Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Mercedes-Benz B-Class al redacţiei PiataAuto.md: ce a însemnat exploatarea de la 0 la 165,000 km

13 Iunie 2013 - 11:30
Ilie Toma
Mercedes-Benz B-Class al redacţiei PiataAuto.md: ce a însemnat exploatarea de la 0 la 165,000 km
De mult timp nu v-am mai bucurat cu review-uri ample ale automobilelor noastre redacţionale. Însă să ştiţi că în garajul nostru stau, deocamdată, aceleaşi două automobile contrastante – unul german şi altul japonez, unul cu siluetă aflată la limita unui hatchbak şi a unui monovolum de familie şi altul cu siluetă de sedan sport, unul axat spre eficienţă maximă, altul cu un motor aspirat natural de 150 de cai japonezi oneşti... Adică unul e Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENCY, achiziţionat de noi în 2009 cu 0 km la bord, şi altul e Mitsubishi Lancer X 2.0 150 CP, achiziţionat de noi la sfârşitul anului 2008, cu aceiaşi 0 km la bord. Astăzi vom vorbi despre maşina noastră germană, care a trecut printr-un proces de exploatare accelerată, însumând un parcurs total de 165,000 km în doar 4 ani de exploatare.

Ce înseamnă pentru o maşină germană modernă exploatarea ei în Moldova de la ieşirea din showroom până la atingerea a 165,000 km parcurşi? Cât de confortabilă şi practică este ea? Dar mai ales, întrebarea care ne provoacă pe noi toţi, cei condamnaţi să exploatăm maşinile în condiţiilor drumurilor autohtone – cât de fiabilă s-a dovedit a fi ea? Ce probleme am întâmpinat pe parcurs? Care s-au dovedit a fi punctele slabe şi care sunt punctele forte ale modelului? O altă întrebare, legată de specificul modelului achiziţionat de noi ţine de sistemul de propulsie bivalentă, pe bază de gaz natural comprimat sau benzină – cât de fiabil s-a dovedit a fi acesta? A fost afectat oare motorul de rularea în timp pe bază de gaz natural comprimat? O mulţime de întrebări, la care venim astăzi cu răspunsuri succinte dar cuprinzătoare!

Cum s-a păstrat aspectul exterior al maşinii?

Disputele dintre maşinile japoneze şi germane sunt infinite, dar în cazul maşinii noastre germane una din calităţile ei esenţiale, care şi-a dovedit valoarea în timp, e calitatea metalului utilizat în caroserie şi calitatea aplicării vopselei pe el. Chiar şi zonele de plastic, cum ar fi barele de protecţie, au aplicată vopseaua foarte calitativ, astfel încât aceasta rezistă şi la micile pietre care pot sări din spatele altor participanţi la trafic. Fie că vorbim de piese masive de caroserie, precum uşi, capotă sau hayon, fie că vorbim de colţuri mai puţin vizibile, aripi în care ajunge deseori apa, vopseaua îşi menţine stratul cu excelenţă şi caroseria e absolut integră chiar şi după 165,000 km parcurşi.

După fiecare spălătorie, atunci când maşina iese de pe poarta acesteia, B-Class îşi recapătă acelaşi luciu fermecător pe care îl avea la ieşirea din showroom. Da, chiar dacă are un parcurs onorabil, Mercedes-Benz-ul nostru îşi păstrează aspectul de nou, de care continuăm să ne bucurăm întotdeauna când maşina este curată. Deci, aici nu mai încape loc de îndoială, calitatea caroseriei şi a vopsirii ei este excelentă în cazul lui Mercedes-Benz B-Class.

Cum s-a păstrat aspectul habitaclului?

Ei bine, habitaclul este partea mai solicitată a unui automobil, mai ales dacă maşina a fost şi martora creşterii unui copil mic de la statutul de bebeluş de sub un an până la un puşti de grădiniţă. B-Class-ul nostru are un habitaclu cu tapiţerie textilă, şi trebuie să menţionăm că maşina nu a trecut niciodată pe la o curăţătorie chimică universală, care i-ar fi „înnoit” aspectul radical. Doar spălătorii auto obişnuite, cu aspirare obişnuită a scaunelor şi stropire cu substanţe de curăţare curentă. Acum, la 165,000 km, există câteva mici pete pe materialul textil al scaunelor faţă (paradox, nu a celor din spate, unde stă copilul, atunci când călătoreşte) şi din cauza lor ne bate gândul tot mai des să ducem maşina, totuşi, la prima ei spălătorie chimică, pentru a-i îndepărta micile „urme” de exploatare.

