REPORTAJ: O călătorie secretă în viitorul ingineriei Opel
29 Aprilie 2013, 12:20
La 10 aprilie 2013, General Motors
oferea un verdict promiţător pentru
viitorul Opel, angajându-se să
investească 4 miliarde de euro în următorii 3 ani, pentru ca Opel să lanseze, până în 2016, 23 de modele noi şi 13 propulsoare noi! Iar acum câteva zile, redacţia noastră a avut onoarea să fie printre foarte puţinele invitate în centrul de teste Opel din Dudenhofen, pentru ca inginerii să ne arate şi demonstreze motoarele şi transmisiile lor noi, care îşi vor face loc în viitor pe modelele mărcii germane! Ca întotdeauna, centrul de teste al unui producător este o locaţie cu nivel maxim de secretizare, fotografiatul şi filmatul fiind permis doar în anumite locuri, cu permisiune prealabilă. Deci, avem o călătorie oarecum secretă în viitorul ingineriei Opel, care ne dezvăluie cele mai gustoase
condimente din viitorul apropiat al
mărcii.

Prezentul, General Motors, şi viitorul comun

Şi noi, dar şi mulţi alte entităţi de
presă auto, spuneam adeseori că
politica centrală General Motors a
fost de foarte multe ori incoerentă în
raport cu regiunea europeană şi în
particular cu marca Opel (Vauxhall
pentru Marea Britanie). Aveam de
multe ori impresia că Opel se
transformase într-o povară nedorită
pentru General Motors, pe care
americanii uneori îşi doreau să o
susţină pe calea sa de reformare şi
revenire la profitabilitate, iar alteori
chiar ei o subminau şi marginalizau,
într-un soi de concurenţă internă
canibalică. Astfel, pornirile Opel au
fost de foarte multe ori retezate de
creierul central american, fapt care a
stăvilit serios dezvoltarea mărcii şi revenirea ei într-o albie firească a sustenabilităţii.

Ceea ce am descoperit de această
dată în centrul de teste din
Dudenhofen ne-a arătat o cu totul altă
abordare din partea General Motors.
Micky Bly (în imagine), Vice-Preşedin-
tele diviziei de inginerie a motoarelor
şi transmisiilor General Motors – un
american get-beget originar din
Michigan – ni s-a alăturat în Germania
pentru a ne spune mai multe despre
planurile centrale General Motors
vizavi de Opel. Se pare că, în sfârşit
americanii au înţeles că lupta internă nu face bine şi toate tentativele de subminare Opel trebuiesc eliminate. Or, decât să se ocolească „problema” Opel şi a poverii pe care o implică, americanii au decis în sfârşit să investească în această problemă, pentru a o transforma într-o soluţie,
de pe urma căreia ar profita întregul grup la nivel mondial. Americanii sunt hotărâţi să folosească potenţialul Opel pentru a dezvolta, împreună cu celelalte centre de inginerie la nivel global, noi platforme tehnice, noi motoare şi transmisii, îmbunătăţind calităţile tuturor vehiculelor General Motors, a tuturor mărcilor, unificând tot mai multe platforme şi devenind astfel mai competitivi. Astfel, dacă în 2010 General Motors avea la nivel global 30 de platforme tehnice distincte, dintre care doar 8 erau folosite la scară globală, atunci în 2014 vor exista 24 de platforme, dintre care 13 cu utilizare globală, iar în 2018 – doar 14 în total, toate fiind utilizate la scară globală!

