 CP
BMW M3 Cabrio
Locul 2: Porsche, 3.8 litri boxer
(prezent pe GT3, GT3 RS)
Locul 3: McLaren, 3.8 litri V8
(prezent pe noul MP4-12C)
Locul 4: Porsche, 3.4 litri boxer
(prezent pe Porsche Boxster S, Boxster Spyder, Cayman S, Cayman R)
Locul 5: Nissan, 3.8 litri turbo
(prezent pe Nissan GT-R).
Clasa peste 4.0 litri
Câştigător: Supriză! Sau poate nu! Italienii de la Ferrari au fost cei care au obţinut titlul de cel mai bun motor în această clasă, iar propulsorul erou este cel de pe noul Ferrari 458 Italia. Câştigătorul de anul trecut, motorul de 6.2 litri a celor de la Mercedes-Benz AMG, a trecut în acest an pe poziţia 2. Propulsorul Ferrari are o arhitectură V12, şi o capacitate de 5.5 litri.
Propulsorul V12
Ferrari 458 Italia
Locul 2: Mercedes-Benz AMG, 6.2 litri V8
(prezent pe Mercedes-Benz C 63 AMG, SL 63 AMG, E 63 AMG, ML 63 AMG)
Locul 3: BMW, 4.4 litri turbo V8
(prezent pe noul BMW 550i, 550i GT, 650i, 750i, X5, X6)
Locul 4: Porsche, 4.8 litri turbo V8
(prezent pe Porsche Panamera, Cayenne)
Locul 5: Jaguar - Land Rover, 5.0 litri V8 supercharged
(prezent pe Jaguar XF, XJ, XKR, Range Rover, Range Rover Sport).
Cel mai bun motor de înaltă performanţă
Câştigător: Din nou Ferrari, însă cu alt propulsor. 4.5 V8, care livrează 562 CP la 9000 rpm. Vorbim, desigur, de un propulsor aspirat natural, cu peste 125 CP/litru. Motorul este instalat pe Ferrari 458 Italia V8.
Locul 2: Porsche, 3.8 litri
(prezent pe Porsche GT3, GT3 RS)
Locul 3: Mercedes-Benz AMG, 6.2 litri V8
(prezent pe Mercedes-Benz C 63 AMG, SL 63 AMG, E 63 AMG, ML 63 AMG)
Locul 4: Nissan, 3.8 litri twin-turbo
(prezent pe Nissan GT-R)
Locul 5: McLaren, 3.8 litri V8
(prezent pe noul MP4-12C).
Motorul "verde" al anului
Câştigător: Fiat, cu acelaşi propulsor care a luat marele premiu de motor al anului.
Locul 2: Toyota, 1.8 litri benzină-hibrid
(prezent pe Toyota Prius, Auris HSD)
Locul 3: Nissan, sistemul de propulsie electric
(Nissan Leaf)
Locul 4: Volkswagen 1.4 litri TSI Twincharger
(prezent pe VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza, Cupra, Audi A1)
Locul 5: Mitrubishi, sistem de propulsie electric
(prezent pe Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroen C-Zero).
Cel mai bun motor nou al anului
Câştigător: Din nou Fiat, şi din nou cu acelaşi propulsor care a luat marele premiu de motor al anului.
Locul 2: Nissan, sistemul de propulsie electric
(Nissan Leaf)
Locul 3: Ford, 1.6 litri turbo,
(prezent pe Ford Focus, C-Max, Mondeo, Volvo S60, V60, V70, XC70, S80)
Locul 4: BMW, 2.0 diesel
(BMW 3 Series Efficient Dynamics)
Locul 5: Porsche, 3.6 litri boxer turbo
(prezent pe Porsche GT2 RS).
Eroul este, fără îndoială, Fiat. Este doar a doua oară în istorie când un motor de o capacitate mai mică de 1000 cm cubi obţine marele titlu de motor al anului. Precedentul erou a fost un motor de 1.0 litri de provenienţă Toyota, tocmai în 1999. Fiat a reuşit, astfel, să detroneze poziţia celor de la VW, care au câştigat doi ani consecutiv acest titlul cu propulsoarele TSI.
BMW obţine poziţii de frunte în patru categorii, continuând tradiţia de a domina concursul cu rezultate excelente. Grupul VW ia poziţii la alte două categorii, iar Mercedes-Benz are o performanţă relativ slabă în acest an, doar două dintre propulsoarele sale ocupând poziţii printre primele 5 poziţii în mai multe categorii, şi nici un motor pe poziţie de lider. O supriză neaşteptată vine de la Ferrari, care excelează acolo unde este de aşteptat să exceleze la categoriile de performanţă şi motoare de mare capacitate.