Prima pagină  »  Ştiri  »  Analiză comparativă: benzină, diesel, gaz lichefiat sau gaz metan?
12 SEPTEMBRIE 2011, 09:02
26,544
7
Analiză comparativă: benzină, diesel, gaz lichefiat sau gaz metan?
De Redacţia PiataAuto.md
13
Cifrele afişate pe panourile staţiilor peco urcă atunci când preţurile la bursele internaţionale cresc şi uită să revină atunci când bursele internaţionale se mai temperează. Astfel, cicularea cotidiană cu maşina devine pentru mulţi dintre noi un lux. Există soluţii de alternativă?

Economia începe la achiziţie

Da, există, iar cazul perfect spune că eficienţa şi costurile de carburant ar trebui luate în calcul încă din momentul achiziţiei maşinii. Cei care exploatează zi de zi o maşină vor căuta cu siguranţă una cu consum mai mic, în timp ce „şoferii de week-end” pot să-şi permită motoare de cilindree mai mare, în restul zilelor mulţumindu-se cu călătoriile în transportul public.

Cam toţi şoferii ştiu că motoare diesel sunt, în esenţă, mai eficiente în consum decât cele pe benzină. Unii aleg benzina acuzând o calitate mai proastă a combustibilului diesel din ţara noastră, care sporeşte frecvenţa vizitelor la service şi deci şi costurile de exploatare. Alţii aleg să convertească maşinile în regim bivant, instalându-le sisteme de funcţionare pe bază de gaz petrolier lichefiat (LPG / propan) sau gaz petrolier comprimat (CNG / metan).

Să vedem totuşi, în condiţiile ţării noastre, a calităţii combustibilului, a avantajelor şi dezavantajelor fiecărui tip de combustibil, care poate fi cel mai raţional şi eficient combustibil.

Benzină
Avantaje în Moldova: funcţionare ritmică şi bine echilibrată a motorului, compatibilitate cu un diapazon mare de temperatură a aerului, calitate mai bună a carburantului la pompe
Dezavantaje în Moldova: cost mai mare de achiziţie, cifră mai mare de consum


Mult mai puţin pretenţioase, în general, şi mult mai compatibile cu calitatea reală a combustibilului de la pompă. Benzina, ca şi combustibil, are proprietăţi de vâscozitate şi ardere aproape identice atât iarna, cât şi vara, iar asta absolveşte proprietarii maşinilor cu motoare pe benzină de o serie de bătăi de cap. Bine întreţinut, un motor pe benzină va porni cu uşurinţă oricând, va ajunge destul de repede la temperatura de funcţionare, va genera vibraţii mai puţine în funcţionare şi va avea o durată de viaţă foarte lungă.

Unicul dezavantaj vine din cifrele de consum mai mari, care, în tandem cu preţurile mai ridicate, sporesc costurile necesare investiţiei în carburant. În ţara noastră am recomanda motoarele pe benzină familiilor în care automobilul nu parcurge un număr prea mare de kilometri lunar, sau, eventual celor care nu-şi fac griji de costurile carburantului.

Diesel
Avantaje în Moldova: cost de achiziţie mai avantajos ca al benzinei, consum mai mic al motoarelor, cuplu mai mare al motoarelor
Dezavantaje în Moldova: mici bătăi de cap pe timp de ger, necesitatea unei mai mari atenţii la calitatea carburantului


Motoarele diesel funcţionează la o compresie mai mare, aprinzând combustibilul prin presurizare, iar eficienţa de propulsare este mai mare. A nu se confunda însă compresia cu raportul de compresie. Compresia este, de fapt, presiunea creată în camera de ardere a combustibilul, în timp ce raportul de compresie reprezintă raportul dintre volumul camerei de ardere atunci când pistonul se află în cel mai coborât punct şi atunci când se află în cel mai de sus punct. Ambele valori sunt mai mari în cazul motoarelor diesel.