Micky Bly a recunoscut el însuşi greşelile de politică pe care le-a făcut General Motors în trecut şi ne-a sugerat că, de acum înainte, Opel are undă verde să se pună serios pe treabă pentru inovaţii inginereşti, asistat de inginerii General Motors. Astfel, toate centrele de cercetare şi dezvoltare General Motors vor
funcţiona ca un organism comun, nu ca structuri concurenţiale. În Torino, Italia, Opel şi General Motors vor dezvolta motoarele diesel. La fostele facilităţi Pontiac din Warren, SUA, vor fi dezvoltate o parte din transmisii, iar în Russelsheim, Germania – o parte din motoarele pe benzină, la fel ca şi calibrarea şi integrarea finală a componentelor pe modelele de serie.
Astfel, pare să existe un teren profilic pentru dezvoltarea ingineriei valoroase în gama Opel şi General Motors în general. Dar inginerii Opel nu au stat cu mâinile încrucişate nici până acum. Din 2008 încoace, Opel a trecut printr-o transformare radicală de identiate, design şi calitate, toate noile modele aducând o sumă de valori mult mai plăcută posesorilor săi. Au apărut
între timp şi motoare noi importante, o parte din ele derivate din propulsoarele existente anterior – 1.4 Turbo (benzină), 2.0 Bituro (benzină), 2.0 Biturbo Diesel. Dar pentru un substrat tehnic ingineresc desăvârşit, Opel mai avea nevoie de propulsoare noi şi transmisii noi, moderne. Se cere acut un propulsor diesel care să înlocuiască bătrânul 1.7 CDTi, se cere un propulsor pe benzină intermediar între 1.4 şi 2.0, se cere o transmisie automată pentru clasa ultra-compactă, care ar putea fi montată pe modele precum Adam sau Corsa, dar şi o
transmisie automată modernă pentru viitoarea Insignia. Şi, de ce nu, poate şi transmisiile manuale ar putea fi îmbunătăţite, mai ales pentru clasa micuţelor compacte urbane?

Să vedem, deci, ce secrete de viitor ne deconspiră astăzi inginerii.
Motoare de viitor

De curând, cel mai nou model Opel – decapotabila Cascada – s-a lăudat cu un propulsor nou pe benzină, de 1.6 litri – 1.6 SIDI Turbo. Acesta
dezvoltă pe Cascada 170 CP şi
280 Nm, datorită funcţiei de overboost.
Mai nou, acum vreo două săptămâni
inginerii Opel au anunţat că acelaşi
motor îşi face loc şi sub capota lui
Zafira Tourer, livrând aceiaşi
parametri de putere şi cuplu.
Dar lucrurile nu se opresc aici. Noul propulsor face parte dintr-o nouă familie de motoare General Motors de talie medie, care vor putea avea capacităţi cilindrice diferite, cuprinse între 1.6 şi 1.8 litri, care vor putea fi aspirate natural sau turboaspirate şi vor beneficia de injecţie directă. Mai mult ca atât, noua familie de motoare este gândită pentru a fi compatibilă cu sisteme de propulsie hibride în viitor!
Primul reprezentant al noii familii – 1.6 SIDI Turbo – se conformează deja standardelor Euro 6 şi LEV2 şi promite cuplu foarte generos, emisii reduse şi un nivel redus al zgomotelor şi vibraţiilor. Mai mult ca atât, noul motor îşi propune să livreze senzaţii de accelerare lineară şi echilibrată, însoţită de un sunet care creşte direct proporţional, astfel încât condusul să devină plăcut şi antrenant.
Mai există un secret, însă, pe care inginerii ni l-au dezvăluit în premieră. Dacă pe cele două modele de producţie pe care noul motor şi-a făcut recent loc acesta dezvoltă un cuplu maxim de 280 Nm, atunci în curând va exista o altă versiune de performanţă a acestuia, care va oferi aceeaşi putere, dar cu un cuplu maxim mai mare, de 300 Nm. Această nouă versiune de motor va avea un design diferit al
turbinei, care, însoţit de modificări corespunzătoare în gestionarea electronică a motorului, va favoriza atingerea unui cuplu mai mare, pe o planjă mai mare de turaţii. Deci, surprizele performante îşi croiesc drumul spre aparaţia lor sub capota modelelor Opel!

