Secretele legendarei Volga cu motor V8, creată pentru KGB

29 Aprilie 2021, 20:33
Ilie Toma
Mulţi ani despre existenţa acestei maşini se vorbea în şoaptă. Era o legendă transmisă în folclor, existenţa ei fiind secretizată, pusă la îndoială sau chiar negată. Azi, însă, existenţa acestui model de Volga nu mai e o taină, ci un fapt confirmat, însoţit de o mulţime de curiozităţi!
În primul rând, deşi arată ca o Volga GAZ-M21, numele oficial de uzină era GAZ-M23. În al doilea rând, versiunea asta cu motor V8 a apărut în anul 1962 şi a fost creată nu pentru oamenii de rând, ci pentru serviciile speciale ale statului, în speţă KGB. Dar, legenda e cât se poate de adevărată!
Uzina GAZ a primit ordinul de a începe dezvoltarea Volgăi cu motor V8 în anul 1959, atunci când deja fusese lansată frumoasa Chaika GAZ-13. Acea maşină avea un motor V8, iar crearea Volgăi cu V8 era dictată de două necesităţi statale: pe de o parte, Chaika avea nevoie de maşini de însoţire, care să aibă aspect mai modest, dar să fie la fel de rapide, iar pe de altă parte, KGB-ul se tot ţinea de spionat ambasadori străini pe la Moscova, care, fiind diplomaţi, aveau dreptul de a circula cu maşini occidentale, mult mai rapide decât cele standard din URSS de la sfârşitul anilor 50.
Tocmai aşa a luat naştere Volga GAZ-M23, care a preluat V8-ul de pe Chaika. Cutia cu care acesta a fost cuplat era una automată, în anul 1962, or, şi GAZ-13 avea o cutie automată. De fapt, era o cutie cu construcţie „inspirată” foarte mult de la o cutie Ford din acea vreme, având 3 trepte, numărul de 3 fiind uzual pentru acei ani.
Aşadar, motorul V8 avea o cilindree de 5.5 litri, dezvolta 195 CP şi 412 Nm pe Volga GAZ-M23, iar acceleraţia de la 0 la 100 km/h dura sub 16 secunde — o cifră demnă în acele timpuri. Viteza maximă era de 170 km/h, comparabilă cu cea a sedanurilor germane sau americane! Or, spre exemplu, Mercedes 220 SE avea un motor de 115 CP, BMW 3200 — un motor de 140 CP, Opel Capitan — unul de 90 şi doar Jaguar MK II 3.8 livra mai mult, 220 CP.
Iar secretomania din jurul acestei Volga era cât se poate de adevărată. Deşi a apărut în 1962, despre Volga asta ştiau doar cei speciali. Nicăieri în presă nu se menţiona de existenţa ei.
Deşi pe din afară maşina arată identic cu un GAZ-21, inginerii au trebuit să facă modificări constructive de adaptare. Iniţial, V8-ul nu încăpea pur şi simplu sub capotă. Apoi s-a decis schimbarea unghiului acesteia, cu ridicarea ei la 2 grade. Apoi, inginerii îşi doreau să scoată două ţevi de eşapament, dacă tot aveau motor V8, dar li s-a interzis. Nu trebuia să existe nici un indiciu pe din afară despre motorul diferit de sub capotă!
Pentru ca maşină să nu derapeze nedorit cu roţile spate, în portbagaj s-a montat o bară grea de metal, care cântărea 120 kg! În total, maşina asta a devenit cu circa 350 kg mai grea decât o Volga obişnuită, primind şi noi arcuri, mai rigide, care trebuiau să facă faţă greutăţii şi să-i asigure o manevrabilitate mai bună în viraje. Frânele maşinii au rămas aceleaşi, însă, iar asta făcea ca manevrarea ei să necesite multă prudenţă şi profesionism.
Azi ştim şi exact câte asemenea exemplare Volga s-au produs între anii 1962 şi 1970: exact 603 la număr. Suficient de multe încât să ajungă în dotarea a tot soiul de departamente KGB şi ale altor structuri. Dar suficient de puţine, încât astăzi să rămâne un număr şi mai mic dintre ele şi să fie nişte exemplare foarte vânate de colecţionari!

Sursa foto: zr.ru
0
527
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!