CITIRE ŞTIRE:
Un Mitsubishi Pajero Evo, de pe vremea când Mitsubishi producea modele glorioase, scos la vânzare în SUA
28 Noiembrie 2022 - 20:28
Ilie Toma
Au fost timpuri când Mitsubishi era unul din cei mai respectaţi producători auto din lume, cu ingineri care fascinau întreaga lume prin abnegaţia şi pasiunea cu care scoteau modele geniale. Iar acea pasiune era confirmată prin performanţe de stradă şi prin victorii în cele mai dificile curse de raliu din lume. Iar Mitsubishi Pajero Evo a fost cu siguranţă un asemenea model glorios, devenit unul uitat şi neştiut între timp, despre care puţini pasionaţi îşi mai aduc aminte.
Da, astăzi Mitsubishi e doar o umbră palidă şi rarefiată a ceea ce a fost cândva şi nici unul din modelele legendare de altă dată nu se mai produce. Mitsubishi n-are nicio versiune sportivă a vreunui model, nici un Evo, nici un Ralliart măcar, nici măcar un model creat cu un efort minim de a inspira respect şi speranţă fanilor. Cândva, despre perioada ultimilor 10-15 ani la Mitsubishi se va scrie ca despre perioada în care compania niponă a făcut tot ce a putut, cu încăpăţânare, să devină mai lipsită de personalitate, mai banală şi mai anonimă decât oricare alta, şi n-a făcut absolut nimic să mai păstreze măcar un fan în jurul său. Şi toate astea sunt şi mai triste, când privim un pic în istoria unor modele precum Pajero Evo, despre care vorbim azi.
Da, pe lângă Lancer Evo, Mitsubishi a avut la un moment dat în istorie şi un Pajero Evo. Până la lansarea acestui model în producţie, Mitsubishi avea o creaţie numită Pajero Evolution, care era un bolid creat special pentru Dakar. Primul asemenea bolid a intrat în renumitul raliu în anul 1983, iar în 1985 aducea deja prima victorie la Dakar!
Foto: Mitsubishi la raliul Dakar, anul 1985
Au urmat şi alte participări, iar în 1992 şi 1993 veniseră alte victorii. Atunci Mitsubishi şi-a dorit nu doar să participe la Dakar cu un bolid specializat, ci cu unul de serie, care s-ar fi calificat în clasa T2 a vehiculelor standard, unde modificările admise erau minime şi ţineau în mare parte de siguranţa de raliu. În rest, maşinile participante trebuiau să fie practic identice cu cele din producţia de serie. Singura condiţie era ca în serie să fi fost produse şi livrate măcar 2.500 de maşini. Aşa că la mijlocul anilor 90, inginerii Mitsubishi au creat acest Mitsubishi Pajero Evo, pe care l-au produs între 1997 şi 1999.
Iar aceste maşini au avut un succes fenomenal la Dakar, în 1998, spre exemplu, ocupând poziţia 1, 2, 3 şi 4 în clasamentul general! Într-atât de geniale în inginerie şi fiabile erau!
Foto: Mitsubishi Pajero Evolution la Dakar, anul 1998
Şi paradoxul e că Mitsubishi a vândut Pajero Evo la acea vreme doar în Japonia, deci pot fi găsite doar maşini cu volanul pe dreapta azi. Toate maşinile produse sunt în caroserie scurtă, cu 3 uşi, şi au cuvântul EVOLUTION inscripţionat pe baza de protecţie faţă, pe pragurile laterale şi pe hayon.
Sub capotă fusese amplasat motorul V6 de 3,5 litri al celor de la Mitsubishi, cu numele de cod 6G64, care dispunea deja de sistem de deschidere variabilă a valvelor, MIVEC. Motorul era unul aspirat natural şi dezvolta 276 CP.
Pajero Evo beneficia de un sistem de tracţiune integrală permanentă cu diferenţiale cu alunecare limitată Torsen pe ambele punţi. Maşina avea montate standard scuturi de protecţie la partea inferioară, iar aripile sale erau mai evazate decât cele de pe Pajero obişnuit.
Pe capotă existau incizii majore pentru a admite mai mult aer spre motor, iar în partea spate a aripilor frontale, existau guri de aerisire.
Maşina avea suspensie cu dublu braţ pe puntea faţă şi multilink pe cea din spate, cursele fiind excepţional de lungi, aşa cum i se cuvenea unei maşini de raliu.
Şi apropo, Mitsubishi a produs acest Pajero Evo atât cu o cutie automată, cât şi cu una manuală! Cele manuale sunt aproape de negăsit, iar noi vorbim azi tocmai de un asemenea exemplar, cu cutie manuală. Ca să înţelegem cât de rare au fost, e suficient să ne amintim că producţia totală a lui Mitsubishi Pajero Evo e cotată de unii exact la 2.500 exemplare, iar de alţii la 2.693 exemplare. Şi din ele, mai puţin de 1.000 ar fi fost cu cutie manuală! Deci, sunt nişte maşini legendare, care aproape că nu mai pot fi găsite în zilele noastre.
Maşina despre care vorbim azi a fost importată din Japonia în SUA după ce a împlinit 25 de ani, e fiind fabricată în 1997. Şi chiar dacă are 208.989 km parcurşi în istoria sa, ea e o legendă excepţională, care va creşte cu siguranţă în valoare în timp. Însă, în acelaşi timp, licitaţia n-a ajuns la suma minimă pe care şi-a dorit-o vânzătorul, cea mai mare miză fiind de 47.500 dolari. Aşa că în curând vor urma noi tentative de a vinde acest exemplar, la preţ mai mare de atât.
Maşina asta era un SUV ultra-performant, apărut atunci, când asta nici măcar nu era la modă. Ea e un simbol al stilului JDM, chiar dacă e aplicat pe un offroader, şi tot ea e conectată direct la succesul excepţional al Mitsubishi la Dakar, or, în 2007, după 7 ani consecutivi de victorii, între 2001 şi 2007, Mitsubishi a obţinut şi recordul de producător cu cele mai multe victorii la Dakar! Acest Mitsubishi Pajero Evo reflectă cum nu se poate mai bine acea perioadă de aur din istoria ingineriei Mitsubishi!