Calitatea propriu-zisă a materialelor textile s-a dovedit a fi, însă, foarte durabilă. Nu există nici o zonă de roadere, de porţiuni descusute sau rupte. Tapiţeria textilă este absolut integră.

Zonele de plastic şi polimer moale s-au dovedit a fi de asemenea calitative. Şi aici, pe alocuri, există mici pete care necesită o curăţare mai amplă, dar nicăieri nu există o adevărată problemă precum crăpături, dereglări de fixaje, sau roaderi. Uzuri vizibile se remarcă doar la covoraşul şoferului, care s-a ros în timp în zona de amplasare a piciorului drept, şi care ar necesita acum o înlocuire. Vom achiziţiona un set nou de covoraşe croite exact pe profilul maşinii de la distribuitorul oficial, întrucât acestea au un preţ foarte acceptabil acolo. O altă zonă de cu uzură mai vizibilă e cauciucul pedalei de frână, în zona dreaptă. Deoarece vorbim de o maşină cu transmisie automată, doar piciorul drept operează pedalele, şi în mod firesc călcâiul piciorului rămâne aproape nemişcat, în timp ce zona falangelor circulă de la pedala de acceleraţie spre cea de frână, apăsând-o mai mult din partea sa dreaptă. Poate e doar o manieră a noastră de operare a pedalelor, însă tocmai de aici vine şi uzura covoraşului, şi cea a cauciucului pedalei de frână.

Materialul textil cu care este acoperit plafonul şi-a păstrat de asemenea prospeţimea. Textilul portbagajului s-a dovedit a fi foarte practic în timp, putând fi uşor curăţat până la perecţiune chiar şi după o murdărire mai semnificativă. În rezultat, noi zicem că habitaclul lui B-Class s-a păstrat foarte bine în timp, iar după 165,000 km acesta încă mai arată proaspăt şi calitativ. O curăţătorie generală o să-i readucă în curând şi aspectul ideal de maşină nouă.

Cât de confortabilă şi practică s-a dovedit a fi maşina în timp?

Ca şi concept, idee şi practicism, B-Class-ul a continuat să ne uimească în timp şi să ne convingă că am făcut una din cele mai excentrice alegeri la acea vreme, dar în acelaşi timp şi una din cele mai bune alegeri. În 2009, când am achiziţionat noi acest model de la distribuitorul Mercedes-Benz în Moldova, în ţara noastră existau maxim 10 astfel de maşini înmatriculate. Astăzi, credem că numărul lor depăşeşte cu uşurinţă 120-150 de exemplare, inclusiv cele importate la mâna a doua. Poate şi multiplele noastre review-uri din proprie experienţă îndelungată i-au ajutat pe cei interesaţi să înţeleagă ce poate oferi această maşină, cert este că există şi o explicaţie practică pentru atractivitatea tot mai mare a modelului, astăzi deja doar pe piaţa vehiculelor de mâna a doua, întrucât în showroom-uri a venit o nouă generaţie.

Adevărul e că dimensiunile compacte exterioare îi favorizează o bună manevrabilitate în mediul urban, maşina fiind destul de agilă în trafic, iar spaţiile de parcare pot fi găsite mai uşor. Desigur, dimensiunile compacte îi favorizează şi un consum mai redus. În acelaşi timp, construcţia specifică a maşinii i-a asigurat un habitaclu extrem de spaţios, echivalent în lungime şi lăţime cu cel al unui E-Class şi chiar depăşindu-l pe acesta în înălţime. Pasagerii spate se lăfăiesc în spaţiul de care benficiază, iar lipsa unui tunel central deranjant le permite călătoriile în confort chiar şi a 3 pasageri. Mai mult ca atât, aceeaşi construcţie sandwich îi amplasează pe toţi ocupanţii ceva mai sus, senzaţia fiind similară cu cea de la bordul unui SUV compact atunci când se călătoreşte, şi mult mai puţin cu cea de la bordul unui monovolum. Deci aici Mercedes-Benz a ochit excelent.

Suspensia maşinii e axată spre un bun compromis între confort şi manevrabilitate. În mod normal maşina va reacţiona înghiţind moale denivelările drumului şi îşi va menţine excelent ţinuta pe drumuri bune, însă denivelările asfaltului autohton o pun în situaţii improprii, generând un ruliu mai mare a caroseriei dacă denivelările sunt prea pronunţate, ceea ce te face să reduci viteza pe aceste sectoare, şi atunci situaţia e mult mai plăcută.

