ANALIZĂ: comparăm noile motoare 1.6 diesel în lumea auto TDI vs dCi vs CDTi vs i-DTEC
20 Mai 2014, 13:00
Ultimii ani am fost martorii mai multor lansări de motoare diesel de nouă generaţie în lumea auto, cu o cilindree de 1.6 litri. Evident, propulsoarele diesel de o asemenea cilindree sunt focusate în
primul rând spre publicul european, fiind menite să aducă o eficienţă maximă în consum şi emisii minime, calităţi cooptate şi cu un dinamism demn de cele mai multe ori. Haideţi să vedem, însă, cum arată noile motoare diesel de 1.6 litri în comparaţie directă!
Volkswagen 1.6 TDI
Noul motor diesel de 1.6 litri (1,598 cm cubi) al celor de la Volkswagen, din familia EA 288, a fost un deschizător de drumuri în acest sens, fiind lansat primul dintre motoarele pe care le analizăm astăzi, dar fiind, în acelaşi timp, o evoluţie a motorului cu aceeaşi cilindree mai vechi, disponibil pe modelele compacte ale grupului. Menirea lui a fost de a înlocui vechiul şi arhicunoscutul motor 1.9 TDI, care avea 8 valve şi o eficienţă bună pentru vremea sa, dar care îmbătrânise moral şi tehnic. Noul motor 1.6 TDI vine cu o arhitectură cu 16 valve, injecţie common rail de generaţie nouă şi turbocompresor, precum şi sistem de recirculare a gazelor. Propulsorul dispune de asemenea de sistem de gestionare termică specială în momentele de pornire, pentru o încălzire mai rapidă, precum şi de o pompă de lichid de răcire dezactivabilă. În cele mai multe cazuri motorul este cooptat şi cu un sistem start/stop. Pompa de ulei funcţionează în două nivele de intensităţi, în funcţie de solicitări, eficientizând astfel folosirea energiei de mişcare a pieselor motorului. Lansat iniţial cu
valori de putere de 105 CP, astăzi este disponibil mai ales în versiunea de 110 CP, disponibili între 3,200 rpm
şi 4,000 rpm cu un cuplu maxim de 250 Nm, între 1,500 şi 3,000 rpm. Consumul mixt declarat pe un Volkswagen Golf, spre exemplu, oscilează între 3.2 litri/100 km pe ediţia BlueMotion şi 3.8-3.9 litri/100 km pe ediţiile obişnuite.
Opel 1.6 CDTi
Noul motor al celor de la Opel e unul din instrumentele esenţiale în ofensiva inginerească europeană a mărcii, iar pentru dezvoltarea lui s-au depus eforturi imense şi meticuloase, astfel încât produsul final să depăşească sau să echivaleze cel puţin principalii concurenţi şi să aducă o satisfacţie în exploatare. Motorul a fost poreclit dieselul şoptitor, sau whisper diesel, datorită funcţionării deosebit de silenţioase şi ritmice. Propulsorul are o cilindree de 1,598 cm cubi şi o arhitectură de 4 cilindri în linie, cu 16 valve. Din arsenalul de tehnologii încorporate fac parte sistemul de gestiune termică specială, componente cu coeficient redus de rezistenţă la frecare, turbină cu geometrie variabilă, patru arbori de contrabalansare, pompă de ulei cu funcţionare în două regimuri, sistem common-rail şi injecţie directă, precum şi sistem de recirculare a gazelor. În prezent, e disponibil cu puteri de 110 CP sau 136 CP, cu valori ale cuplului maxim de 300 şi, respectiv, 320 Nm. Pe un Astra hatchback, noul motor oferă un consum mixt
de 3.7 litri/100 km în varianta de 110 CP şi 3.9 litri/100 km în cea de 136 CP. Redacţia noastră a avut ocazia
superbă, de o funcţionare ritmică, plăcută şi silenţioasă şi de o eficienţă foarte bună.