Presiunea mai mare a motoarelor diesel generează mai multe particule poluante, însă vor face abstracţie acum de partea ecologică. Prin urmare, un motor diesel de aceeaşi cilindree va aduce o cifră de consum mai mică decât a unui motor pe benzină, iar cu un preţ mai mic per litru, se realizează şi o economie substanţială.

Mai pretenţioase în Moldova sunt motoarele de ultimă generaţie, de standard Euro 5, care vor cu adevărat o motorină de calitate europeană, pe care încă întârziem să o avem şi noi la toate staţiile de combustibil. Primele elemente care ar putea avea de suferit în cazul unui combustibil necorespunzător sunt pompa de carburant şi, desigur, sistemul de injecţie. În cazul unui motor prea sensibil, vizitele la service cauzate de combustibilul prost ar putea deveni iritante şi costisitoare, fapt care ar anula economia realizată la pompă. Totuşi, de cele mai multe ori de vină nu sunt producătorii, ci calitatea combustibilului.

În Ucraina, problema calităţii diesel-ului este una mult mai dureroasă decât în ţara noastră, staţiile care comercializează combustibil cât de cât acceptabil fiind destul de rare. Prin urmare, o singură vizită în Ucraina cu una-două alimentări vă poate cauza o defecţiune a sistemului de injecţie pentru un motor diesel de generaţie mai avansată.

Totuşi, motoarele de clasificare Euro 4 şi mai jos nu au, de cele mai multe ori, nici o problemă vizavi de combustibilul din ţara noastră, sau, cel puţin, relevă aceste simptome mult mai rar.

Combustibilul diesel este mult mai sensibil la oscilările de temperatură, pe timp de iarnă acesta căpătând un grad mai mai mare de vâscozitate. De cele mai multe ori, acest efect fizic se evită prin aditivarea carburantului cu soluţii care împiedică coagularea acestuia. Totuşi, în cazul în care se întâmplă o dimineaţă extrem de geroasă, s-ar putea să existe şi zile în care motorul va fi pornit cu dificultate sau deloc.

O altă nuanţă a motoarelor diesel este timpul mai mare pe care acestea îl au nevoie pentru a ajunge la temperatura optimă de funcţionare. Totuşi, propulsoarele mai recente au reuşit să minimizeze acest efect prin instalarea unor bujii cu inducţie.

În condus, sunetul acestora poate fi uneori ceva mai deranjant, însă senzaţia cuplului mai mare este întotdeauna mai plăcută. La un număr de kilometri ceva mai mare, aceştia îşi demonstrează până la urmă raţionamentul investiţiei, şi au grijă de bugetul familie sau, eventual, de cel al companiei deţinătoare.

Gaz petrolier lichefiat
Avantaje în Moldova: cost de achiziţie avantajos, disponibilitate răspândită
Dezavantaje în Moldova: uzare mai intensă a motorului, combustibil mai puţin excelent ca şi calitate


Uşor de găsit, ieftin în cost. Staţiile de LPG sunt răspândite peste tot, atât în ţara noastră, cât şi în ţările europene. În mod tradiţional, costurile directe în achiziţia gazului LPG sunt cam la 50-55% faţă de benzină. Consumul este uşor mai mare la un motor care rulează pe LPG, cu până la 10-15%, însă costurile mai mici de achiziţie îi menţin avantanjul în faţa benzinei.

Există o percepţie printre proprietarii de automobile, precum că funcţionarea motorului pe gaz LPG „distruge” mai rapid motorul. În mare parte, percepţia este adevărată, pentru că uzura motorului este mai mare, iar durata de viaţă mai scurtă. Şi asta pentru că detonarea mai mare a combustibilului în cilindri se răsfrânge în primul rând asupra valvelor, în urma cărui fapt scade compresia şi eficienţa de lucru a motorului.

