Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Acesta e un Porsche 959 rar, a cărui vizită la service în Elveţia a costat peste 160,000 euro, iar acum maşina e expusă la vânzare

24 Martie 2022 - 20:48
Ilie Toma
Porsche 959 e unul din cele mai puţin cunoscute modele din istoria mărcii germane, pentru că s-a produs în număr foarte mic, doar pentru că regulamentul de motorsport impunea producătorii să aibă şi un număr de maşini similare bolizilor, produse pentru a fi vândute în showroom-uri. Aşa că maşina asta a fost o bijuterie inginerească ce avea pe ea multe din inovaţiile ce au ajuns a fi considerate normale abia în zilele noastre, iar pe deasupra, acum 34 de ani, acest Porsche avea performanţe de hypercar, fiind capabil să atingă aproape 320 km/h!
Versiunea de stradă a debutat în 1985, cu startul producţiei din 1986 şi se vindea în două ipostaze — Komfort şi Sport. Şi, de fapt, la momentul lansării sale pe piaţă, Porsche 959 a fost cea mai rapidă maşină din lume ce putea fi condusă pe drumurile publice!
Maşina asta beneficiase de tracţiune integrală concepută pentru peformanţă maximă, iar dezvoltarea ei începuse la scurt timp după ce Audi demonstrase prin tracţiunea quattro supremaţia acestei formule. Sistemului lui Porsche 959 avea un diferenţial activ între punţi, dirijat electronic, fiind capabil să trimită până la 80% din cuplu către puntea spate. De asemenea, în funcţie de aderenţă şi suprafaţă, îşi putea modifica algoritmii de distribuţie, pe cadranele de bord existau indicatoare unde se arăta cantitatea de cuplu primită de puntea faţă şi nivelul de blocare a diferenţialului spate. Era, deci, unul din cele mai inovative, poate chiar cel mai inovativ sistem de tracţiune integrală disponibil la acea vreme, sistem pe care Porsche îl numea PSK, sau Porsche-Steuer Kupplung.
Jantele maşinii aveau o formă specială, proiectate ca centrul lor să formeze o cameră comună cu interiorul anvelopelor, pentru ca maşina să poată asigura presiunea constantă în roţi în mod automat.
Iar suspensia era una cu amortizoare a căror rigiditate era controlată electronic şi putea fi modificată prin apăsare de buton. Da, aşa cum se întâmplă în zilele noastre şi cum în anul 1985 se întâmpla doar la cele mai ambiţioase modele.
Mai mult ca atât, fiecare roată avea 2 amortizoare, atât în faţă, cât şi în spate! Deci, acest Porche avea 8 amortizoare în total. Amortizoarele fuseseră dezvoltate de către Bilstein special pentru Porsche 959 şi pentru performanţele lui desăvârşite.
Pentru acest model a fost dezvoltat şi un motor de performanţe supreme. Era un boxer cu 6 cilindri, de 2.8 litri, însă au fost aplicate două turbine ce funcţionau secvenţial, incluzându-se în acţiune pe rând. În rezultat, motorul a fost adus la 450 CP şi 500 Nm.
Fireşte, inginerii Porsche au vrut să menţină şi greutatea cât mai mică, aşa că au folosit un aliaj de aluminiu şi kevlar pentru şasiu şi piesele de caroserie. Podeaua caroseriei era realizată dintr-o variaţie de kevlar, numită Nomex. Formele maşinii au fost adaptate pentru o aerodinamică mai bună, obţinându-se un coeficient de 0.31. Maşina finală cântărea doar 1,450 kg, în ciuda faptului că avea 1.84 metri lăţime şi era simţitor mai lungă decât un Porsche 911.
Aşadar, Porsche 959 a fost în continuare un model cu motor amplasat în spate, după tipul lui 911, dar cu sistem de tracţiune integrală, şi tot el a fost predecesor pentru multe versiuni de 911 Turbo cu tracţiune integrală de mai târziu, dar şi pentru renumitul Porsche Carrera GT, dacă ne referim la performanţele sale ameţitoare. Şi, foarte curios, Porsche a vrut să păstreze răcirea cu aer pentru motorul lui 959, dar performanţa lui enormă dicta necesitatea soluţiilor adiţionale, aşa că acest motor twin turbo avea răcire cu aer a blocului cilindric şi cu apă a chiulasei. Astfel, motorul a putut fi răcit mai bine, dar a fost păstrat şi sunetul specific de motor răcit cu aer, irepetabil, al Porsche-urilor clasice.
În rezultatul acestor picanterii inginereşti absolutiste şi nemaivăzute, Porsche 959 putea atinge 317 km/h în versiunea Komfort civilă şi 319 km/h în cea Sport. Maşina atingea în ambele cazuri prima sută în numai 3.7 secunde! În anul 1986! Iar cumpărătorii care voiau mai multă putere, puteau primi încă o felie din tehnologiile de motorsport, cu un motor de dezvolta deja 530 CP în loc de 450, iar viteza maximă creştea în asemenea caz până la 336 km/h!
Maşina despre care vorbim noi azi e o versiune Komfort normală, cu putere standard de 450 CP. S-au produs 337 maşini, inclusiv 337 prototipuri şi versiuni pre-producţie, deci rămân exact 300 pentru a fi cumpărate din showroom-uri. Au fost rezervate ca pâinea caldă, deşi costau 420 mii mărci germane pe atunci, şi produse treptat până în 1993. Majoritatea din ele au fost Komfort, circa 292 la număr.
Exemplarul din imagini a fost produs în 1987 şi ridicat personal de primul cumpărător de la fabrica din Stuttgart în 1988. După mai mulţi ani în care a fost deţinută în Germania, maşina a fost achiziţionată de un colecţionar din Noua Zeelandă, apoi, în 2016, a fost cumpărată la o licitaţie de elveţianul care o deţine şi azi. Acesta a importat-o în Elveţia în 2017.
Maşina are toate lucrările şi vizitele la service documentate pe întreaga sa istorie şi e de prisos să mai spunem că toate vizitele la service ale unei asemenea bijuterii s-au făcut doar la reprezentanţe oficiale. Asta nu e de mirare, însă cu adevărat uluitor e cât a costat o asemenea vizită la recentă la un service Porsche din Elveţia, în care proprietarul a vrut să schimbe tot ce avea măcar un minim grad de uzură.
S-au schimbat senzorii ABS, discurile de frână, canalele de ulei, radiatoarele, cele 8 amortizoare, s-a schimbat uleiul în sistemul de tracţiune integrală, s-au schimbat toate consumabilele în motor şi s-a făcut o curăţare amplă, cu polisare, a întregii caroserii. N-au fost reparaţii capitale sau restaurări, dar totuşi, vizita la service-ul elveţian al acestui Porsche 959 a costat o sumă incredibilă de 161,603 franci, echivalentul a aproximativ 160 mii euro! O sută şaizeci mii euro pentru o vizită la service. Amplă, ce-i drept, dar totuşi, e vorba doar de deservire tehnică!
Astea fiind spuse, nu ne vom mai mira să aflăm că, deşi maşina are peste 167 mii km parcurşi, preţul de vânzare al acestui Porsche, pe care mizează proprietarul şi cei de la casa de licitaţie unde va fi vândut, e de aproape 1 milion de franci. Dar, la cât de mult costă întreţinerea acestui Porsche, oricine îl va cumpăra trebuie să se asigure că nu va da ultimul milion pe achiziţie, pentru că vor mai urma şi alte vizite la service în timp, pentru care trebuie să existe nişte sume generoase bugetate.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter