Ce înseamnă disciplina de motorsport Extreme-E şi cât de intrigante pot fi cursele din acest campionat

31 Decembrie 2021, 12:58
Ilie Toma
În ultimii ani, în special în anul curent, s-ar putea să fi auzit tot mai des despre Extreme-E şi despre implicarea parţială sau dorinţa de implicare a unor producători în aceste curse. Şi dacă sună tot mai des şi tot mai multe nume sunt implicate, înseamnă că trebuie să existe ceva interesant acolo, nu? Nouă ne place, însă, să descriem lucruri complicate într-un mod simplu, pe care să-l perceapă toţi. Şi aşa cum explicam mai devreme în acest an ce înseamnă paralela electrică a Formulei 1, numită Formula E, vrem prin acest articol să cunoaştem cu toţi mai bine ce înseamnă Extreme-E, care e conceptul acestui campionat, ce bolizi concurează acolo, ce s-a întâmplat în 2021 în această disciplină de motorsport şi la ce să ne aşteptăm în 2022.
Aşadar, ce este, în esenţă, Extreme-E? E un campionat cu curse desfăşurate în condiţii dificile, similare raliurilor de offroad, de unde şi partea cu „Extreme” din nume său, iar cealaltă parte, cu „E”, vine de la propulsia electrică a tuturor bolizilor participanţi. Deci, cursele Extreme-E sunt curse în offroad, de dificultate medie, ca de raliu, dar cu bolizi electrici. Şi, deşi despre Extreme-E se vorbeşte de câţiva ani buni, de fapt primul an, în care a avut loc un campionat de Extreme-E, a fost 2021. Aşa că totul e încă foarte proaspăt, la început.
În Extreme-E toţi bolizii participanţi sunt la fel la nivel tehnic. Deci, nu e vorba de nişte limite tehnice impuse de organizatori, iar echipele să fie lăsate să-şi construiască bolizii în cadrul acelor limite, ci vorbim efectiv de exact acelaşi bolid, construit de aceeaşi companie aleasă de organizatori pentru toate echipele. Bolidul din anul 2021 s-a numit Odyssey 21 şi a fost produs de Spark Racing Technologies, bateria fiind livrată de Williams Advanced Engineering. Astfel, oricât de plictisitor ar suna asta, toate echipele primesc acelaşi bolid identic, şi sunt lăsate să-şi personalizeze doar carcasa exterioară a caroseriei, făcută din fibră de sticlă, atât la forma ei, cât şi la felul în care şi-o vopsesc.
Un asemenea bolid din Extreme-E are 4.4 metri lungime, 2.3 metri lăţime, şi 1.87 metri înălţime, având şi o gardă la sol de 45 cm, cu o cursă a suspensiei de 38.5 cm. Datorită geometriei sale ce îmbină siluetele de SUV şi buggy, acest bolid poate urca pante de până la 130 procente, ceea ce înseamnă 53 grade. Cântăreşte 1,780 kg cu tot cu bateriile de la bord.
Bolidul are un sistem de propulsie electrică, aşa cum spuneam, ce însumează 550 CP, fapt care-i permite să accelereze de la 0 la 100 km/h în numai 4.5 secunde. Bateria de la bord e gândită în primul rând să poată asigura un flux constant enorm de energie, flux care ajunge la 470 kW la această baterie. Tocmai de asta, deşi are 54 kWh capacitate totală, doar 40 kWh sunt utilizabili.
Şasiul bolizilor e aproape în întregime făcut din niobium, un metal cu numărul 41 din tabelul de elemente periodice al lui Mendeleev, care e la fel de dur ca şi titanul, dar e un conductor bun şi cântăreşte puţin.
Anvelopele sunt identice, doar de origine Continental, compania germană fiind unul din fondatorii cursei. Fiecare echipă, însă, primeşte doar un set de anvelope pe cursă şi două uzate din cursa precedentă, ca un fel de manifest faţă de utilizarea raţională a resurselor, cu grijă faţă de mediu.
Apropo, bolizii electrici sunt încărcaţi şi ele doar cu energie verde, produsă pe baza tehnologiei de pile de hidrogen, prin utilaje de care dispun organizatorii.