Există însă mai multe modele de maşini care vin echipate din uzină cu sistem LPG, iar în majoritatea cazurilor, aceste automobile au valvele motorului realizate dintr-un material ranforsat şi un sistem de injecţie adaptat. În cazul acestora, uzura motoarelor va fi aproximativ identică ca şi în cazul funcţionării pe benzină.

Un pericol mult mai mare vine din calitatea convertirii maşinii în regim bivalent, în cazul în care sistemul nu a fost instalat de uzină. Judecând după multitudinea de „service”-uri în aer liber care se declară maeştri în arta de a instala sisteme de gaz lichefiat, lucrul necalitativ al acestora poate însemna pericol pentru viaţă. Nu sunt nici foarte rare cazurile cu consecinţe ale unui lucru prost în instalarea sistemelor de gaz.

Un sistem cu adevărat calitativ nu generează nici cel mai mic miros de gaz în călătorii şi permite motorului să funcţioneze la fel de tactic. Totuşi, în cele mai multe din cazuri, emisiile din ţeava de eşapament ar putea păstra un oarecare miros. Dacă acesta e prea mare, atunci e cazul să verificaţi motorul – compresia poate fi scăzută esenţial, carbrantul nearzând complet în camera de ardere.

În general, motoarele de o cilindree mai mare suportă mai bine gazul lichefiat. Atenţie, însă! Nu încercaţi să convertiţi la gaz LPG motoarele turboaspirate – în marea majoritate a cazurilor e contraindicat. Aţi putea afecta ireversibil turbina şi performanţele motorului.

Prin urmare, cu un sisitem de gaz bine instalat şi cu un motor adaptat, un automobil care rulează pe acest carburant poate fi o adevărată afacere pentru bugetul proprietarului. Îl recomandăm mai ale pentru cei care parcurg un număr mare de kilometri sau pentru cei pentru care costul combustibilul este de o importanţă majoră.

Gaz natural comprimat
Avantaje în Moldova: cost de achiziţie avantajos, calitate bună a combustibilului
Dezavantaje în Moldova: disponibilitate mult mai restrânsă, uzare mai intensă a motorului (dacă nu este adaptat de uzină),


Spre deosebire de gazul LPG, gazul natural comprimat este comercializat la un număr mult mic de staţii, în mare parte concentrate în Chişinău şi Bălţi. Şi dacă gazul LPG este adus cu cisternele la staţii, atunci metanul vine prin aceleaşi conducte care livrează gazul în bucătăriile noastre. Transportarea prin conducte îl scuteşte de la o serie de „intoxicări” accidentale cu substanţe adiacente, păstrând la un nivel bun calitatea acestuia.

Ca şi cost de achiziţie, gazul metan păstrează încă un avantaj în faţa LPG-ului, rularea pe gaz metan costând între 40 şi 50% faţă de cea pe benzină. Ca şi în cazul LPG-ului, şi pentru metan motoare trebuiesc adaptate cu valve ranforsate, fapt realizat la modelele care vin din uzină cu un astfel de sistem. Cu un carburant mult mai curat, în stare gazoasă, cu valve şi sistem de injecţie adaptat, motoarele care rulează CNG vor avea o durată exploatare aproape identică celei din cazul în care ar fi rulat doar pe benzină.

Spre deosebire de LPG, o mare parte dintre motoarele turboaspirate ar putea fi convertite spre CNG, deşi vorbim mai mult de motoarele mai recent dezvoltate. Dezavantajul major al exploatări unui automobil cu CNG vine din lipsa unui număr mare de staţii. În cazul Chişinăului, numărul acestora poate permite rularea constantă în regim cotidian, în afara graniţelor ţării – în Romania spre exemplu – acesta lipseşte cu desăvârşite. În ţări precum Austria, Italia sau Germania reţeaua de staţii este mult mai răspândită.