Noi am avut ocazia să şi conducem acest nou motor 1.6 SIDI Turbo cu 300 Nm la activ. Propulsorul a fost montat pe o Astra obişnuită, de generaţie curentă, dar e vorba totuşi de un prototip folosit de ingineri pentru a studia compatibilitatea motorului cu modelul şi a-i analiza performanţele şi funcţionarea. Ei bine, din cei vreo 15 kilometri parcurşi la bordul lui Astra cu noul propulsor sub capotă putem să vă confirmăm că acesta livrează într-adevăr o senzaţie de accelerare lineară, cu un turbolag minim. Senzaţiile lui se apropie de actualul 1.4 Turbo, cu o diferenţă evidentă de putere şi dinamism. Activarea funcţiei de overboost de efectuează prin apăsarea completă a pedalei de acceleraţiei, într-un soi de kickdown. În acel moment, se face simţit un cuplu suficient de mare încât să propulseze
cu dinamism excelent o maşină de talia lui Astra. Chiar şi la un condus mai puţin extrem, motorul se simte foarte dinamic în reacţii şi elastic. Doar că nouă ni s-a părut destul de zgomotos. Plăcut de zgomotos, pentru că astfel înţelegi puterea mai bine. Dar totuşi, nu am simţit silenţiozitatea despre care vorbeau inginerii. Mai apoi ni s-a spus că prototipurile de la centrul de teste nu au lucrată izolarea fonică până la urmă, deci acolo se ascunde motivul, iar într-un viitor model de producţie senzaţiile acustice vor fi rafinate.
Mult mai revoluţionar ni s-a părut noul diesel 1.6 CDTi. Inginerii ne-au vorbit din start despre un nivel extrem de redus al vibraţiilor şi zgomotului – aspecte pentru rafinarea cărora la un motor diesel trebuie să se lucreze foarte mult. Am făcut o grimasă un pic sceptică, sub impresia proaspetelor senzaţii de pe benzinarul turbo, dar am zis că ne vom face o părere completă abia când îl vom conduce.

Noul motor diesel are o cilindree de 1,598 cm cubi, o arhitectură cu 4 valve per cilindru şi un raport de compresie de 16:1. Turbina sa este una cu geometrie variabilă, care îi permite reacţii mult mai prompte la aproape orice nivel de turaţii. În varianta sa iniţială, propulsorul aduce o putere de 136 CP între 3,500 şi 4,000 rpm şi un cuplu maxim de 320 Nm la 2,000 rpm. Acesta va înlocui atât propulsorul 1.7 CDTi, cât şi varianta mai puţin puternică a mai-marelui 2.0 CDTi.

Am devenit mai impresionaţi când ni
s-a spus că noul motor are patru arbori de contrabalansare în construcţia sa, meniţi să contracareze vibraţiile fireşti ale unui propulsor diesel. Pompa de ulei a motorului
poate funcţiona în două moduri – la
presiune joasă sau crescută, în
funcţie de turaţiile motorului şi sarcina
pe care acesta o are de învins.
Injecţia common-rail poate opera
până la o presiune de 2,000 bari, iar
injectoarele pot livra până la 10
pulsuri de injecţie pe durata unui
ciclu cilindric, pentru o combustie
cât mai rafinată şi echilibrată. În
special atunci când motorul va
funcţiona pe un timp foarte rece,
până la încălzirea sa, numărul
pulsurilor de injecţie va fi unul maxim,
pentru a se asigura funcţionarea cât
mai eficientă.
Există şi sistem de recirculare a gazelor, cu neutralizarea acestora cu ajutorul aditivului AdBlue. De asemenea, există filtru de particule pentru sistemul de evacuare a gazelor de eşapament. Aici nu putea să nu întrebăm direct inginerii despre una din problemele cu care se confruntă posesorii de motorizări diesel moderne în ţara noastră, motorizări ale multor mărci. La o calitate mai joasă a combustibilului diesel, piesele mai vulnerabile ale unui motor diesel sunt sistemul de injecţie şi cel de filtrare a particulelor, care pot avea de suferit supărător de des. I-am întrebat, prin urmare, dacă au luat în calcul şi o calitate mai joasă a combustibilului diesel în ingineria noului motor. Inginerii germani ne-au asigurat că sistemul de injecţie e pregătit să înfrunte o calitate foarte tolerantă a dieselului, însă ne-au menţionat că filtrul de particule e
ceva mai sensibil la calitatea combustibilului. Astfel, acesta a fost prevăzut pentru un standard Euro 5 al combustibilului diesel şi poate îndura pe termen lung chiar şi o calitate mai joasă, de Euro 4, dar ăsta e cam pragul minim pe care poate să-l accepte noul propulsor. Ocazional, zic germanii, motorul se descurcă şi cu combustibil ceva mai puţin calitativ, dar pe termen lung are nevoie de combustibil minim Euro 4, preferabil Euro 5 şi atunci cel puţin 160,000 km nu va avea nevoie de nici o intervenţie
decât schimbul de consumabile uzuale.

