BMW-ul la care nici măcar Alpina n-a prea avut ce perfecţiona, un Z8 semnat de renumitul atelier, scos la vânzare în Elveţia
29 Iunie 2022, 22:30 Ilie Toma
Alpina e nume cu reputaţie impecabilă în modificarea BMW-urilor şi nu atât în domeniul performanţelor absolute, ci mai degrabă în înnobilarea lor cu mai multă graţie şi capacitatea de a dispune fără efort de puterea mai mare de sub capotă. Dar a existat un model în gama BMW la care nici măcar Alpina n-a prea avut ce perfecţiona. Acel model e BMW Z8 şi e probabil unicul model Alpina din istorie care e mai slab decât originalul şi totodată e aproape de neobservat la nivel estetic.
Problema celor de la Alpina era în faptul că la nivel de design, maşina asta era prea perfectă pentru a putea schimba ceva fără a o altera şi a o pângări. În arhivele şi memoriile lor, cei de la Alpina recunosc azi că Z8 le-a dat probabil cele mai mari bătăi de cap în modificare, şi, după ce au analizat toate ideile pe care le-au avut, au decis să nu schimbe nimic decât jantele şi să adauge embleme Alpina. Atât la exterior.
La interior, cei de la Alpina s-au încumetat la mai multe modificări, dar şi acestea sunt relativ discrete. Au instalat cadrane de bord cu fundal albastru şi emblemă Alpina, volanul e cusut manual cu piele, iar pe praguri au apărut inserţii cu denumirea modelului şi numele Alpina.
A apărut şi obişnuita placă, cu numărul de ordine, montată între cele două scaune. Şi, fireşte, au fost prezente şi emblemele cusute pe scaune.
La nivel de motor, însă, a fost cea mai mare problemă pentru Alpina. Şi asta pentru că Z8 folosea, în esenţă, acelaşi motor V8 de pe M5 E39, cu indicele S62, iar Alpina avea un principiu sfânt, de a nu modifica niciodată un motor al diviziei M. Motorul V8 în sine, împreună cu cutia sa manuală, erau superbe — Alpina ştia azi şi o recunoaşte şi azi, iar atelierul n-ar fi putut propune nimic mai bun pe acel motor, care să nu fi fost deja implementat de inginerii BMW, iar creşterile de putere ar fi stricat echilibrul şi ar fi adus alte efecte adverse. Ce era de făcut, deci?
Cei de la Alpina au decis, pentru prima dată, să opteze pentru înlocuirea totală a motorului, pentru unul ce nu aparţinea diviziei M. Alpina a deci să ia acelaşi motor pe care-l montase deja pe versiunea modificată anterior de ei a lui E34, versiune numită B10 V8 S. Motorul M62 avea 4.837 cm cubi în forma lui modificată şi dezvolta 375 CP pe E39, fiind cuplat la o cutie automată Switch-Tronic. Când acelaşi motor a fost montat pe Z8, datorită eşapamentului mai direct şi mai scurt, acesta livra 381 CP şi 520 Nm.
Dar 381 CP era o putere mai mică decât 400 CP, iar pe deasupra Alpina mai şi preluase motorul de pe E39 cu tot cu cutia automată. Aşa că, atunci când cei de la Alpina au prezentat maşina, jurnaliştii i-au luat la avalanşe de întrebări, care se rezumau, efectiv, la ce a fost în capul lor şi de ce ar crea cineva un BMW Z8 mai slab decât originalul şi, pe deasupra, cu cutie automată? Cei de la Alpina spuneau că ei nu fac BMW-urile mai bune, ci le fac diferite. E o altă filosofie, mai ziceau ieri, sub privirile sceptice ale jurnaliştilor.
Dar adevărul e că pur şi simplu n-au putut face nimic mai bun, pentru că originalul era prea bun. Aşa că soluţia a fost într-adevăr, să devieze spre altă filosofie, pe lateral, pentru că în sus nu mai era loc. Surprinzător, dar filosofia a funcţionat foarte bine, cei de la Alpina producând 555 de asemenea roadster-e, 450 dintre care au fost vândute în SUA şi doar 105 în restul lumii.
Exemplarul despre care vorbim azi, şi care e prezent în imaginile acestui articol, e unul din Elveţia şi e într-o stare impecabilă până la absolut. Iar pe deasupra are doar 33.811 km parcurşi de când e nou, din anul 2003 încoace.
Deci, e absolut clar că vorbim de o maşină cu un preţ exorbitant. De fapt, chiar şi Z8-urile standard au preţuri de sute de mii de euro deja. Iar acest Alpina cu parcurs mic, ţinut ca o maşină de colecţie până acum, costă 398.000 de franci elveţieni, deci cam tot atâţia euro. Însă maşina asta e ca o operă de artă semnată de un mare artist, cu ea ai garanţia că nu se va devaloriza niciodată, atât timp cât îi vei păstra starea.