Renault 1.6 dCi
Noul motor diesel de 1.6 litri al celor de la Renault vine să ofere o alternativă renumitului 1.5 dCi, dar şi să muşte dintr-o nişă mai generoasă de potenţial dinamic. Cea mai răspândită versiune a lui dezvoltă 130 CP la 4,000 rpm, cu un cuplu maxim de 320 Nm la 1,750 rpm. Motorul poate fi găsit sub capota mai multor modele ale alianţei Renault-Nissan, de la Scenic şi Megane facelift, la noua generaţie Nissan Qashqai, unde l-am probat şi noi pe viu şi l-am simţit deosebit de echilibrat, silenţios şi elastic. Din pachetul de tehnologii înglobate, motorul dispune de injecţie directă, rampă common-rail mecano-sudată de carburant, sistem de management termic, sistem de recirculare a gazelor la presiune joasă, canal de admisie bicameral, sistem start/stop, pompă de ulei cu insensitate variabilă, sistem de răcire cu circulaţie transversală. Pe un Renault Megane facelift, noul motor oferă o medie de consum
de 4.0 litri/100 km în regim mixt. Mai mult ca atât, Renault a pregătit şi o versiune biturbo a acestui motor, care va livra 160 CP şi 380 Nm!
Honda 1.6 i-DTEC
Inginerii Honda declară că au porni de la zero proiectarea motoarelor i-DTEC de 2.2 litri şi 1.6 litri, având scopul creării unui motor rafinat, dar foarte eficient şi conştiincios faţă de mediu. Motorul de 1.6 litri, în special, a fost proiectat anume pentru piaţa europeană, şi pretinde a fi cel mai uşor motor din segmentul său. Greutatea redusă a fost atinsă datorită grosimii reduse a pereţilor cilindrilor, de doar 8 mm, dar şi a arhitecturii inteligente. Motorul foloseşte o turbină Garrett de generaţia a 4-a, cu geometrie variabilă, iar turaţiile ei şi geometria sunt controlate cu precizie de creierii electronici ai maşinii. Sistemul de injecţie este unul solenoid de origine Bosch. Există, de asemenea, şi un sistem de recirculare a gazelor, de presiune joasă. Motorul a fost montat iniţial sub capota lui Civic, unde oferă un consum suprinzător de 3.6 litri/100 km în regim mixt, apoi şi sub capota lui Civic Tourer şi chiar Honda CR-V. SUV-ul celor de la Honda e şi modelul pe care am gustat şi nou din calităţile noului motor şi îi menţionam eficienţa foarte bună şi funcţionarea ritmică, dar şi necesitatea acceptării unor calităţi dinamice mai rezervate, dar demne, pe un SUV de talia lui CR-V. Suntem
siguri că pe hatchback-ul Civic motorul dă senzaţii mult mai vioaie.
Care motor impresionează mai mult?
Ei bine, toate cele patru motoare sunt noi şi beneficiază de inginerie modernă, cuplată cu o serie de tehnologii noi, iar pe 3 dintre ele noi le-am şi probat. Despre motorul celor de la Volkswagen nu ne vom da cu părerea deocamdată, dar din celelalte trei, motorul celor de la Renault ia marea apreciere din partea noastră, or
noi îl considerăm foarte avansat la capitolul inginerie, senzaţii de condus, rafinament şi eficienţă! La foarte mică distanţă urmează, zicem noi, motorul celor de la Opel, cu o elasticitate comparabilă şi calităţi dinamice foarte bune, la care se mai adaugă şi o silenţiozitate impresionantă. Motorul celor de la Honda ne-a produs senzaţii comparabil de plăcute, dar puterea mai mică denotă un oarecare conservatorism specific mărcii nipone
la capitolul diesel, conservatorism dictat, poate, de obsesia admirabilă a celor de la Honda pentru fiabilitate desăvârşită în orice condiţii de exploatare. Dacă fiabilitatea este criteriul principal al unui motor diesel pentru Dvs., şi dacă îl mai şi exploataţi cu combustibil de calitate neverificată, atunci poate anume asta ar trebui să fie alegerea Dvs.