Fabrica Kamaz din Rusia a naţionalizat motoarele americane şi cutiile germane şi le va produce fără permisiune

13 Octombrie 2022, 17:51
Redacţia PiataAuto.md
Fabrica de camioane Kamaz din Rusia a ajuns la un nou nivel al sfidării normelor internaţionale, alegând folosească fără permisiune schiţele inginereşti şi de producţie a motoarelor americane Cummins şi a cutiilor de viteze germane ZF pentru a le produce şi a le monta pe camioanele ruseşti. În industrie, asemenea acţiuni sunt calificate de obicei drept furt de proprietate intelectuală şi taie orice şansă pe viitor pentru o colaborare.
După ce Rusia a invadat Ucraina şi valul de sancţiuni ce a urmat, germanii de la Daimler, care erau acţionari importanţi la Kamaz şi care oferiseră o mare parte din platforma fostei generaţii Actros şi cabina acestuia pentru camionul Kamaz K5, dar totodată furnizau componente şi pentru alte modele, au anunţat că pleacă din acţionariat şi întrerup orice relaţii cu Kamaz, refuzând să mai trimită piese şi componente. Pe lângă asta, cei de la Kamaz primeau motoare de la compania americană Cummins şi cutii de la compania germană ZF. După plecarea Daimler şi majoritatea celorlalte companii occidentale au îngheţat sau rupt relaţiile cu Kamaz, iar cei din Rusia anunţau încă în luna martie că au şi găsit soluţia — revenirea la un motor V8 din anii 1970, creat încă la fondarea fabricii Kamaz.
Ei bine, se pare că planul de a reanima motorul vechi sovietic n-a fost realizat conform anunţurilor iniţiale, iar acum s-a confirmat prin documente emise de Kamaz că aceştia au clonat efectiv proiectul ingineresc al motorului Cummins cu 6 cilindri în linie, cu numele de cod ISB6.7 E5250, şi l-au redenumit în motorul Kamaz-667.513-250. Copierea proiectelor a fost realizată atât de fidel, încât în schiţele motorului au rămas incluse turbosuflanta Holset, sistemul ECU de la Cummins şi injectoarele Bosch, componente despre care e clar că nu mai au cum să fie livrate, iar dacă vor fi replicate la nivel local, înseamnă furturi adiţionale de proprietate intelectuală.
Foto: Motorul Cummins, de 6,7 litri, cu 6 cilindri în linie

O clonare de manieră aproape identică a avut loc la cutia de viteze ZF 9S 1310TO, numită acum КАМА 1310ТО. Doar că aici ambreiajul de origine ZF, care ar fi fost imposibil de obţinut, a fost înlocuit cu unul turcesc de origine Donmez, iar în listă mai sunt componente de la doi furnizori chinezi, Changchun Yidong şi Prawolf Huzhou.
Toate astea ar putea permite fabricarea, într-o formă sau alta, a camioanelor Kamaz proiectate cu aceste motoare mai moderne şi la nivel intern nimeni nu va răspunde pentru o asemenea producţie fără permisiune. Însă, la nivel internaţional Kamaz probabil îşi taie şansele pentru totdeauna de a fi tratat drept un partener credibil de afaceri, chiar şi într-un viitor mai îndepărtat.
1
27,567
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!