Ei bine, haideţi să cunoaştem pe viu noul diesel al celor de la Opel. Germanii ne-au oferit o Zafira Tourer echipată cu acest motor, în calitate de vehicul prototip. Trebuie să spunem că aici am rămas cu mult mai profund impresionaţi de senzaţiile livrate de propulsor, decât la benzinarul anterior. Motorul oferă într-adevăr o funcţionare perfect echilibrată, silenţioasă, fără pic de vibraţii nedorite. Am fi apreciat
acest propulsor cu notă maximă chiar dacă l-am fi găsit sub capota unui model BMW, dar aici, sub capota unui Opel Zafira Tourer, acesta ne lasă de-a dreptul fascinaţi! E la o diferenţă enormă faţă de trăncăneala zgomotoasă a actualelor CDTi-uri ale mărcii! E cu adevărat o nouă eră în istoria diesel-urilor Opel!
Transmisii de viitor

Inginerii germani au fost foarte generoşi şi în deconspirarea cutiilor de viteze secrete, care se află în stadiu de pregătire finală la Opel şi care îşi vor face loc în curând pe modelele mărcii.

Să începem cu cele destinate compactelor urbane. Opel Adam, Corsa şi Astra vor beneficia în curând de o nouă cutie de viteze manuală cu 6 trepte, prevăzută pentru motoare cu un cuplu de până la 235 Nm. Aceasta a fost elaborată cu un design compact şi bine calculat, cu lubrifiere inteligent direcţionată, astfel încât să fie maxim de eficientă, oferind în acelaşi timp senzaţii de cuplări precise, la orice temperatură de funcţionare. De asemenea, a fost perfecţionată funcţia de sincronizată şi s-a lucrat foarte mult la acuitatea ambreiajului hibraulic, astfel încât ingineria desăvârşită să ofere cu adevărat senzaţia unei cutii de viteze moderne, plăcute în manevrare, cu o înaltă precizie.
Noi am testat această cutie de viteze montată pe un prototip Astra. Curse scurte, manevrare fără efort şi o izolare excelentă faţă de vibraţii sau ciclurile de accelerare şi rulare în
inerţie – astea sunt senzaţiile pe care le oferă noua cutie de viteze. Mai mult ca atât, noi am avut ocazia să testăm transmisia şi pe un circuit de formă inelară de pe centrul de testare, folosit
pentru a accelera maşinile la viteze maxime, şi trebuie să menţionăm că noua cutie de viteze oferă aceeaşi precizie şi rafinament în funcţionare chiar şi la viteze de 180 km/h.
Cea de-a doua transmisie a viitorului, care a ajuns pe mâinile noastre, este destinată doar ultra-compactelor urbane, precum Opel Adam sau Corsa. Vorbim de o cutie de viteze robotizată cu 5 trepte, care e, de fapt, o manuală acţionată cu braţ robotizat. Aceste transmisii sunt printre cele mai ieftine în producţie dintre toate transmisiile automate, dar au şi un mare neajuns – şocurile simţitoare la schimbarea treptelor. Mai ales compactele urbane, cu motoare mici, vor avea şocuri deranjante atunci când transmisia va schimba o treaptă, pentru că la acest tip de cutii de viteze este imposibil să se evite întreruperea de transmitere a cuplului în timpul schimbării treptei. E adevărat, însă, că cifra de consum este de obicei foarte bună, pentru că transmisia este de fapt una manuală, care schimbă întotdeauna la turaţii optime.
Noi am testat un Opel Adam dotat cu această nouă transmisie. Deşi se simte efortul ingineresc de a minimiza şocul schimbărilor şi de a-l face cât mai rafinat, şocurile se fac simţite oricum şi deranjează, mai ales în primele momente de la volanul unei astfel de maşini. Pe linie dreaptă, şocurile sunt acceptabile şi oarecum fireşti, dacă e să comparăm senzaţiile cu o cutie de viteze manuală, însă la urcare în pantă transmisia începe să-şi evidenţieze mai mult neajunsurile,
