BMW-ul neştiut al anilor 60, un Glas 3000 V8, într-un exemplar rar, scos la vânzare în Germania

5 Septembrie 2022, 21:59
Ilie Toma
Probabil chiar şi o bună parte din fanii mărcii BMW privesc nedumeriţi la acest model şi încearcă să înţeleagă ce model o fi ăsta, de care e foarte probabil să nu fi auzit vreodată, iar să-l fi văzut — cu atât mai mult. Până şi denumirea de Glas 3000 V8 pare atipică pentru BMW. Adevărul e că modelul ăsta, şi numele Glas în general, are o istorie fascinantă, căreia BMW îi datorează o mare parte din ceea ce a ajuns a fi în zilele noastre.
Glas era un producător mic de maşini din Dingolfing, Germania. Cândva, înainte de a produce maşini, fabricase tehnică agricolă, dar trecerea la maşini a făcut-o foarte iscusit şi reuşise să adune o echipă de ingineri talentaţi, care inventaseră câteva lucruri esenţiale în lumea auto, cel mai important dintre ele fiind patentul pentru cureaua de transmisie pentru arborii cu came poziţionaţi în partea superioară a chiulasei. Anume Glas, o companie mică, deţinea patentul pentru această tehnologie, şi mai mulţi producători înţeleseseră cât de importantă era invenţia pentru motoarele viitoare.
În anul 1964, Glas lansase un sedan, numit Glas 1700, sedan care avea să devină mai târzu foarte important pentru BMW. După sedan, cei de la Glas şi-au dorit şi un coupe GT şi i-au contractat pe italienii de la Frua să le deseneze modelul despre care vorbim azi, construit pe aceeaşi platformă tehnică.
Când a apărut acest model, în 1966, mulţi spuneau că seamănă cu Maserati, pentru că şi casa de design era aceeaşi. Şi mai incredibil e că acest model face uz de două faruri de la un autobuz Setra, de mecanismul de ştergătoare a unui Mercedes SL şi de lacătele de la uşi de la Porsche 911. Caroseria era construită manual şi fiecare maşină trecea prin ajustări individuale.
Cei de la Glass ştiau că au nevoie de un motor mai mare decât cel de 1.700 cm cubi sau cel de 1.300 cm cubi pe care-l aveau pe celelalte modele, aşa că au decis să creeze un V8 combinând două chiulase ale motorului de 1.300 cm cubi. Aşa au obţinut un V8 de 2,6 litri, care livra 150 CP. Maşina atingea 198 km/h, însă inginerii îşi doriseră 200 km/h, aşa că în dorinţa de a atinge ţinta dorită, au mărit motorul V8 până la 3,0 litri, creând astfel modelul Glas 3000 V8, despre care vorbim azi. Acest V8 mai mare livra 160 CP.
Acesta pretindea că poate atinge 200 km/h pe autostradă, dar un test drive din 1967 reuşise doar 193,3 km/h. Între timp, însă, BMW a decis să cumpere compania Glas, în 1966, iar către anul 1967 compania bavareză începuse modificările în gamă. Atunci când Glas 3000 V8 a apărut, în septembrie 1967, el primise o emblemă BMW pe capotă. Maşina era aceeaşi, în esenţă, cu o inginerie ce nu avea nimic în comun cu BMW, doar emblema reprezentând că Glas aparţine deja celor de la BMW.
Şi adevărul e că BMW i-a cumpărat pe cei de la Glas mai mult pentru patentele inginereşti şi echipa de ingineri pe care a avut-o. Modelele cu numele Glas au fost pensionate repede, însă substratul tehnic al acestora, inclusiv al sedanului de mai sus, s-a regăsit în acea nouă eră de BMW-uri, precum BMW 1800, BMW 2000, sau 2002. Toată trecerea BMW-ului spre sportivitate se datorează, în mare parte acestei achiziţii cruciale din 1966 a Glas. Până şi fabrica Glas din Dingolging a funcţionat o perioadă, după care pe acelaşi teritoriu a fost construită o alta nouă, cu edificii moderne, iar astăzi această fabrică e cea mai mare a grupului BMW, aici ansamblându-se Seria 5, Seria 7 şi chiar caroseriile pentru modelele Rolls-Royce!
Prin urmare, numele Glas e unul ce a determinat istoria BMW de mai departe, iar acest 3000 V8 e primul model care a primit emblema BMW în acea perioadă de achiziţii. S-au produs doar 277 exemplare 2600 V8 şi 389 exemplare 3000 V8, deci maşina e una excepţional de rară. Iar exemplarul de care vorbim azi, din Germania, e unul a cărui motor a fost complet restaurat, cu lucrări parţiale şi la caroserie.
E un exemplar valoros, deci, unul din foarte puţinele rămase. Deci nu e de mirare că se cer 95.000 euro pe el. Puţini o vor recunoaşte pe stradă, puţini o vor înţelege, dar conotaţia istorică a acestui model e uriaşă şi foarte puţin ştiută, deci proprietarul va avea întotdeauna ce povesti despre maşina sa.
0
1,329
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!