Cum are loc un campionat, pe parcursul unui an, cât curse cuprinde el? Ei bine, Extreme-E conţine doar 5 curse pe parcursul unui an calendaristic, şi a unui campionat. Aceste 5 curse au loc în diferite locuri ale planetei, care ar fi afectate de schimbarea climatică, ele fiind alese pentru a sensibiliza opinia publică. Totodată, sunt alese pentru a fi cât mai diverse şi a corespunde celor 5 componente ce formează ideea diversităţii generale:

Desert X Prix — cursa de deşert — care a avut loc în Arabia Saudită în 2021

Ocean X Prix — cursa oceanică — care are loc pe malul unui ocean, pe nisip şi vegetaţie de plajă şi s-a desfăşurat în Senegal în 2021

Arctic X Prix — cursa arctică — care are loc în condiţii de zăpadă şi preferabil gheţari şi a avut loc în Groenlanda în 2021

Island X Prix — cursa insulară — care are loc pe o insulă cu relief provocator de pietre şi murdărie şi a avut loc în Sardinia în 2021

Jurassic X Prix — cursa în relief preistoric, prin noroi şi sol dificil — a avut loc în Dorset, Marea Britanie, în 2021.
Trei dintre locurile de desfăşurare a curselor din 2021 au fost schimbate faţă de planul iniţial, din cauza contextului pandemic, iniţial planificându-se o cursă în Nepal, Asia, şi alte două curse în America de Sud.

E foarte curios şi conceptul Exteme-E de deplasare de la o cursă spre cealaltă în locaţiile de pe glob alese. Organizatorii transportă tot echipamentul necesar curselor, toţi bolizii, la bordul unei nave, numită St. Elena. Nava a fost construită în 1990 şi a servit până în 2016 serviciului poştal regal din Marea Britanie iniţial, servind şi ca vasul de legătură între oraşul Cape Town din Africa de Sud şi insula St. Elena a Marii Britanii din Atlanticul de Sud. Nava nu e electrică, dar a fost modernizată amplu de când a ajuns în proprietatea organizatorilor Extreme-E. Motoarele operează pe bază de diesel maritim de sulfură scăzută. Nava are două motoare a câte 6 cilindri, Mirrless Blackstone K6, care dezvoltă câte 3,640 CP fiecare.
Apropo, nava are 62 cabine, în care pot dormi 175 oameni. O echipă de 50 oameni munceşte la bordul ei în timpul deplasărilor, ca staff permanent.