sacadările fiind mult mai puternic
sesizabile, din cauza gravitaţiei fireşti,
care opreşte din viteza maşinii cât
timp se efectuează cuplarea unei
noi trepte. Nu se ajunge până la
absurdul în care cuplarea
să ţină prea mult, încât să fie după asta nevoie din nou de retrogradare, dar oricum există o stângăcie în funcţionare, care nu ne pare prea
atractivă ca produs final. Nouă nu ne place acest tip de transmisie şi noi am opta mai degrabă pentru o manuală clasică. Dacă se vrea automată pentru o ultra-compactă urbană, atunci o
transmisie cu raport continuu variabil este o soluţie de zeci de ori mai bună. Însă inginerii Opel ne şoptesc că o astfel de transmisie de-abia se află în stadiu de proiectare în familia Opel, şi o vom vedea abia peste câţiva ani buni.
Ni s-a oferit mai apoi şi o scurtă
surpriză. O Insignia OPC, care
primit padele de schimbare a
treptelor, dar care are montată
aceeaşi transmie automată obişnuită
cu 6 trepte. Inginerii au adăugat doar
padelele şi au lucrat la
perfecţionarea modului lor de operare.
Nouă ni s-a părut că lucrurile au fost
deja suficient de bine perfecţionate,
încât padelele să-şi facă loc şi pe
OPC-urile de serie. Aici totul
funcţionează foarte intuitiv, bine
calibrat, cu un înalt grad de
maturizare.
Şi în sfârşit, vine şi cireaşa de pe tort. O Insignia cu o nouă transmisie, prevăzută pentru motoarele puternice, cu cupluri de până la 400 Nm pe benzină şi 500 Nm pe diesel! Waw, zicem noi, e interesant! Câte trepte are? Opt! Da, Opel a dezvoltat o nouă transmisie automată cu 8 trepte cu propriile eforturi şi ne-a prezentat-o nouă, spre deliciul suprem. Aceasta are un ambreiaj cu convertor de cuplu şi operează cu o rapiditate admirabilă! Da, schimburile de trepte au loc rapid, insesizabil şi cu precizie maximă!
Cutia asta de viteze e cel puţin la fel de bună ca alte transmisii automate cu 8 trepte, existente pe unele modele Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, şi mai nou Chrysler... Şi aici se cam termină lista, iar în albia
mărcilor cu preţuri raţionale Opel va fi primul care va oferi o cutie de viteze automată cu 8 trepte! Insignia le va da astfel mari bătăi de cap concurenţilor săi principali în Europa – Volkswagen Passat, Ford Mondeo şi Peugeot 508!
Din toate secretele dezvăluite astăzi, în călătoria noastră în viitorul Opel, cele mai nuanţate cu fost cu siguranţă noul propulsor diesel 1.6 CDTi şi noua transmisie automată cu 8 trepte!
Deci, uite că Opel îşi va alinia în
curând ingineria cu liderii lumii auto,
iar unele condimente îi vor reda mărcii statutul de deschizător îndrăzneţ de drumuri!
PiataAuto.mdIlie Toma, din Dudenhofen, Germania
3
3,533
GALERIE FOTO (20 IMAGINI)
COMENTARII (3)
GRED
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 15:14
Oare ce-o fi insemnand AUDI in fundal ... este o logica cumva ? vor sa-i depaseasca ? :)
0
0
petro
Chişinău
la 29 Aprilie 2013 - 15:45
GRED: posibil.....
0
0
VB_1One
Floreşti, Moldova
la 29 Aprilie 2013 - 17:18
Vreau sa vad noua Zafira si cel mai tare Cascada!!!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!