Mazda dezvăluie ingineria noului motor diesel de 3,3 litri şi pretinde că e unul din cele mai curate din lume
5 Iulie 2022, 12:19 Redacţia PiataAuto.md
Mazda a făcut un lucru contrar opus tendinţelor moderne. În loc să urmeze tendinţe de electrificări şi reducere a cilindreei motoarelor cu ardere internă, inginerii Mazda au creat un nou motor cu cilindree mai mare şi cu un număr mai mare de cilindri, pretinzând că aşa e mai bine, şi că noul motor e mai curat, de fapt. Noul propulsor diesel are 3,3 litri capacitate şi 6 cilindri în linie, urmând să înlocuiască precedentul motor de 2,2 litri şi 4 cilindri, întâi pe Mazda CX-60, apoi şi pe alte modele.
Despre acest propulsor şi despre încăpăţânarea inginerilor niponi de a nu urma valul am scris încă în ştirea premierei noii Mazda CX-60. Acum, însă, cei de la Mazda au dezvăluit mult mai multe detalii despre ingineria noului motor diesel.
Cei de la Mazda spun, în primul rând, că motoarele de cilindree mai mare pot funcţiona mai eficient în viaţa reală, atât în materie de consum, cât şi emisii efective. Tocmai de asta, cilindreea de 3.283 cm cubi a fost considerată drept optimă pentru variaţiile de putere dorite pentru acest motor. Pe lângă asta, noul propulsor Mazda face uz de o tehnologie nouă de injecţie şi combustie, numită DCPCI. Din informaţiile furnizate de Mazda, se pare că vorba de o combustie prin compresie, parţial pre-amestecată înainte de pulverizarea în cilindru, pre-amestecarea fiind controlată mecanic prin distribuţie. Efectiv, asta dă mai mult timp combustibilului să intre în amestec cu aerul, prin două etape, una înainte de injecţia în cilindru şi alta în timpul injecţiei şi pulverizării, iar astfel amestecul devine mai omogen, iar combustia se propagă mai uniform şi mai complet, generând eficienţă şi reziduuri minime. Inginerii Mazda spun că au atins o eficienţă termică de 40% cu noul motor, cifra fiind un record pentru motoare diesel de serie şi e la doar 1% distanţă de recordul motoarelor pe benzină.
Pe lângă asta, noul motor face uz de tehnologie mild hibrid, electromotorul ajutându-l în momentele de sarcină instantanee. Totodată, arhitectura de 6 cilindri în linie, considerată cândva drept cea mai balansată în mod natural, este menţionată şi aici ca aducând o contribuţie esenţială în echilibrul firesc al motorului.
Noul diesel de 3,3 litri al Mazda va fi lansat în două versiuni de putere pe CX-60. Una va avea doar 200 CP, în timp ce alta va livra 254 CP. Cu doar 200 CP scoşi din 3,3 litri, noul turbodiesel nipon va funcţiona într-un regim relaxat chiar şi la putere maximă. Tocmai de asta, în ciuda celor 3,3 litri capacitate, un SUV mare ca Mazda CX-60, echipat cu acest motor şi cu tracţiune spate, va avea un consum de doar 4,9 litri/100 km în regim realist WLTP, generând şi emisii de doar 127 g/km de CO2! Versiunea mai puternică va fi combinată doar cu tracţiune integrală şi va putea propulsa SUV-ul de la 0 la 100 km/h în numai 7,4 secunde, promiţând totodată un consum de doar 5,3 litri/100 km şi emisii de CO2 de doar 137 g/km. Iar aceste cifre de emisii sunt similare unor modele compacte urbane, cu motoare mici!