Cine sunt cei trei moldoveni, care au transformat Dacia Logan în automobil electric

26 Septembrie 2020, 22:05
Ilie Toma
Acum o săptămână, vă informam că o echipă din moldoveni a dezvoltat un kit ce transformă orice Dacia Logan într-un automobil 100 % electric, în cadrul unui proiect, susţinut de Universitatea Tehnică din Moldova. Am fost onoraţi să vedem că subiectul a stârnit un interes enorm, tocmai de aceea am vrut să-i cunoaştem pe cei trei moldoveni şi să le aflăm povestea, cine sunt, de unde vin, ce au făcut până acum şi cum de au ajuns să muncească la un proiect atât de special în Moldova? Şi ştiţi, povestea acestor oameni este şi mai incredibilă şi fascinantă decât prima ştire, a creării Daciei electrice!
Pentru a-i cunoaşte, am mers la centrul ingineresc Fablab, acolo unde e laboratorul lor de muncă şi unde e exact locul care să adăpstească şi să suţină dezvoltarea unor asemenea idei inginereşti în Moldova. „Puteţi să veniţi oricât de târziu, practic, noi suntem în fiecare zi până pe la 9-10 seara cel puţin” — ne-a comunicat Oleg Sargu, unui dintre cei trei membri ai echipei.
Oleg Sargu e născut la Străşeni, dar a făcut universitatea în SUA, la Georgia Insitute of Technology, trăind 12 ani în State. La începutul carierei sale a avut tangenţe cu marina mecanică, iar ulterior a gestionat companii de logistică, inclusiv departamentele lor tehnice. Şi întotdeauna a avut o pasiune aparte pentru automobilele electrice.
Acum 4 ani a revenit în Moldova şi în urma unor prime contacte cu rectorul Universităţii Tehnice din Moldova i s-a propus să vină în fruntea centrului Fablab. Era însă în căutarea unor proiecte provocatoare, interesante, în care să se implice alături de alte minţi inginereşti, ca să facă lucruri mari împreună. Aşa a ajuns să-i cunoască pe ceilalţi doi camarazi, iar la scurt timp după ce proiectul actual a luat startul, a plecat din funcţia de şef la Fablab tocmai pentru a se putea dedica în totalitate muncii la proiect.
Maxim Conoplin a absolvit Coventry University din Marea Britanie, iar pentru britanici Coventry e inima industriei lor auto de la începuturi până astăzi. Tot ce are Marea Britanie mai bun în lumea auto s-a născut cam pe acolo. Până şi în prezent centrul de inginerie al Jaguar Land Rover e situat în Coventry, iar celelalte facilităţi importante sunt localizate în aceeaşi regiune, foarte aproape.

Maxim a fost şcolit de renumitul Steve Harper — un designer de origine britanică, care a muncit la proiecte pentru nenumărate mărci auto, dar poziţia care l-a consacrat a fost şef de design al platformelor la Volvo Cars. Anume la Volvo, Harper a fost cel ce şi-a pus creativitatea la treabă pentru modelele C70, C30, S80, XC90 facelift din 2006, S60 de generaţie precedentă. Şi Steve Harper i-a fost iniţial profesor de universitate moldoveanului Maxim Conoplin.
Ulterior, Harper şi-a creat propria companie de design, numită SHADO — care se descifrează ca Steve Harper Automotive Design Organization. Maxim a avut ocazia să muncească la SHADO, fiind încadrat într-un proiect de creare de la zero până la forme finale a unui concept, sub egida lui Harper. Conceptul a fost făcut atunci la comanda unui investitor chinez, fiind totodată şi o oportunitate de a antrena membrii echipei cu experienţă preţioasă. Maxim zice că, dacă ar fi muncit atunci pentru o companie mare, probabil o echipă ca a lui era focusată la un singur component de pe maşină, sau la o singură zonă, în timp ce ei au putut face totul, de la schiţă şi modelare în argilă până la produs final, iar asta a fost o experienţă de nepreţuit.

După acel proiect, o mare parte din membrii echipei fie au mers în China sau Singapore ca să muncească direct pentru comanditar, fie colaborează de la distanţă. Ultimii 4 ani asta face şi Maxim Conoplin, colaborează cu partenerii săi din Singapore pentru tot soiul de proiecte automotive, unul mai interesant ca altul, care l-au format şi mai mult ca un profesionist desăvârşit la standardele adevărate ale industriei auto globale.
Noi vă spuneam anterior că acel kit de conversie pentru Dacia Logan a fost parte a unui proiect mai mare, şi acest proiect a apărut în Moldova tot oarecum la iniţiativa lui Maxim, după ce el a propus investitorului din Singapore dezvoltarea unor vehicule electrice, pe etape, până la faza în care kit-uri şi chiar vehicule finale ar putea fi puse în producţie şi vândute pe piaţă. Maxim era în Moldova în acel moment şi şi-a dorit să facă asta aici, acasă, împreună cu alţi oameni talentaţi. Aşa i-a întâlnit pe ceilalţi doi, şi tot datorită lor a fost posibil de obţinut sprijinul Universităţii Tehnice şi adăpostirea echipei lor în unităţile Fablab. Paralel, Maxim continuă să livreze proiecte pentru partenerul său din Singapore, înainte de pandemie existând perioade luni întregi când pleca în Singapore pentru a munci la unele proiect, apoi alte luni muncind din Moldova la distanţă, ori din alte locaţii ale lumii, precum China, Malaysia, Indonesia, India, etc.