Un confort deosebit maşina asta îl oferă în călătoriile de drum lung. Spaţiu pentru toţi ocupanţii, confort al unei suspensii moi, izolare fonică excelentă, portbagaj mare şi practic, motor eficient – toate ingredientele unei călătorii plăcute există. Iar scaunele faţă anatomice sunt într-atât de bine concepute, încât niciodată nu simţi vreo oboseală a spatelui la volan, chiar şi după mii de kilometri parcurşi! Noi am fost cu maşina asta într-o mulţime de ţări ale Europei, fâcând cel puţin vreo 40,000-50,000 km din experienţa ei pe arterele Europei. B-Class-ul nostru a călătorit mai multe ori prin România, Ungaria, Austria, Franţa, Germania, Elveţia şi chiar Monaco. Şi peste tot ne-a dus cu confort superb la bord.

Cât de fiabil s-a dovedit a fi Mercedes-Benz B-Class, de la 0 la 165,000 km?

Iată că ajungem şi la partea cea mai intrigantă a relatării noastre. Fanii maşinilor germane aşteaptă cu sufletul la gură, iar cei ai maşinilor japoneze abia aşteaptă un motiv să pună degetul pe rană. Despre maşina noastră japoneză şi fiabilitatea ei vom vorbi în următorul nostru review de curând, astăzi haideţi să vă relatăm despre fiabilitatea lui Mercedes-Benz B-Class W245. În primul rând, trebuie să spunem că absolut toate deservirile şi intervenţie de service, fără excepţie, le-am făcut doar la distribuitorii autorizaţi Mercedes-Benz, în mare parte la cel din Chişinău, Grand Premium. Chiar dacă cei doi ani de garanţie, cu deservire obligatorie la distribuitorul autorizat, au trecut acum doi ani, calitatea deservirii, profesionismul mecanicilor şi preţurile moderate ne-au convins că nu există nici un loc mai bun şi mai raţional de a ne deservi mai departe maşina în siguranţă, astfel că am continuat deservirile programate tot aici. În medie, o intervenţie programată de service se realizează cam o dată la 12,000 km şi costă între 2,000 lei şi 2,700 lei. Deservirile mai masive, care necesită şi schimbări de consumabile care se înlocuiesc mai rar, pot ridica preţul până la 5,000 lei.

Motorul maşinii noastre a primit întotdeauna doar ulei licenţiat de Mercedes-Benz, care e cu doar vreo 25 lei per litru mai scump ca un Aral sau Liqui Moly obişnuit, dar ne dă încrederea unei funcţionări ireproşabile identice pe toată durata parcursului. Filtrele de aer pentru admisia motorului au fost de asemenea întotdeauna originale, la fel ca şi filtrul de ulei şi chiar filtrele sistemului de aer condiţionat. Ultimul nu necesită schimbare la fiecare deservire tehnică, dar noi îl schimbăm ceva mai des decât media recomandată, din cauza prafului mai mare de pe drumurile Moldovei, în special cele interurbane. Un filtru licenţiat pentru sistemul de aer condiţionat şi ventilare costă aproximativ 700-800 lei.

Pe parcursul exploatării noastre am schimbat mai multe ori şi plăcuţele de frânare şi de asemenea am instalat întotdeauna plăcuţe originale Mercedes-Benz. Astfel maşina frânează întotdeauna previzibil şi mai ales la fel de silenţios, fără şuierături ruşinoase date de unele plăcuţe de clasă mai joasă. Pe puntea faţă setul de plăcuţe de frânare originale costă aproximativ 1,400 lei, în timp ce pe puntea spate – aproximativ 1,000 lei. Pe puntea faţă plăcuţele necesită a fi schimbate cam o dată la 32-36 mii km, în timp ce pe puntea spate acestea au fost schimbate cam o dată la 60-70 mii km.

Schimbarea uleiului în cutia de viteze automată este ceva mai costisitoare, dar şi aici am ales să punem doar ulei original, pentru a garanta funcţionarea ireproşabilă a transmisiei şi mai departe. Întregul volum de ulei necesar costă aproximativ 3,000 lei, la care se mai adaugă aproximativ 500 lei pentru manoperă. Această procedură e mult mai rară, însă, şi se face cam o dată la 60-90 mii km, în funcţie de estimările stării actuale a uleiului.

Pe la 120,000 km Mercedes-Benz B-Class a avut nevoie şi de o schimbare a curelei de distribuţie, iar odată cu ea şi a rolei de întindere a ei. Piesele şi manopera întregului proces ne-au costat sub 3,000 lei. Schimbarea bujiilor costă alte 1,200-1,400 lei. Şi aici, ca aproape peste tot, am optat doar pentru componente originale.