Cu un sistem de gaz bine realizat şi bine instalat, nu se va sesiza niciodată izul de carburant. Îl recomandăm pentru maşinile familiilor care parcurg un număr mai mare de kilometri, sau pentru exploatarea comercială a maşinilor.

Care să fie alegerea, până la urmă?

Depinde de intensitatea şi scopul cu care exploataţi maşina. Cu cât parcurgeţi mai mulţi kilometri anual / lunar, cu atât mai adeverită este investiţia în rularea pe alţi carburanţi decât benzina – de la diesel spre gaz LPG sau CNG. Diesel-ul este mult mai adaptat exploatării cotidiene, cu tehnologii desăvârşite, iar eventualele probleme pot fi cauzate doar de o calitatea necorespunzătoare a combustibilului. O maşină diesel poate „arde”, însă, cu până la 20-30% mai puţini bani în consum şi nu generează incomodităţile pe care le poate genera gazul LPG sau CNG.



În cazul în care circulaţi şi mai mulţi kilometri, atunci cel mai indicat ar fi un automobil echipat din uzină cu sistem LPG sau CNG, chiar dacă îl achiziţionaţi la mâna a doua. Dacă exploataţi maşina mai mult local, atunci CNG-ul este mai indicat, pentru că veţi şti întotdeauna staţiile unde acesta este disponibil şi nu veţi avea incomodităţi. Dacă circulaţi pe distanţe mai lungi, atunci alegerea trebuie făcută în favoarea LPG-ului.

