GALERIE FOTO (25 IMAGINI)
După o serie lungă de tentative de a păstra în viaţă marca Saab, ieri consiliul de directori al producătorului a cedat sub presiunile celor de la General Motors şi a anunţat falimentul.
De astăzi, Saab este istorie. Chiar dacă managerii Saab reuşiseră să găsească investitori chinezi pregătiţi să investească în renaşterea mărcii suedeze pe un termen lung, ex-părintele american, General Motors, cu care Saab mai era legat printr-o serie de obligaţii, a fost împotriva acordului semnat între suedezi şi investitorii chinezi, blocând astfel şansa unui viitor luminos pentru Saab. La rândul lor, chinezii au declarat că investiţiile, atât de necesare pentru Saab, nu mai pot fi realizate din cauza complicaţiilor apărute cu americanii de la GM.
Dacă nu eu, atunci nimeni ăsta pare să fie sloganul după care au acţionat americanii în această situaţie. Conduşi de temerea că proiectele şi tehnologiile unor platforme precum Saab 9-5 ar putea ajunge pe mâna chinezilor, americanii au preferat să inducă marca suedeză într-o moarte forţată tocmai în momentul când aceştia îşi găsiseră salvarea, în loc să îi permită să se dezvolte sub umbrela chineză.
În aceste condiţii, unica decizie pe care au putut-o lua managerii Saab a fost cea de declarare a falimentului, în favoarea creditorilor şi acţionarilor Saab. Păcat! Noul Saab 9-5 s-a stins înainte de a răsări cu adevărat. Lumea auto are, de astăzi, cu o marcă activă mai puţin. Suedia, şi Europa la rândul său, vor avea încă o uzină pustie în Trollhattan, patria celor de la Saab, plus câteva mii de oameni rămaşi şomeri. Saab e isorie. Adio Saab! Ruşine GM!