Excepţia de la regulă, adică locul în care am optat pentru un produs compatibil neoriginal, au fost amortiozoarele faţă, pe care le-am schimbat la aproximativ 90,000 km pentru prima şi unica dată. Amortizoarele originale veneau doar în set cu arcuri şi costau în set de două aproximativ 9,000 lei. Noi am montat amortizoare Bilstein cu permisiunea şi agrearea distribuitorului autorizat şi acestea şi-au făcut treaba excelent până la parcursul prezent şi încă mai continuă să o facă.

Pe puntea spate, cine îşi aminteşte review-urile noastre de la parcursurile mai mici ale maşinii, am avut experienţe mai ciudate. Încă de la vreo 3,000 km parcurşi abia, am mers la service pentru înlocuirea pe garanţie a amortizoarelor spate care produceau un sunet suspect. Situaţia s-a repetat de vreo 5 ori în primele 50,000 km! Părea o boală incurabilă a maşinii, care ne întrista. Apoi, pe la 65,000 km am efectuat ultimul schimb de amortizoare spate, de această dată plătind pentru ele, întrucât maşina ieşise din perioada de garanţie. Şi imaginaţi-vă că de atunci şi până astăzi avem aceleaşi două amortizoare care nu ne-au mai făcut probleme până astăzi, funcţionând fără bătăi de cap 100,000 km şi mai continuă să o facă! Noi credem că problema a fost una de calitate a unor partide primite de la furnizori de către Mercedes-Benz (apropo, producătorul amortizoarelor originale pentru B-Class e tot Bilstein), după care această problemă a fost remediată şi durabilitatea lor a fost cea scontată iniţiată de ingineri.

Tot pe la 90 mii km am schimbat cauciucurile de protecţie a planetare- lor pe puntea faţă, şi tot pe atunci am schimbat şi rulmenţii ambelor roţi faţă, bucşele, dar şi elementele de fixare prin rulmenţi braţelor roţilor faţă (renumitele „шаровые опоры”) . Acestea din rumă ne-au costat aproximativ 800 lei pentru fiecare roată, şi am optat pentru componente originale. Perioada în care le-am schimbat e una absolut firească, mai ales în condiţiile drumurilor noastre, deci noi nu tratăm schimbările acestor componente de suspensie ca un defect, ci ca o înlocuire firească a consumabilelor.

Dintre elementele optice de iluminare, schimbare mai frecventă o necesită becurile fazei scurte a farurilor. Acestea au o viaţă relativ scurtă, de aproximativ 30-35 mii km, după care eşti anunţat pe calculatorul de bord că tocmai ţi s-a ars becul stânga sau dreapta. Becurile nu costă mult, aproximativ 150 lei la calitatea lor cea mai bună, dar accesul pentru schimbarea lor e foarte incomod şi necesită o murdărire bună, de asta, în măsura disponibilităţii, noi le încredinţăm aceste operaţii reprezentanţilor distribuitorului oficial. O singură dată s-a ars becul de poziţie din blocul optic faţă drept, în rest toate elementele de iluminare sunt aceleaşi ca şi în prima zi, nici unul din ele neavând nevoie de înlocuire.