Şi în fine, în cazul în care maşina este, pentru Dvs., mai mult pasiune şi mai puţin calcule raţionale, atunci puteţi alege benzina. Rafinamentul de funcţionare a motorului va condimenta suplimentar plăcerea în condus.
COMENTARII (7)
Mihail
Chişinău
la 12 Septembrie 2011 - 11:44
in general nis una nui mai buna ca alta avind avantaje si dezavantaje in diferite situatii.
eu is pentru Diesel - da batai de cap pe ger cum ati spus pentru ca furnizorii nus oameni seriosi! da in mod normal cu dieselul nai probleme :)
0
0
Viorel
Chişinău
la 12 Septembrie 2011 - 13:57
Pai daca da sau nu bataie de cap pe ger motorul Diesel, depinde cum s-a scris in articol, de calitatea combustibilului, de uleiul folosit pe timp de iarna, de starea bujiilor incandescente si de starea bateriei. De mentionat pentru unii necunoscatori ca motorina nu ingheata la temperaturi joase, ci capata o vascozitate mult mai mare ( adica sa-i spunem mai popular se ingroasa/se coaguleaza) din cauza parafinei care se divide din motorina. De obicei asta se intampla daca folosesti motorina de vara, care in dependenta de caz, poate rezista pina la temperaturi de -15/-25 grade Celsius. Motorina de iarna insa, permite exploatarea la temperaturi si mai aprige, datorita unor aditivi care nu permit coagularea acesteia.
In privinta adaptivitatii la motorina din republica noastra, pot spune ca motoarele diesel de generatie mai veche, cu pompa rotativa suporta mult mai bine, chiar si motorina de calitate mai proasta, comparativ cu motoarele de generatie noua, cu injectie common-rail sau pompe-duze,la care se intalnesc probleme cu sistemele de injectie (pompe de inalta presiune, injectoare) si reparatia carora este foarte costisitoare, dar asta strict provine de la combustibilii necalitativi, astfel in mod normal si aceste motoare fiind foarte fiabile si chiar mult mai performante si ecologice comparativ cu cele de generatie veche.
Motoarele pe benzina mai rar sufera de aceste probleme, din cauza ca benzina in sine reprezinta un combustibil mult mai curat si care nu intalneste problema coagularii la temperaturi joase. Personal, daca ar fi sa exploatez o benzinara, m-as orienta spre motoarele de cilindree mai mica, dar turboaspirate, gen 1.4 TSI din grupul VAG, din cauza ca la aproximativ un acelasi nivel de consum (poate chiar si mai mic), obtii o putere mai mare si un cuplu mai mare, plus taxe si impozite mult mai mici.
0
0
Mihail
Chişinău
la 12 Septembrie 2011 - 18:41
Viorel si are uleiu , bujiile (halodnaia sfecika)si bateriia? dear si bacu sa stea la cald ca tati problema ii acolo!!! solearka se ingroasa in bac si chiar daca motoru ii cald mare treaba nu fashi :)
la diesel tat problema ii calitatea pe care cei de la noi nis pe departe no au pe timp de ger adic solutia seia chimica :)
0
0
Sorin Toderita
Chişinău
la 12 Septembrie 2011 - 21:43
Ma doare tare consumul de benzina caci fac cam 2000km pe luna motor 2.0 si mai mult prin ambuteiajele din centrul capitalei unde consumul este putin sub 12l, dar aducindumi aminte de permanentele plimbari in service cu masina anterioara care era pe diesel(ba pompa de combustibil, ba bugiile trebuie schimbate destul de des sau filtru, iarna mia plecat un senzor la motor) si toate sunt mai scumpe, miam facut un calcul ca ramii cu aceleasi cheltuieli.
0
0
Viorel
Chişinău
la 12 Septembrie 2011 - 23:04
Mihai, pai in mod normal, nu numai de calitatea motorinei depinde pornirea la rece. Sa luam uleiul, daca nu are indicii de vascozitate corespunzatori pentru anotimpul rece ( adica indicii SAE, exemplu: SAE 15W40), atunci motorul va porni mai greu, din cauza ca uleiul va fi mai ''ingrosat'' la temperaturi joase. Sa luam bujiile incandescente (свечи накаливания), care sunt elementele esentiale a pornirii diesel-ului pe anotimp rece ( intrucat arderea motorinei are loc prin comprimare), e de ajuns una sa fie defecta si deja motorul va porni mai greu ca de obicei. Sa luam bateria (acumulatorul), daca nu va dispune de energie destula sau va fi descarcata, atunci motorul va porni iarasi greu sau nu va porni deloc.
Si da, cum spui tu, e recomandat ca masina sa stea la cald (in garaj incalzit sau neincalzit) pe timp rece (in special iarna, la temperaturi joase), intrucat posibilitatea procesului de coagulare a motorinei este mai mica. Iar motorina nu numai in rezervor se poate ''ingrosa'', dar si-n furtunul de alimentare (care pleaca din rezervor spre filtru si pompa rotativa), in cel de retur (care pleaca de la pompa spre rezervor), in filtrul de motorina. Solutia cei chimica se numeste aditiv, si da is de acord, daca s-ar mai pune si aditivii corespunzatori si nu antigel, cum mai fac unii de la statiile de alimentare ar fi foarte bine.
Sorin, presupun ca ai avut masina cu diesel de generatie noua, gen sistem de injectie common-rail. Eu personal,am motorizarea diesel cu pompa rotativa, si nu am intalnit probleme de astea.
0
0
Vlad
Limassol, Cipru
la 12 Septembrie 2011 - 23:10
Sunt deacord ca motoarele pe diesel sunt cam costisitoare la reparatie, dar mult depinde unde te alimentezi. Am avut o toyota avensis pe diesel si nu am avut nici o problema cu motorul timp de 2 ani in care am parcus cam 80000 km, apoi mam alimentat in ukraina.....nam dovedit sa ajung acasa si deodata in service la schimbat "forsunshili". In rest am fost foarte multumit de masina...
0
0
Cazacu
Ialoveni, Moldova
la 19 Septembrie 2011 - 21:53
Am fi foarte recunascatori dac piataauto ar face ceva cercetari in privinta "cum vine petrolul in MD la ce preturi si firmele petroliere dac respecta legea in privinta stabilire pret...... " ca cam pretul a scazut la burse din cite se stie...
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!