Revenind la campionat, curse şi echipe, în campionat participă 9 echipe cu câte 1 bolid fiecare. În fiecare echipă sunt doi membri — o femeie şi un bărbat, dar ei nu au rol de pilot şi copilot, ca în raliu, ci sunt ambii piloţi şi fac schimb la volan. La mijlocul cursei cei doi membri coboară şi fac schimb între ei.
Lucrurile incredibile vin când intrăm în esenţa fiecărei curse. Se fac doar două ture, de obicei, cu excepţia circuitului mai scurt din Marea Britanie, unde s-au făcut 3. Bolizii nu sunt lăsaţi să circule toţi 9 odată, ci concurează câte 3, după care mai urmează nişte competiţii intermediare de consolare ca la concursurile de la şcoală, iar la final 3 bolizi cu cel mai bun timp din cele 3 curse participă la o finală scurtă între ei. Sincer vorbind, toată încurcătura asta a fost necesară pentru a lungi programul unei curse, că altfel imaginează-ţi cât de repede ar sfârşit o cursă de Extreme-E cu doar 2 dure şi 9 maşini puse simultan pe acelaşi traseu.
Lungimea unui tur în Extreme-E variază de la o locaţie la alta, fiind în jur de 7 km în mod normal, doar traseul cursei din Dorset, Marea Britanie, având mai puţin, 3.8 km. Deci, efectiv, într-o cursă normală de Extreme-E bolizii parcurg circa 15 km în total, iar primii mai parcurg vreo 7 km în plus, ajungând la vreo 20-22 km în total. Aşa arată viitorul motorsportului în epoca mobilităţii electrice, ce mai!
Ca şi timp de cursă, de obicei cursa de bază durează 21-25 minute, iar cei care ajung în finală mai merg încă jumătate din acest timp, deci încă vreo 11-13 minute. Maşinile nu încarcă bateriile pe parcursul unei curse, fireşte, că la cât de puţin merg ca şi număr de kilometri, ar fi derizoriu să mai aibă nevoie de reîncărcare, iar cu bateria electrică nu se pot face pit-stopuri de 2-3 secunde ca la Formula 1.
În 2021 în Extreme-E au concurat 9 echipe, aşadar, cele mai cunoscute dintre ele fiind echipa celor de la ABT Cupra, susţinuţi şi de Audi, Veloce Racing, Hispano Suiza Xite Energy, dar şi echipele care poartă numele a doi foşti piloţi de Formula 1, care le-au co-fondat — Jenson Button şi Nico Rosberg, iar o altă echipă, Team X44, e fondată de multiplul campion de Formula 1 Lewis Hamilton!
Învingătoare în campionatul din 2021 a fost echipa lui Rosberg, Rosberg X Racing, urmată de echipa lui Hamilton, Team X44, iar echipa lui Jenson Button a ajuns pe locul 3. Deci, 3 echipe fondate de piloţii de Formula 1 au dominat primul campionat din Extreme-E.
Din cauza amânărilor şi schimbărilor de plan în context pandemic, ultima cursă Extreme-E din 2021 a avut loc abia acum două săptămâni în decembrie 2021. Planurile organizatorilor pentru 2022 sunt măreţe, tot cu 5 curse, tot cu 9 echipe, dar ele le-a putea fi date din nou peste cap de evoluţii neaşteptate sau de iritarea echipelor participante faţă de impactul final al campionatului din cauza acestor amânări. La nivel de locaţii planificare pentru 2022, se speră că se va putea ajunge şi-n America de Sud, iar la capitolul arctic — în Islanda sau Groenlanda. La nivel de echipe, însă mai multe din ele îşi evaluează acum impactul şi s-ar putea schimba lista celor participante în 2022, în funcţie de concluziile la care vor ajunge. Abt Cupra şi-a confirmat continuarea participării, iar între timp şi McLaren şi-a oficializat intenţia de participare. Pentru Abt Cupra şi producătorul Audi din umbra lor, însă, experienţa din acest an la Extreme-E a însemnat şi acumularea de experienţă pentru adevărata provocare serioasă pe care o au în faţă chiar în primele zile anului 2022, când vor participa cu un bolid electrificat la Dakar. Acolo e vorba şi de un range extender, însă oricum, experienţa de la Extreme-E e una unică şi preţioasă pentru ei.
Aşadar, cam asta înseamnă în zilele noastre acest nou campionat Extreme-E, care se impune tot mai rezonant la nivel de comunicare, pentru că se pliază pe tendinţa de electromobilitate şi grijă faţă de planetă. Marea întrebare e dacă aceste curse propriu-zise, a câte două ture, vor reuşi să ţină publicul captivat, ca să ajungă să urmărească la fel de interesat evoluţia campionatului cum se întâmplă în alte sporturi cu tradiţii de multe decenii. Tu ce crezi, sunt interesante asemenea curse electrice, are un viitor luminos acest nou campionat în lumea auto?
Includem mai jos un video cu highlight-uri de la una din cursele din 2021, pentru a înţelege mai bine acţiunea care are loc în Extreme-E.
0
1,270
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!