ABB şi Epiroc au creat primul sistem de fire electrice dintr-o mină de mare adâncime pentru camioane miniere cu pantograf

26 Aprilie 2024, 18:00
Redacţia PiataAuto.md
Propulsia electrică la vehiculele miniere mari, care operează în carierele de suprafaţă sau în subteran, în mine, nu e un lucru absolut nou şi e folosit de mult timp, atât de vehicule cu baterii, cât şi cu vehicule care au bobine mari de cablu pe care-l desfăşoară pe sute de metri distanţă. Pentru că minele şi carierele sunt arii oarecum limitate, conexiunile prin cablu pot fi fezabile, iar uneori la suprafaţă există şi o reţea de fire electrice superioare, la care camioanele miniere se pot conecta cu un pantograf şi astfel se pot alimenta din mers, la fel ca un tramvai, locomotivă sau troleibuz. Ei bine, acum compania suedezo-elveţiană ABB, împreună cu cei de la Epiroc, au creat primul sistem de asemenea fire electrice trasat adânc în subteran, pentru ca şi acolo camioanele să poată înainta cu conectarea pantografului.
Trasarea de fire e simplă la suprafaţă, pentru că se montează stâlpi cu braţe de susţinere a liniei şi nu prea există limitări. Dar într-o mină subterană e mult mai dificil să se facă acest lucru, pentru că e nevoie de înălţime adiţională, care lipseşte de multe ori, şi totodată e nevoie de o înălţime relativ stabilă, iar apoi şi lucrările de fixare a acestor linii de tavanele de piatră ale minelor nu sunt tocmai simple.
Foto: Camion electric cu pantograf, folosit la suprafaţă

Totuşi, cei de la ABB au reuşit să traseze un întreg sistem de asemenea fire în adâncul minei Kristineberg din nord-vestul Suediei, o mină operată de compania Boliden. Galeria subterană prin care vor circula camioanele electrice coboară la peste 90 metri adâncime, având o lungime de 800 metri şi o declivitate de 13%.
Camioanele care vor circula pe aici sunt Minetruck MT42 SG, produse de cei de la Epiroc, iar acestea au fost adaptate pentru a putea fi conectate cu pantograful şi a-şi putea încărca bateriile în mişcare. În mod normal, acestea dispun de baterii pe care le încarcă staţionând.
Foto: Sistem cu rolă de cablu, folosit în prezent în unele cazuri în subteran

Capacitatea acestor baterii e de 375 kWh, ele cântăresc 4.950 kg iar durata de încărcare de la 0 la 90% e de 3 ore, ceea ce le taie din timpul productiv de muncă. Acum, însă, noile fire din subteran le vor permite să se încarce în timp ce muncesc, astfel încât nu vor mai trebui să staţioneze.
Foto: Aşa arăta un camion minier Epiroc înainte de modificările aplicate acum

Camioanele miniere ale celor de la Epiroc sunt din clasa de 42 de tone şi sunt dotate iniţial cu motoare electrice de la ABB, prin urmare şi acest parteneriat a fost realizat foarte organic. Cei de la ABB au echipat acum camioanele şi transformatoarele potrivite pentru ca încărcarea să poată avea loc prin pantograf, de la firele de pe tavanul galeriei minei. La coborâre, camionul va regenera electricitatea şi o va pune în baterii, iar la urcare îşi va lua necesarul de energie din firele de deasupra. Eventualele surplusuri sunt transmise în firele electrice la coborâre, pentru a putea fi utilizate de alte camioane la urcare, cum se întâmplă şi în reţelele urbane de troleibuze.
Sistemul e unul nou, care nu a fost aplicat încă în nicio mină de mare adâncime din lume, spune cei de la ABB, dar odată elaborat, dă posibilităţi imense pentru toate minele de a-şi reduce impactul de CO2 şi a putea comanda camioane electrice cu baterii mai mici, reducând astfel la fel de mult impactul de la fabricarea acestor camioane.
Acum, odată cu construirea acestui prim sistem, cei de la Boliden au comandat 4 camioane electrice autonome şi un sistem similar de fire şi pantografe pentru o mină alăturată, Raviden. Acel sistem va fi mult mai mare, galeria subterană având deja 5 km lungime şi coborând până la 750 metri adâncime în pământ. Suedezii spun că acest sistem are toate şansele să devină în curând noua normalitate pentru vehiculele miniere, înlocuind o mare parte din capacitatea şi mărimea bateriilor, dar şi firele şi mecanismele de rulare a lor, folosite în prezent.
0
5,240
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!