Victor Damaschin este acel om din echipă care e cel mai tehnic dintre toţi — şi zicem asta pentru că toate echipele faimoaselor start up-uri din lume au câte un om, care e un pic mai retras la prima vedere, dar e mintea aia tehnică, ce face lucrurile să funcţioneze. Victor a absolvit UTM-ul din Moldova, masteratul l-a făcut în Rusia, dar are deja o experienţă uriaşă în domeniul mecatronicii şi opticii, muncind în special cu roboţii industriali. A fost în China de mai multe ori, ajutând la programarea a asemenea roboţi industriali, a avut multe alte episoade de colaborări despre care povesteşte cu o modestie admirabilă. A fost în Moldova când s-a pregătit totul pentru Fablab, ajustând uneltele şi maşinăriile de pe aici.
Şi de mai bine de zece ani avea un vis de a crea o maşină electrică în garajul său, prin conversie de la una obişnuită. Îşi găsise chiar şi o maşină cu forţele proprii. Însă când i-a cunoscut pe ceilalţi doi, şi-a dat seama că-n echipă pot face mult mai multe, decât singur în garajul lui. Aşa că s-a alăturat cu mare entuziasm acestui proiect. Şi datorită condiţiilor oferite de Fablab au putut avansa, în sfârşit în realizarea eficientă a ideilor lor.

Proiectul durează deja de aproape doi ani, iar noi am avut ocazia să vedem şi prototipul secret al produsului final principal din cadrul proiectului, dar din păcate nu putem să vi-l arătăm la etapa asta, ci putem doar să vă spunem că marile surprize abia urmează. Dacia Logan e prima etapă de conversie, de testare a viabilităţii şi creare a celui mai accesibil kit de electromobilitate, aplicabil pentru maşini bugetare.
Exemplarul Dacia, care a fost convertit la electromobilitate, le-a fost oferit de către o companie de taxi, cu ideea ca ulterior compania să primească electromobilul, fără vreo plată implicată la mijloc. Dar cei trei au înţeles că munca va dura ceva mai mult, iar compania nu era foarte dornică să aştepte, aşa că au cumpărat Dacia la un preţ acceptabil pentru binele proiectului.
Tot ceea ce au realizat ei acum pe Dacia, acel kit de care vorbeam în ştirea de acum o săptămână, este acum în proces de testare, iar paralalel se vor îmbunătăţi şi componentele, pentru că motorul de 41 CP e un minim de putere decent, dar recomandabil ar fi ceva mai puternic. Între timp, şi preţul bateriilor litiu-ion a scăzut simţitor, şi ar putea fi viabilă şi ideea unei baterii mai sofisticate. Cert este că scopul echipei e să definitiveze un produs final accesibil, interesant pentru companii sau entuziaşti care ar vrea să-şi convertească maşinile bugetare, eventual rulate, în electromobile, iar odată cu asta cei care ar comanda un asemenea kit să poată şi alege câteva versiuni de putere, de exemplu.

Am ieşit afară cu cei trei şi am văzut Dacia pe viu. Victor a şi pornit maşina şi a circulat un pic cu ea în curtea Fablab, maşina funcţionând foarte stabil deja după primele teste. Iar entuziasmul băieţilor e tot mai mare, cu o singură remarcă importantă pentru soarta de mai departe.
Dacia e fascinantă, fără îndoială, dar miza cea mare e prototipul secret pe care l-am văzut în interior. Acolo e o creaţie 100% electrică, proprie de la forme până la concept şi utilitate, şi de succesul ei depinde soarta întregului proiect. Dacă produsul final, primul exemplar, va fi primit călduros de public şi vor exista ulterior vreo 20 de pre-comenzi cel puţin, atunci investitorul din Singapore e gata să finanţeze punerea în producţie a acestuia de mai departe, iar Moldova ar putea avea primul automobil produs cu adevărat în ţara noastră, şi nu unul obişnuit, ci electric! Dar până la finalizarea primului prototip mai e ceva de muncă. Aşa că noi toţi ar trebui să aşteptăm ceva magnific în curând! Noi l-am văzut pe viu, în secret, şi vrem să vă spunem că nu e vorba de vreo idee banală şi obişnuită. E ceva genial şi logic în acelaşi timp, şi imediat cum îl vezi zici două lucruri — în primul rând „Wow!”, pentru că nu-ţi vine a crede că în Moldova s-a putut face aşa ceva, iar în al doilea rând îţi dai seama imediat că pentru el va exista chiar din start cerere, aici, în ţara noastră, pentru că cei trei au gândit foarte practic şi logic şi au creat exact ce ne-ar trebui nouă, la nivel de ţară!
V-am intrigat? Sperăm că da! Noi vă promitem că vom urmări îndeaproape şi vă vom informa despre evoluţia muncii celor trei moldoveni talentaţi! Mai mult ca atât, s-ar putea ca ei să aibă nevoie şi de suportul nostru al tuturor, ca să ducă această muncă la o finalitate frumoasă, şi dacă va fi cazul unei asemenea nevoi de ajutor din partea noastră, a tuturor, a celor mulţi, vă vom da de ştire! Pentru că cei 3 merită ajutaţi şi susţinuţi! Pentru că ceea ce fac ei nimeni altcineva n-a avut curajul şi priceperea s-o facă în Moldova! Pentru că ei sunt oamenii, care ne vor face într-o zi un pic mai mândri de ţara noastră decât suntem azi! Deja ne fac mai mândri! Dar ce urmează va fi un sentiment din acela, demult uitat, al faptului că Moldova are minţi şi echipe geniale, care pot face lucruri măreţe!
4
19,175
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!