Arabia Saudită construieşte un oraş montan la altitudine, cu un lac şi pârtii de schi, în zonă de deşert

27 Aprilie 2022, 16:55
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva săptămâni am vorbit în articole separate despre ideea unei regiuni urbane extraordinare, dirijată de inteligenţă artificială, care a pornit a fi dezvoltată în Arabia Saudită, regiune care are numele de Neom. Acea regiune include mai multe componente, dezvăluite treptat, iar noi am vorbit despre oraşul linear de 170 km lungime, numit The Line, fără automobile în el, apoi şi despre oraşul plutitor pe apă cu rol de nod logistic şi industrial, numit Oxagon. Azi vorbim despre ultima componentă, dezvăluită abia recent, care e poate cea mai incredibilă dintre toate.
E vorba de un soi de oraş de munte, numit Trojena, construit la altitudine, dar în munţi de deşert. Proiectul e de o anvergură atât de mare, încât presupune ingineria şi construcţia unui lac montan, dar şi a unor pârtii de schi şi a unui safeu imens hi-tech. Totul ar putea fi tratat ca un adevărat concept de science-fiction, dacă n-ar fi promisiunea autorităţilor saudite de a finaliza construcţia deja în anul 2026, construcţie susţinută de un buget de 500-600 miliarde de dolari, alocat pentru Neom.
Foto: Locul amplasării viitorul lac şi a orajului Trojena

Aşadar, Trojena e un oraş localizat la 50 km de coasta vestică a Arabiei Saudită şi de golful Aqaba, în zona unui lanţ muntos. Arabia Saudită are mai multe regiuni muntoase, în special în partea vestică a ţării, cu altitudini de până la 3,000 metri. Totuşi, regiunea unde va fi localizat Trojena e una unde munţii au o altitudine cuprinsă între 1,500 şi 2,600 metri, iar munţii sunt uscaţi în cea mai mare parte a anului. De obicei, temperaturile pe aici sunt doar cu 10 grade mai mici decât regiunile de deşert din jur, iar iarna uneori ajung şi sub zero.
Deci, şansele de a avea zăpadă naturală pe aici sunt foarte sporadice şi de scurtă durată. Însă creatorii acestei regiuni muntoase au conceput pârtii de schi şi regiuni unde zăpada artificială va exista din abundenţă, zic ei, anul împrejur.
Cea mai impresionantă construcţie, însă, din centrul viitorului oraş Trojena va fi un lac imens artificial, construit între câţiva munţi. Pe o parte a lui, apa se va mărgini direct cu stâncile munţilor, după cum se întâmplă adeseori în lacurile din Alpi. Însă pe două din laturi, va exista o margine imensă de beton care va coborî într-o depresiune. Astfel, două laturi ale lacului, poziţionate oblic, vor crea silueta unei construcţii uriaşe, cu acces vizual spre lumea subacvatică a lacului şi cu spaţii folosite pentru tot soiul de evenimente în apropiere acestuia. Aici se prevăd a fi încorporate mai mult restaurante cu vedere la apă, dar şi un hotel şi mai multe apartamente exclusiviste.
Malurile superioare ale lacului vor avea relief configurat în etaje pe pantele munţilor, pe care vor fi poziţionate case luxoase.
Întreaga construcţie a oraşului va conţine şi aşa-numitul „safeu”, care va fi un soi de cartier vertical, poziţionat construit în forma unei peşteri imense cu deschidere largă spre exterior. Aici vor fi poziţionate grădini, birouri şi apartament, mizându-se pe formarea microclimei datorită acestor forme.
Iar sus, pe munţi, la cealaltă parte a safeului, va exista şi un observator cu privelişti magnifice asupra văilor şi a oraşului.
Întregul oraş Trojena e conceput ca o zonă de odihnă pentru cei din viitorul conglomerat Neom, aceştia având astfel la îndemână răcoarea munţilor. Dar, totodată e şi un oraş în care vor putea locui şi munci cei care preferă o climă mai răcoroasă, or, în Neom, aşa cum spuneam, vor fi invitaţi să trăiască un număr imens de oameni din toate regiunile lumii, beneficiind de un statut special al acestui conglomerat urban.
Şi, ca şi toate celelalte oraşe din conglomerat, toată energia folosită la viaţa din Trojena va fi generată sută la sută regenerabil, iar pentru proiectarea şi construcţia acestui oraş aproape utopic, au fost contractaţi un număr impresionat din cei mai notorii arhitecţi din lume. Şi, la fel ca şi în celelalte oraşe, aici nu vor exista drumuri automobile convenţionale, totul fiind conectat prin sistemul de transport public cu celelalte oraşe din regiunea Neom şi cu mici transportoare electrice pentur livrarea mărfurilor.
0
3,096
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!