Producătorul chinez CATL anunţă bateria LFP cu densitate energetică mult mai mare, care poate încărca 600 km în 10 minute
27 Aprilie 2024, 20:21 Redacţia PiataAuto.md
Producătorul chinez CATL a anunţat oficial noua baterie Shenxing Plus, o baterie cu compoziţie LFP, adică litiu-fier-fosfat, care are o densitate energetică mult mai mare decât cele de până acum şi care poate încărca energie suficientă pentru 600 km în doar 10 minute. Toate aceste cifre pot fi adevărate în anumit context, dar e nevoie să intrăm un pic mai adânc în subiect ca să vedem care e saltul tehnologic cel mai important adus de noua baterie.
De fapt, noi am scris despre această baterie acum trei săptămâni, atunci când producătorul chinez de maşini Zeekr s-a lăudat cu recordul la cea mai rapidă încărcare a unei maşini electrice în China. Spuneam atunci că e vorba de o baterie LFP produsă de CATL din seria menţionată de mai sus şi spuneam că parametrul-cheie, promis de producător, era puterea de încărcare 4C, adică bateria poate fi încărcată cu o putere de 4 ori mai mare decât cifra capacităţii sale în kWh. Spre exemplu, dacă o baterie are 100 kWh capacitate totală, 4C ar însemna o putere de încărcare de 400 kW.
Acea baterie de pe Zeekr avea 95 kWh capacitate şi ar fi trebui să atingă 380 kW, însă în realitate a fost mult timp peste 540 kW, atingând un maxim de 546,5 kW şi astfel a încărcat de la 10% la 80% în doar 11 minute şi 28 secunde, punând energie suficientă pentru 473 km.
Aşadar, tot acest record a scos în evidenţă cumva producătorul Zeekr drept primul cu o maşină care a putut atinge asemenea putere şi viteză de încărcare, dar i-a eclipsat pe cei de la CATL, care au creat baterie şi care cu siguranţă o vor mai furniza şi altora. Aşa că acum CATL a anunţat această baterie ca un produs nou evouat cu sufixul de Plus, şi i-a subliniat din nou promisiunea de a fi capabilă de o putere de încărcare 4C. Iar ca să sune mai convingător această putere, s-a anunţat că în 10 minute poate fi încărcată o cantitate de electricitate suficientă pentru 600 km.
Cifra asta e aparent contradictorie cu cea obţinută de Zeekr, pentru că e ipotetică şi depinde de cât consumă acea maşină electrică, pentru a putea spune dacă energia pusă în 10 minute îi va fi suficientă sau nu pentru 600 km.
Bateria celor de la Zeekr a fost încărcată timp de 11 minute şi 28 secunde cu 66,5 kWh, ceea ce în cazul lui Zeekr nu era suficient pentru 600 km. Însă dacă am avea o baterie de 150 kWh, precum cea de pe Nio ET7, care îi asigură acelui model o autonomie clară de circa 1.070 km şi mai mult, testată în viaţa reală, atunci pentru 600 km ar fi nevoie de 84,1 kWh. Încărcarea la putere 4C pentru o baterie de 150 kWh ar însemna o putere de 600 kW, iar în China există deja încărcătoare care pot livra această putere. În 10 minute, se pot pune teoretic a 6-a parte din 600 kWh, deci 100 kWh. Chiar dacă în mod practic puterea ar mai scădea, tot s-ar reuşi ca în cele 10 minute să se încarce 84,1 kWh necesari pentru 600 km. Şi astfel afirmaţia CATL de 600 km în 10 minute devine veridică.
Deci vorbim până la urmă de o baterie impresionantă şi cel mai impresionant e că asemenea puteri au fost atinse cu o baterie LFP, considerată când mai înapoiată decât litiu-ion obişnuit. La fel de impresionantă e densitatea energetică a noii baterii, anunţată acum de CATL, de 205 Wh/kg, care e la nivelul bateriilor foarte performante litiu-ion.
Asta mai înseamnă că acum CATL i-a depăşit şi pe cei de la BYD cu bateriile lor de tip LFP din familia Blade, care ajung până la 190 Wh/kg. Astfel, la 205 Wh/kg, o baterie de 95 kWh va cântări 463,4 kg, iar una de 150 kWh — 731,7 kg. Iar întrucât bateriile LFP costă mult mai puţin în producţie, saltul tehnologic şi competitiv e evident.