Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Remember: aniversările auto ale lunii februarie

20 Februarie 2012 - 16:04
Ilie Toma
Remember: aniversările auto ale lunii februarie
Maşinile noi ne fascinează, fără îndoială, însă cele de odinioară reuşesc să ne trezească un fior cu totul deosebit, nu mai puţin intens. Ne-am gândit să dă azi startul unei serii de articole, care vor omagia modelele măreţe, care nu se mai produc demult, dar care au rămas adânc în memoria pasionaţilor de maşini. Astăzi aducem în vizor maşinile care marchează jubilee speciale în luna februarie a acestui an. Mercedes-Benz C 124, sau E Class Coupe, 25 de ani Acum 25 de ani, Mercedes-Benz lansa un coupe seducător, absolut irezistibil. Modelul purta numele de C124 şi este, de fapt, versiunea coupe a renumitei caroserii W124. Abia în 1993 modelul avea să primească numele de E- Class Coupe.

Faţă de sedanul W124, coupe-ul a avut modificări importante, deşi ambele împărţeau, în mare parte, acelaşi substrat tehnic. Ampatamentul coupe-ului fusese redus cu 85 mm faţă de sedan. Partea laterală, plafonul şi spatele maşinii au fost redesenate, astfel încât doar partea frontală era identică cu cea a sedanului.

Coupe-ul C124 reuşise să realizeze lucruri pe care multe coupe-uri nu pot să le atingă. Montanţii din faţă ai maşinii fuseseră ranforsaţi, iar cei din spate au crescut în dimensiuni, astfel încât inginerii au putut să scoată cu totul montanţii centrali ai maşinii, creând o suprafaţă vitrată unică formată de geamurile uşilor şi cele din spatele lor. Coeficientul aerodinamic al maşinii avea o valoare impresionantă pentru acele vremuri şi admirabilă chiar şi pentru cele prezente: de doar 0.28. Modelul debutase iniţial cu două motorizări, de 132 CP (230 CE) şi 180 CP (300 CE). Mai târziu, odată cu facelift-ul, germanii dezvăluiseră şi o versiune mai puternică, de 220 CP, cu motor de 3.0 litri, 6 cilindri şi 24 valve. Ceva mai târziu, apăruse o motorizare mai bugetară, cu 2.0 litri şi 122 CP, însă aceasta fusese exportată doar în Italia, apoi şi în Grecia şi Portugalia. Istoria a continuat cu noi motorizări şi noi revizuiri, până când producţia a încetat în martie 1996, la nouă ani după debutul său pe piaţă, În total, au fost produse la uzina din Sindelfingen 141,498 de exemplare ale modelului. Cea mai populară versiune, în acest timp, a fost 300 CE, căreia i-au revenit 43,986 exemplare.

Volvo 760, 30 de ani În februarie 1982, acum 30 de ani, Volvo lansa modelul 760 GLE. Neobişnuit pentru Volvo, însă un purtător fidel al caracterului mărcii. Modelul era lansat într-o perioadă dificilă pentru industria auto, dar şi pentru Volvo. Prima criză a petrolului abia trecuse, iar abia lansatul model 240 era criticat pentru probleme la calitatea asamblării. O ruşine majoră pentru un producător din acele timpuri, însă timpurile economice dificile făceau producţia la uzina din

Torslanda foarte scumpă, iar exportul maşinilor Volvo neavantajos. Prin urmare, suedezii îşi puneau mari speranţe în Volvo 760, care ar fi trebuit să le ofere un profit salvator în timpuri în care condiţiile economice se puteau schimba de la o zi la alta. S-a decis, prin urmare, că factorii-cheie pentru dezvoltarea noului 760, într-o astfel de situaţie, trebuie să fie eficienţa de consum, durabilitatea în timp, practicalitatea, izolarea fonică, designul şi performanţa. Modelul avea să aibă un ampatament cu 10 cm mai mare decât al fratelui mai mic – 240 – însă trebuia să fie cu 100 kg mai uşor, la aceeaşi lăţime! Din considerente economice, multe din componentele maşinii trebuiau să fie comune cu cele ale lui Volvo 240, cu perfecţionări minore. Tocmai de aceea, motoarele, transmisia şi suspensia au fost preluate direct. Designul maşinii a fost şi el subiect de dispută pentru o lungă perioadă, fiind aprobat abia în ultimă instanţă, atunci când şi partea tehnică era gata. Şeful de design Volvo de atunci, Jan

Wilsgaard, îşi dorea o caroserie hatchback. Designerii consultanţi, unii din ei din exteriorul companiei, propuneau caroseria sedan. Departamentul financiar al Volvo şi-a dorit unghiuri cât mai ferme, preferabil de 90 grade şi cât mai multe suprafeţe plane, pentru a reduce costurile de producere. Până la urmă, acelaşi Wilsgaard a adus în atenţie o idee aparent anonimă, de a crea un sedan cu lunetă aproape verticală, şi portbagaj cu margine verticală. Ideea a plăcut şefilor Volvo, apoi s-a dovedit că ea aparţinea chiar lui Wilsgaard... Conceptul de cutie pătrată s-a dovedit a fi şi practic, favorizând spaţiul interior, şi cel din portbagaj. Iar maşina neconvenţională a fost apreciată şi pentru plăcerea de a fi condusă. Volvo 760 era disponibil în 3 motorizări: un motor turbo în 4 cilindri, un V6 de 2.8 litri şi un diesel construit de Volkswagen, dar configurat de Volvo, cu 6 cilindri în linie.

Iar în scurt timp, design-ul pătrăţos a devenit şi identitatea Volvo. Iar modelul 760 a obţinut un succes extrem de necesar companiei, care a făcut posibilă revigorarea ei financiară. În 1990 modelul dusese actualizat şi primise o nouă denumire – 960, iar versiunea derivată, V90, a fost produsă tocmai până în 1998. Numai între anii 1982 şi 1990, un total de 221,309 exemplare de Volvo 760 au fost produse şi alte 1,009,393 unităţi sub numele 740, făcând din acest model una din cele mai de succes maşini suedeze din toate timpurile.

Volkswagen Kafer. Campionul de acum 40 de ani. Acum 40 de ani, Volkswgaen Kafer, renumita broscuţă germană, stabilea un record mondial, odată cu producerea exemplarului cu numărul 15,007,034 al modelului. Kafer devenea, astfel, cel mai popular model din istorie, iar marele eveniment era marcat de germani într-un mod corespunzător. Exemplarul aniversar a dat startul unei ediţii limitate, de 6,000 de exemplare, numită „Weltmeister” (campionul mondial, în traducere). Toate unităţile ediţiei limitate aveau aceleaşi caracteristici ca şi exemplarul care a stabilit recordul, fiind vopsite în culoare albastră-azurie, dotate cu roţi din oţel cu 10 spiţe şi emblemă aurie „Weltmeister”. Ediţia specială, creată în cinstea recordului, costa 6,930 de mărci germane. Puţini ştiu, însă Kafer-ul original a continuat să fie produs până în 2003 (!), fiind destinat în special pentru piaţa Americii de Sud în ultimii săi ani de carieră. În total, au fost produse 21,529,464 de exemplare!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (22 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter