Vehiculul pentru explorarea Lunii, creat de GM pentru programul Artemis al NASA, va avea baterii similare maşinilor electrice de pe Pământ

20 Iulie 2022, 12:15
Redacţia PiataAuto.md
NASA e în plin proces de relansare a misiunilor spaţiale, făcând uz de metode noi de parteneriate cu ingineri şi companii private, care accelerează misiunile şi eficientizează costurile. Printre programele cele mai captivante e şi Artemis, care presupune o serie de misiuni de aterizare şi explorare a Lunii, după exemplul programului Apollo de cândva, doar că relaţionat la ingineria şi capacităţile moderne de a explora Luna pe teritorii mult mai vaste. Unul din vehiculele, aflate în proces de creare pentru misiunile Artemis, e conceput de producătorul auto General Motors, în colaborare cu Lockheed Martin. Acestea va avea propulsie electrică şi va folosi baterii similare celor folosite de maşinile electrice ale GM pe pământ!
Partea cu propulsia electrică n-ar trebui să ne mire, or, şi vehiculele lunare proiectate acum 50 de ani să exploreze luna, aveau propulsie electrică, iar noi a publicat anterior şi un articol despre ingineria lor. Doar că, din cauza unui diapazon uriaş de temperaturi de pe Lună, ingineria bateriilor pentru motoarele electrice era cât se poate de limitată, folosindu-se o compoziţie de oxid de argint, pentru a se asigura o autonomie de până la 90 km. Efectiv, pe lună, cele 3 vehicule care au ajuns acolo în misiuni diferite, au parcurs între 12,47 şi 20,12 km.
Foto: Vehicul lunar de acum 50 ani

Tocmai de asta, misiunile Artemis vor să facă uz de ingineria modernă pentru a putea parcurge sute de kilometri pe lună, nu doar câteva zeci. Iar asta dă provocări enorme pentru ingineri, în a asigura autonomia necesară pentru ca echipajul să poată merge atât de departe de locul aselenizării şi mai ales să poată reveni înapoi în siguranţă. Iar condiţiile de înaintare sunt cât se poate de dificile — temperaturi cuprinse între -175 şi +160 grade Celsius, iar noaptea durează două săptămâni.
Dezvoltarea vehiculului lunar actual, despre care vorbim acum, e realizată de General Motors şi Lockheed Martin, ambele companii având o istorie de colaborare cu NASA. Mai mult ca atât, primele vehicule lunare au fost construite de Boeing în colaborare cu General Motors, iar Lockheed Martin a participat la multe sisteme inginereşti de la bordul lor. Deci, există o experienţă şi o înţelegere a condiţiilor realiste cu care aceste vehicul urmează să se confrunte pe lună. Şi tocmai de asta, anunţul recent al celor de la GM că acest vehicul urmează a folosi baterii din seria Ultium, dezvoltate pentru maşinile de pe Pământ ale celor de al GM, e impresionant.
Aceste baterii vor beneficia de sistem de management termic, pentru a face faţă diapazonului de temperaturi de pe Lună. Partea interesantă e că, datorită gravitaţiei de 6 ori mai mici de pe lună, vehiculul Lunar nu e la fel de limitat în greutatea totală a bateriilor pe care le poate avea la bord, faţă de masa sa, dar oricum, în acest domeniu fiecare gram e calculat în ecuaţia finală. Prin urmare, cei de la GM încă mai urmează să identifice mărimea optimă a bateriilor, raportată la necesităţile energetice ale vehiculului lunar.
Cei de la GM şi Lockheed Martin speră că vehiculele lor vor fi acceptate într-una din misiunile Artemis pe Lună, ei având drept ţel ca vehiculul lor să aselenizeze în anul 2025 pentru prima dată pe satelitul natural al pământului. Cele două companii spun că vor dezvolta câteva variaţii de caroserie, inclusiv din cele ce vor putea lua la bord mai mulţi oameni, ţintind şi un potenţial de turism comercial pe Lună în viitor. Un lucru e clar, însă, inginerii implicaţi în acest proiect se simt cu siguranţă în miezul unui proiect istoric, la care au şansa să lucreze, or, reluarea zborurilor NASA pe Lună e un deziderat aşteptat de 50 de ani încoace.
0
951
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!