Şi totuşi, au existat intervenţii neprogramate? Care sunt micile bătăi de cap ale modelului? Da, există şi astfel de aspecte. În primii 50,000 km problema cea mai deranjantă ţinea de amortizoarele punţii spate, care au necesitat înlocuiri repetate. Dar apoi problema a dispărut în totalitate şi astăzi nu ne mai deranjează cât de puţin. Un aspect specific al modelului este acel că suspensia maşinii necesită o reglare mai frecventă a unghiurilor şi geometriei, din cauza drumurilor noastre. Practic, noi facem o verificare şi o reglare a geometriei roţilor cam la fiecare revizie programată, sau maxim la 15-20 mii km parcurşi prin Moldova. Procedeul nu e foarte scump, costând până la 250 lei la distribuitorul oficial şi doar acolo îl şi facem. De asemenea, un alt punct mai sensibil sunt jantele de aliaj uşor – compoziţia acestora e adaptată pentru calitatea drumurilor europene, astfel încât drumurile noastre le cam şifonează din perfecţiunea geometriei lor. În mod normal, deteriorarea geometriei unei jante ar presupune în Germania schimbarea ei, unde o asemenea situaţie poate avea loc doar după un accident. La noi, însă, mai ales pe drumurile primăvăratice, o abordare mai agresivă a unei gropi poate face maşina să considere că a nimerit într-un accident, deschizând automat şi uşile. Prin urmare, vă imaginaţi că aceste şocuri au urmări şi asupra jantelor. Există în Chişinău, însă, o companie care utilizează o tehnologie foarte eficientă de corecţie a jantelor atâta timp cât acestea sunt doar imperfecte ca formă geometrică, dar nu şi crăpate, şi noi am încercat-o cu succes de mai multe ori. Astfel, cam două ori pe an, după primăvară şi în momentul schimbării anvelopelor de iarnă, recurgem şi la o astfel de corecţie, care costă câteva sute de lei, dar ne scuteşte să cumpărăm alte şi alte jante noi de multe mii de lei, fiecare din ele. Şi cam aici sfârşesc aspectele cu mici probleme ale maşinii. Dacă ne-ar fi întrebat cineva la 50,000 km ce părere avem de maşinile germane, aveam să le răspunem rezervat, din cauza vizitelor frecvente la service cu puntea spate. Dar odată ce acea problemă s-a rezolvat, părerea noastră despre maşină a continuat să se îmbunătăţească substanţial. Astăzi, după 165,000 km parcurşi, putem aprecia germanul nostru Mercedes-Benz B-Class ca o maşină cu o fiabilitate mai mult decât decentă. Motorul şi transmisia au funcţionat întotdeauna perfect, motorul fiind şi astăzi complet etanşat, fără pic de urmă de uzură. Proprietarii maşinilor cu parcurs mai mare se întreabă, de obicei, dacă maşinile lor consumă ulei de la o deservire la alta. Ei bine, motorul nostru funcţionează absolut perfect şi nu necesită nici o picătură de ulei între deserviri! Şi asta în condiţiile în care, din cei 165,000 km parcurşi, noi estimăm că cel puţin 130,000-140,000 km au fost parcurşi pe bază de gaz natural comprimat! Astfel, sistemul pe propulsie pe gaz, instalat din uzină, şi-a demonstrat superioritatea inginerească şi inofensivitatea pentru durata de viaţă şi fiabilitatea motorului! Apropo, abia acum, la o ultimă deservire tehnică, noi am văzut că cele 5 rezervoare de gaz natural comprimat ale maşinii sunt realizate din fibră de carbon! Rezistenţă sporită şi greutate redusă! Bravo germanilor, zicem noi!

Un alt criteriu care bate în fiabilitatea maşinilor e sistemul electric. Rateurile acestuia se pot lăsa cu multe probleme în cele mai diverse aspecte. În cazul maşinii noastre, nu am avut nici cea mai mică problemă în toată durata de exploatare de natură electrică. Ah, de fapt, vă putem zice una, care s-a dovedit a fi falsă. După o spălătorie abundentă, angajatul de acolo a vrut să spele bara de protecţie spate cu hayonul deschis pentru a o curăţa total, iar astfel a nimerit ceva apă în zona de închidere a hayonului, acolo unde există senzorul de închidere a acestuia. În rezultat, în următoarele 24 ore, până s-a scurs toată apa de acolo, probabil, calculatorul de bord ne tot anunţa fals că hayonul e deschis. Am fost şi la service atunci şi ne-au confirmat că problema e una falsă şi temporară. De atunci nu s-a mai repetat niciodată.

Eficienţă

După 165,000 km parurşi, putem să spunem mult şi despre eficienţa în consum a modelului. Motorul aspirat natural de 2.0 litri de sub capotă, deforţat de ingineri de la 136 CP la 116 CP pentru a avea aceeaşi putere în ambele regimuri de condus, funcţionează întotdeauna la capacitate mai mică decât cea maximă a sa, fiindu-i astfel asigurată durabilitatea şi eficienţa. În regim de condus pe benzină, B-Class-ul nostru indică un consum real de aproximativ 9.0-9.5 litri/100 km în oraş, 6.7 litri în regim extra-urban şi 7.5-7.8 litri/100 km în regim mixt. Dar noi conducem mult mai mult pe bază de gaz natural comprimat, pentru că de asta am ales această motorizare. Putem să vă spunem un lucru impresionant – consumul mediu global real al ultimilor 63,000 km, păstrat în calculatorul de bord al maşinii, este de 5.3 kg/100 km, echivalentul a aproximativ 6.9-7.0 metri cubi de gaz la 100 km. La 9 lei preţ actual al gazului, costurile reale în consum ale acestui model se cifrează la aproximativ 62 lei per 100 km! Şi acum când sumăm toate acele calităţi de confort, practicism, şi calitate la un astfel de consum, ajungem ca concluzia că Mercedes-Benz B-Class W245 B170 NGT BlueEFFICIENCY e una din cele mai deosebite, plăcute şi raţionale maşini pe care şi le poate dori o familie tânără, care parcurge mulţi kilometri anual!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (19 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter